بهره‌برداری از حوزه ساحل برای توسعه گردشگری ویژه جوامع مسلمان

شالبافیان بهره‌برداری از حوزه ساحل برای توسعه گردشگری ویژه جوامع مسلمان را خواستار شد و گفت: بسته های سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد سواحل را با پیوست فرهنگی ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی اصغر شالبافیان» امروز (پنج شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در مراسم گردهمایی مسئل شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد اظهار داشت: این گردهمایی واقعا برای فضای کنونی کشور لازم بود و از متولیان برگزاری آن تشکر و قدردانی میکنم.


معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند موضوع در بحث سواحل را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر ساحل و یک ظرفیت غیرقابل چشم پوشی به نام دریا در اختیارمان قرار گرفته اما نتوانستم از ظرفیت عظیم آن استفاده کنیم.

 

شالبافیان ضمن تاکید بر مبحث اقتصاد دریا تصریح کرد:  تمامی طرحهایی که در دو دهه اخیر اجرا شد مورد آسیب شناسی قرار گرفت تا مشخص شود چرا اهداف ما در حوزه استفاده از سواحل به نتیجه درستی نرسید.

 

وی عدم فرماندهی واحد و مدیریت یکپارچه در بحث سواحل را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در کنار بقیه موضوعاتی که مهم است اما هماهنگی و مدیریت واحد و تشکیل قرارگاه در بخش سواحل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم افزایی و وحدت رویه بین دستگاهها را بسیار مهم ذکر کرد و افزود:  بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به عدم داشتن وحدت رویه و الگو برمی گردد و وقتی الگوی فعالیت در ساحل و دریا شناسایی نشود و تنها به دنبال کپی برداری باشیم هدفمایمان در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و امثالهم عملیاتی نمی شود.

 

شالبافیان بهره‌برداری از حوزه ساحل برای توسعه گردشگری ویژه جوامع مسلمان را خواستار شد و اظهار داشت: در حال حاضر توسعه مراکز دریایی با سازمان بنادر در چهار نقطه در حال اجرا است.

 

وی تصریح کرد: اگر ساحل کشور در ابتدا متعلق به جوامع محلی است بنابراین در طرحهای توسعه باید به مشارکت جوامع محلی و دغدغه مندان به معنای عام توجه شود زیرا در غیر اینصورت اهداف توسعه همه‌جانبه و پایدار هم محقق نخواهد شد. 

 

معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: با توجه به آزادسازی حریم سواحل کشور باید اقدامات سریع و دقیقی صورت گیرد این اقدام مثبت ممکن است به ضد خودش تبدیل شود به بیان دیگر باید بعد از آزادسازی سواحل از اختصاصی سازی آن‌ها و رها شدنشان پرهیز گردد.

 

شالبافیان رفع دغدغه‌های صدور مجوزات سرمایه‌گذاری در حوزه سواحل را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باید در سواحل سرمایه‌گذاری های پایداری در بخشهای مختلف اقتصادی، گردشگری و بهداشت و درمان و امثالهم توسط افرادی که اهلیت دارند صورت بگیرد تا برای همه مردم امکان استفاده از ساحل ایجاد شود. 

 

وی ارایه بسته های سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد سواحل را با پیوست فرهنگی لازم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: موضوع مدیریت سواحل باید هر چه بیشتر در محافل و تریبون‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا برای تمامی ابعاد آن برنامه‌ریزی لازم تدوین شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 1176851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha