توجه به ظرفیت های بومی بستر رونق تولید و اشتغال است

توجه به ظرفیت های بومی و محلی می تواند بستر رونق تولید و اشتغال در جامعه باشد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛  توسعه اقتصادی پایدار هر کشوری مستلزم تدوین راهبردهایی است که  توجه به ظرفیت های بومی ازجمله مهم ترین این راهکارهاست.

 

استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی زمینه رونق تولید و اشتغالزایی را فراهم  می کند و در این بین بهره گیری از ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاهها نقش بی بدیلی در توسعه کشورها ایفا می‌کند.

 

برای تحقق شعار سال پیش از هر اقدام و  تصمیم‌گیری، ضرورت احصا و شناخت موانع تولید و راه‌ها و شیوه‌های رفع آنها از سوی مقام‌های تصمیم‌گیر و تدوین و ارائه برنامه‌ها و مشوق‌های حمایتی امری ضروری است.

 

ظرفیت بالقوه سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی در ایران، ظرفیت بزرگی است که تا حدودی می توان گفت مغفول مانده است.

 

تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، یکی از پر سودترین تجارت‌های دنیا است که با حمایت از این تجارت بستر اشتغال جوانان علاقمندان به این رشته کاری فراهم می شود.

 

فرآوری صحیح و به روش های مکانیزه و جدید بر روی سنگ های زینتی  باعث ارزش افزوده بسیاری می گردد و علاوه بر آن می تواند نقش اساسی در ایجاد اشتغال جامعه داشته باشد.

 

با وجود پیشینه تاریخی و توانمندی طبیعی و نیز وجود نیروی عظیم قشر جوان در استان لرستان باید گفت در این زمینه دچار یک غفلت بزرگ هستیم.

 

«محمد حسین بیرانوند»  ساکن روستای سهیل بیگی در اطراف شهرستان خرم آباد است، وی  دارای مدرک کاردانی است و سال های زیادی است که در زمینه سنگ های زینتی فعالیت می کند.

 

وی در خصوص فعالیت در زمینه سنگ های زینتی، افزود: بعد از دوره کاردانی مدت ها دنبال شغل مناسب بودم، اما  با توجه به بیکاری موجود در استان هر بار نا امید به خانه برمی گشتم.

 

بیرانوند بیان کرد: بارها کارهای آزاد مختلفی را امتحان کردم و حتی به کارگری ساختمان پرداختم، تا اینکه با دوستم در خصوص سنگ های زینتی تلاش کردم و جرقه فعالیت در زمینه سنگهای قیمتی در ذهنم زده شد.

 

بیرانوند ادامه افزود:  برای عملی کردن این رویا، به مطالعه کتابهای در این زمینه پرداختم و ازدنیای مجازی هم کمک گرفتم پس از کسب اطلاعاتی در این زمینه به سازمان فنی وحرفه ای خرم آباد مراجعه کردم.

 

وی اذعان داشت: با تحقیق و جستجو در رشته گوهر تراشی زیر نظر استاد احمد ولی پور با کمترین هزینه آموزش دیدم.

 

بیرانوند با اشاره به اینکه این دوره آموزشی حدود شش ماه طول کشید، ادامه داد: بعد از آن با سرمایه اندکی از طریق مرکز نیکوکاری شهرستان در قالب تسهیلات این سرمایه اندک را تامین کردم.

 

این کارآفرین لرستانی خاطرنشان کرد: چون پروسه اداری برای دریافت تسهیلات از مراکز نیکوکاری وجود نداشت در کمترین زمان پول موفق به دریافت تسهیلات و راه اندازی حرفه شدم و دستگاه تراش دست دوم نیز تهیه کردم.

 

بیرانوند ادامه داد:  با گذشت ۲ سال به لطف خدا از طریق همین کارگاه کوچک صاحب سرمایه اندک شدم و توانستم از طریق همین کار ازدواج کنم و توانستم خودرو هم بخرم.

 

وی افزود: پس از تجربه کافی چند دستگاه دیگر مثل دستگاه تستر سنگ یا فیض های آویز برای حکاکی روی سنگ تهیه کردم و تغییر و تحول زیادی در کارگاه ایجاد شد.

 

این کارآفرین لرستانی افزود: با ایجاد تجربه کافی موفق به رونق کارگاه و جذب نیروی کار شدم و بعد از آن در نمایشگاه های مختلف شرکت کردم.

 

وی ابراز کرد: در این نمایشگاه ها محصولات تولیدی خود را برای بازاریابی آینده عرضه می کردم و همچنین فروش خوبی داشت و با سود خوبی از نمایشگاه خارج می شدم.

 

بیرانوند افزود: تاکنون هم از نظر تولید و هم از نظر بازاریابی و فروش محصول تجربه های خوبی کسب کردم.

 

وی با اشاره به اینکه سنگ های زینتی می تواند در عرصه تولید و اشتغال نقش خوبی داشته باشد، افزود: درطبیعت استان لرستان با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم و چیزهایی که اساتید به من یاد داده اند، بیش از ۳۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد.

 

این کارآفرین خاطرنشان کرد: برداشت این سنگ ها چون از نظر حجمی بزرگ نیستن پیامدهای زیست محیطی موثر و منفی ندارد و ارزش برابری آنها بسیار بالاست.

 

وی با اشاره به اینکه استانهای شرق کشور دارای تنوع و کثرت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هستند، خاطرنشان کرد: در صورت ترویج و تقویت این شغل در استان با توجه به تنوع وجود سنگ های قیمتی می تواند در حوزه اشتغال جوانان موثر باشد.

 

بیرانوند خاطرنشان کرد:  فعالیت در زمینه سنگ های زینتی علاوه بر رفع نیازهای مادی خودم،از نظر روحی و روانی و معنوی به افراد شاغل در این زمینه آرامش می بخشد.

 

وی با تاکید بر ضرورت تقویت حمایت مسئولان از فعالان حوزه سنگ های قیمتی، افزود: در صورت حمایت لازم در آینده می توانم این کارگاه را توسعه و بستر اشتغال افراد دیگری را در این حوزه فراهم کنم.

 

موضوع مهم گوهرسنگ ها درآمدهای ارزی و اشتغال به‌ویژه اشتغال خانگی است که با سرمایه گذاری چند میلیونی می تواند برای رونق اقتصاد خانوارها نقش بسیار موثری ایفا کند.

 

بخش زیادی از اشتغال‌زایی در این بخش به‌وسیله اجرای برنامه هایی است که به عنوان رونق مشاغل خانگی، ایجاد کارگاه های کوچک، بازارچه های خرید و فروش تراش در استان ها محقق می شود.  

کد خبر 1166304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha