تاکید بر تحریر علوم / جایگاه ارزشمند عقل در هندسه معرفت دینی

حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر جایگاه عقل در هندسه معرفت دینی، بیان داشت: حوزه های علمیه باید از توقف، انجماد و ارتجاع دوری کنند و همواره سعی کنند پویندگی خود را حفظ نمایند و لذا باید جایگاه عقل به خوبی شناخته شود و به آن بها داده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به مناسبت هفته معلم، نشست اساتید موسسه آموزش عالی اسراء و مدارس علمیه تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی ریاست محترم موسسه آموزش عالی اسراء در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

در این نشست صمیمی، اساتید نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل آموزشی مطرح و پیشنهادات خود را جهت پیشبرد هر چه بهتر برنامه ها و فعالیت های آموزشی سازمان آموزش عالی اسراء بیان نمودند.

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی نیز ضمن تشکر و قدردانی از حضور اساتید معظم در موسسه آموزش عالی اسراء و اظهار نظرهای علمی و انگیزشی آنها، بیان داشت: باید از نظام آموزشی کلیشه ای دوری کرد و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ارتباط بین استاد و دانش پژوه هر چه بیشتر انجام پذیرد و این دو با مشارکت هم، به دنبال خروجی های آموزشی و پژوهشی باشند.

ایشان ادامه داد: نکته دیگر مسئله امتداد علوم است، غرب این مسئله را خوب تجربه کرد و ما متاسفانه غافل بودیم، هر چند معرفت و باور آنها قابل قبول نیست، اما این شیوه که آمدند بر اساس اندیشه ها، مسیر جامعه را دنبال کردند و رفتن برای حل مشکلات و معظلات جامعه، و گفتند دانشگاه ما برای این است که زندگی، اقتصاد و خانواده را درست کند، در این زمینه خاص موفق بودند، ولی الان زندگی ما، کشاورزی ما، صنعت ما و تولیدات ما نسبت چندانی با آنچه در فضای علمی دانشگاه هامی گذرد، ندارد. حوزه های علمیه نیز به همین گونه است، در آن حرفهای تازه می زنیم اما جامعه به لحاظ علمی و تربیتی دور از واقعیت های علمی و دینی ما هست و این برای این است که ما امتداد پروری را در فضای علمی نداشته ایم و این نیازمند این است که اول درد و مسائل اجتماعی را فهم کنیم واما اینکه چگونه  این مسائل علمی به  حل مسائل اجتماعی، تربیتی، روابط بین الملل و بسیار دیگری از مسائل کمک کند، این نیازمند هنری است که باید شما اساتید در این میدان داشته باشید.

استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: تحریر علوم از تراث ماست که باید آن را حفظ کنیم، این مطلبی است که حضرت آیت الله جوادی آملی نیز بر آن اهتمام داشته و به نوعی می توان گفت که تحریر علوم، شاهکار حضرت استاد است که خود را برتر از عرفان، فلسفه، تفسیر و نه قرآن، می دانند و لذا می توانند علوم را تحریر کنند، و  ما نیز باید در نظام آموزشی این مهم را مورد اهتمام جدی قرار دهیم.

ایشان با تاکید بر جایگاه عقل در هندسه معرفت دینی، بیان داشت: حوزه های علمیه باید از توقف، انجماد و ارتجاع دوری کنند و همواره سعی کنند پویندگی خود را حفظ نمایند و لذا باید جایگاه عقل به خوبی شناخته شود و به آن بها داده شود، در این راستا کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» آیت الله جوادی آملی منبع بسیار ارزشمندی است که باید مورد مطالعه و دقت قرار گیرد! باید قلمرو عقل در فهم مسائل دینی به خوبی شناخته شود و این کلید حل معمای بزرگ حوزه های علمیه است، چرا که حوزه منهای این تفکر، منتهی به اخباری گری خواهد شد و این وظیفه شما اساتید است که میتوانید هم در مسائل تدوینی این مکتب  و هم در نشر آن نقش آفرینی کنید.

 

دروس آموزشی باید پژوهش محور باشد

در ابتدای این نشست حجت الاسلام روح الهی معاون آموزش موسسه آموزش عالی اسراء در گزارشی بیان داشت: ارکان اساسی یک موسسه آموزش عالی که ارتقاء آن موجب  ارتقاء کیفیت عملکرد موسسه و موجب افزایش کیفیت آموزش می شود، استاد باتجربه، امکانات آموزشی و شیوه و متد آموزشی است که الحمدلله مجموعه اسراء با داشتن اساتید عالی و مجربی در این خصوص مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: در بحث امکانات آموزشی هم با درایت و تدبیر ریاست محترم بنیاد ساختمان و فضای مناسبی در نظر گرفته شده است، و در مورد شیوه و متد اموزشی نیز که باید با همفکری با شما اساتید بیشتر با هم گفتگو کنیم تا اولا آموزش بر اساس اهداف مرکز آموزشی و سرفصل های آموزشی باشد و اساتید معظم بر اساس مدرسه فکری حضرت استاد ارائه درس داشته باشند و همچنین اساتید در شروع هر ترم طرح درس را ارائه نمایند زیرا طراح درس سبب می گردد تا اولا هر استاد نقشه راه جامعی برای تدریس داشته باشد و ثانیا ناگزیر ار وفاداری به طرح یادشده بماند.

معاون آموزش موسسه آموزش عالی اظهار داشت: درس باید پژوهش محور باشد، ضعف جنبه پژوهشی سبب می گردد تا استفاده از فرصت های پژوهشی دچار آسیب گردد و فارغ التحصیلان در تدوین پایان نامه و فعالیت های پژوهشی و حتی کارشناسی رسانه ای با مشکل روبرو شوند، همچنین یکی دیگر از مباحثی که دارای اهمیت است انتخاب موضوع پایان نامه ها است که علت اصلی که طلاب و دانش پژوهان دنبال مدرک نمی روند موضوع پایان نامه است که انتظار است اساتید محترم در این خصوص راهنمایی های لازم را با دانش پژوهان داشته باشند.

کد خبر 1174034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha