رسالت و نقش روحانیت در حفظ ولایت فقیه بسیار سنگین است

حجت‌الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه امروز دشمن سعی می‌کند از تاثیر فرمان ولی امر بکاهد و تمرکز خود را بر نقش ولایت و رهبری قرار داده است گفت: امروز رسالت و نقش روحانیت در رکاب ولایت و در حفظ این ارزش‌ها بسیار سنگین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» امروز (شنبه 24 اردیبهشت) در همایش تجلیل از فرماندهان روحانی دفاع مقدس از پیش‌برنامه‌های کنگره چهار هزار نفری شهدای روحانی دوران دفاع مقدس که در تالار امام خامنه‌ای مجتمع فجر سپاه خوزتسان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای روحانی اظهار کرد: نبرد ما در هشت سال دفاع مقدس یک نبرد نامتقارن نابرابر و ناهمتراز بود و ملت با دست خالی در مقابل دشمنی ایستادیم که تمام امکانات نظام سلطه پشتوانه آن بود.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر محققان، پژوهشگران و آیندگان بخواهند تحقیق کنند که رمز پیروزی و موفقیت مردم ما در هشت سال دفاع مقدس چه بود، آن را در بُعد مادی و تجهیزات، تسلیحات، امکانات و ادوات رزم نمی‌بینند چرا که در این زمینه دشمن نسبت به ما برتری داشت بلکه دلیل سرافرازی و سربلندی ملت ما و رمز موفقیت ما عوامل معنوی بود.

 

وی با بیان اینکه دشمن نسبت به اهمیت عوامل معنوی تاکید دارد تصریح کرد: آنجا که معنویت است ایمان قوی است و در موضوعات مختلف به شکلی تجلی، نمود و تظاهر پیدا می‌کند؛ در مواجهه با نامحرم ایمان قالب در چشم بستن، در مادیات در قالب پاک‌دستی، در میدان جنگ در قالب مقاومت و صبر خود را نشان می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به اینکه در دفاع مقدس این صحنه‌ها مشهود بود و آنچه اهمیت داشت ایمان و معنویت بود اضافه کرد: در دفاع مقدس از مادران، مداحان، رزمندگان، نیورهای پشتیبانی و گروه‌های فرهنگی، تبلیغی، عقیدتی، سیاسی و ... هر کسی نقشی ایفا کرد ولی روحانیت در ابعاد مختلف تاثیرگذار بودند.

 

وی به هشت محور کلی نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: اولین محور نقش کلانی بود اختصاص به امام (ره) و شخصیت‌هایی همچون مقام معظم رهبری و برخی بزرگان ما داشت؛ در دوران دفاع مقدس مهران سه بار به تصرف دشمن درآمده بود و نیاز به عملیات جامعی داشتیم که بتوانیم این منطقه را آزاد کنیم و توان ما بسیار کم بود؛ امام (ره) از طریق فرزندشان حاج احمدآقا پیامی دادند که مهران باید آزاد شود و همین جمله همه معادلات را به هم ریخت و جنگ را عاشورایی کرد و همه گفتند فرمان امام (ره) بر نائبش جاری شده و باید مهران را از تجاوز دشمن خارج کنیم.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: این نقش کلان امام (ره) را نشان می‌دهد و شاید اگر هر کس دیگری همچون رئیس جمهور، رئیس مجلس، نماینده خبرگان و ... این فرمان را می‌داد انقدر اثر نداشن و فقط فرمان دشمن تکلیف‌آفرین بود.

 

وی با بیان اینکه امروز دشمن همین را هدف قرار داده و سعی می‌کند از تاثیر فرمان ولی امر بکاهد و تمرکز خود را بر نقش ولایت و رهبری قرار داده خاطر نشان کرد: امروز رسالت و نقش روحانیت در رکاب ولایت و در حفظ این ارزش‌ها بسیار سنگین است.

 

حجت‌الاسلام ذوالنوری عنوان کرد: محور دوم نقش روحانیت در تحریک مردم به جبهه و پشتیبانی از جنگ بود؛ مردم به خطابه‌های روحانیت و اظهار نظر آنها اعتقاد داشتند و روحانیت تنور پشتیبانی جنگ را گرم نگه‌داشتند و به رزمندگان و ستادهای پشتیبانی دلگرمی می‌دادند.

 

وی محور سوم را نقش مسئولیتی روحانیت در دفاع مقدس دانست و ابراز کرد: در کنار ارکان واحدهای مختلف نظامی، واحدهای فرهنگی، عقیدتی و سیاسی فعالیت داشتند که مسئولیت آن با روحانیون بود و در زمینه تبلیغات، عقیدتی، عملیات روانی و اعزام نقش جدی داشتند و در این طیف شهدای زیادی نیز تقدیم شدند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه این روحانیون با به‌کارگیری امکانات موجود، در میان رزمندگان تحول معنوی ایجاد می‌کردند و حتی در زمینه مسائل علمی، مکتبی و تدریس مسائل عقیدتی و سیاسی نقش محوری داشتند تاکید کرد: در این بُعد روحانیون در جلسات یگان‌ها در کنار فرماندهان حضور داشتند و بخشی از بار مسئولان و فرماندهان جنگ را بر دوش می‌گرفتند.

 

وی محور چهارم را حضور تبلیغاتی روحانیت دانست و گفت: ائمه جمعه، جماعات، اعضای جامعه مدرسین و برخی از مراجع عظام در این محور حضور بسیار مؤثری داشتند و 26 امام جمعه و امام جمعه موقت نیز به شهادت رسیدند.

 

حجت‌الاسلام ذوالنوری اضافه کرد: روحانیون سنگرهای خطوط مقدم را به حسینیه و مسجد تبدیل کرده بودند و از مسائل عادی مبتلا به فقهی که مورد سوال یک رزمنده بود تا ترویج و تبیین احکام و آموزه‌های اهل بیت (ع) و مسائل عقیدتی سیاسی، رفع شبهات، دشمن‌شناسی و ... نقشی بود که روحانیت در لباس پیغمبر در تحکیم پایه‌های اعتقادی و دینی رزمندگان ایفا می‌کردند.

 

وی با اشاره به اینکه ما شهدای روحانی بزرگی در جنگ نه فقط در خوزستان بلکه در همه استان‌ها تقدیم کردیم افزود: از بین سه‌هزار و 888 شهید روحانی، 149 شهید روحانی مربوط به اهل سنت هستند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: محور پنجم، محور رزمی بود؛ ما روحانیون بسیاری داشتیم که به عنوان رزمنده شهید شدند و نمی‌خواستند نام آنها به عنوان روحانی شناخته شود چرا که احساس می‌کردند آن طور که باید نمی‌توانند نقش عملیاتی ایفا کنند.

 

وی ابراز کرد: بسیاری از این طلبه‌ها شهید شدند و حتی روی مزار آنها نیز اسمی از طلبه بودن نیست، از این رو آمار سه‌هزار و 888 شهید روحانی نمی‌تواند درست باشد چون شهدای گمنام کشف نشده فراوانی داریم که گمنام شهید شدند و عنوان روحانی و طلبه بودن آنها ذکر نشده است.

 

حجت‌الاسلام ذوالنوری محور ششم را محور رزمی تبلیغی دانست و تصریح کرد: طلبه‌هایی داشتیم که هم با لباس رزم و هم با لباس روحانیت در جبهه حضور پیدا می‌کردند، به این صورت که در عملیات‌ها با لباس رزم و عمامه و در زمانی که کار فرهنگی و تبلیغ می‌کردند با لباس روحانیت بودند.

 

وی محور هفتم را نقش‌آفرینی روحانیت در ابعاد تخصصی جنگ دانست و اذعان کرد: طلبه‌هایی داشتیم که تخریب‌پی، تیربارچی، آرپی‌چی زن، نیروی اطلاع عملیات، خدمه آتش‌بار و توپخانه، راننده لودر و بولدوزر و تانک و نفر بر بودند؛ ما در تخصص های مختلف روحانی داشتیم که حتی در خلبانی و عرصه پزشکی خدمت می‌کردند.



رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس محور هشتم را نقش فرماندهی روحانیون عنوان کرد و یاد آور شد: ما طلبه و روحانیونی داشتیم که از فرماندهی قرارگاه تا دسته نقش‌آفرین بودند و دوره‌های آموزش فرماندهی برای آنها برگزار می‌شد.

 

کد خبر 1175270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha