عشایر نسبت به بروزرسانی پروانه چرای دام اقدام کنند

نصرآبادی گفت: عشایر درون و برون استانی برای کوچ باید دارای پروانه بهره‌برداری مرتع باشند و نسبت به بروزرسانی پروانه‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (20 فروردین) در نشست بررسی کوچ بهاره عشایر استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، از ۱۶ فروردین امسال در خراسان جنوبی آغاز شد و عشایر درون و برون استانی برای کوچ باید دارای پروانه بهره‌برداری مرتع باشند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ارائه خدمات به عشایر تنها اعتبار استانی داریم، افزود: اگر اعتبار بیشتری برای موضوع کوچ اختصاص یابد می ‌توانیم خدمات بیشتر و بهتری را در اختیار عشایر قرار دهیم، در این خصوص نیاز به اعتبار بیشتری داریم.

 

نصرآبادی تصریح کرد: عشایری باید به استان ورود کنند که دارای پروانه بهره ‌برداری مرتع باشند و نسبت به بروزرسانی پروانه‌ها اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر باید در مدت زمان ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد انجام شود، ادامه داد: باید این زمان به عشایر اطلاع‌رسانی شود تا بعد از پایان این مهلت منطقه را ترک کنند در غیر این صورت با تخریب مراتع مواجه‌ خواهیم بود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون به غیر از نهبندان که ورودی عشایر بیشتر بوده، در شهرستان‌های زیرکوه و درمیان مشکلی ایجاد نشده است.

 

«غلامرضا آخوندی»، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: امسال به دلیل نزولات جوی در زمستان 1400 مراتع دشتی برای  استفاده دام عشایر در نظر گرفته می شود.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ضمن تاکید بر رعایت مهلت ورود و خروج دام به مراتع، گفت: عشایر در زمان کوچ بهاره از  ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد می توانند از مراتع استفاده کنند.

 

وی گفت: در زمان کوچ عشایر محدوده های‌ مراتع، ظرفیت دام، و تعداد خانوار عشایر به مراتع مشخص و معین بوده و بعد از اتمام زمان بهره برداری عشایر باید محدوده را ترک کنند.

 

وی افزود: باید کارگروهی در شهرستان تشکیل شود تا نسبت به کنترل عشایر و دام‌ ورودی آنها اقدام کند، همچنین زمان ورود و خروج عشایر باید به آنها اعلام شود چراکه بیشتر از زمان ماندن بستر محیط زیست و منابع طبیعی را تخریب می کند.

 

 

کد خبر 1164127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha