نوایی به یاد استاد محمد پرست از رادیو فرهنگ پخش می‌شود

برنامه «با کاروان شعر ‌وموسیقی» امروز یکشنبه یکم خردادماه به یاد زنده‌ یاد عثمان محمدپرست به پخش بازخوانی های انجام شده از قطعه « نوایی» اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، استاد عثمان محمدپرست خنیاگر موسیقی مقامی خراسان نخستین کسی بود که سال ۱۳۵۳ ترانه «نوایی نوایی» را اجرا کرد و غم از دست دادن این استاد در نهانخانه دل نشست ،به یاد این استاد پیشکسوت دوتارنواز در برنامه شماره ٤٥٢، قطعه نوايي نوايي زنده ياد عثمان محمد پرست  پخش  و بررسی می شود.

شاعر  این قطعه ماندگار «طبيب اصفهاني» است ‌و در این برنامه بازخواني اثر با صداي غلامعلي پور عطايي ، عبدالوهاب شهيدي ، بيژن بيژني ، محمد اصفهاني پخش می شود.

عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت و دوتارنواز استان خراسان رضوی و کشور معروف به عثمان خوافی متولد ۱۳۰۷ در شهر خواف استان خراسان رضوی، از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود، وی از طایفه بای بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند.

این نوازنده آثاری دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را در عین وحدت آفریده بود و در همایش‌ها و آیین‌های مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.

استاد محمدپرست نخستین کسی بود که سال ۱۳۵۳ ترانه نوایی نوایی؛ «غمش در نهانخانه دل نشیند، بنازی که لیلی به محمل نشیند/ به دنبال محمل چنان زار گریم، که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند» را اجرا کرد.

این استاد شاخص موسیقی مقامی خراسان با بسیاری از استادان موسیقی از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری داشته است.

نام مرحوم استاد محمدپرست سال ۱۳۹۸ به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید و از فعالیت‌های این استاد ارزشمند در پرونده ثبت جهانی دوتار بهره گرفته شد. نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹ از سوی بهروز وجدانی که عهده‌دار ثبت جهانی این پرونده بود به مرحوم محمدپرست اهدا شد.

این استاد شهیر ۲۹ اردیبهشت ماه در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

برنامه «با كاروان شعر و موسیقی» ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه كنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای «مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

کد خبر 1177766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha