گامی محکم برای ترویج فرهنگ قرآن در «حصارسنگی»

«سهرابی» طلبه ای خانم است که برای ترویج فرهنگ قرآن و خارج کردن کلام نور از مهجوریت کیلومترها راه را از شهر عازم روستای حصار سنگی می شود و در حال حاضر به چندین بی سواد، خواندن قرآن را آموزش داده تا باقیات الصالحاتی برای خودش باشد.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: مهجوریت قرآن در عصر و زمانه ای که همه درگیر و دار زندگی های دنیوی خود هستند کاملا مشهود و ملموس است. آیه «وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» (فرقان/30) بیانگر شکایت رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز قیامت به محضر پروردگار است. در تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه آمده است: منظور از رسول در این آیه محمد صلی الله علیه وآله است که از قوم خود اینگونه شکایت می کند: پروردگارا قوم من این قرآن را مهجور کردند. معنای «اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این است که امت اسلام قرآن را رها کرده اند و به دنبال شنیدن و فهمیدن آن نیستند.

 

مهجوریت قرآن به معنای متروک ماندن آموزهها و اعراض از مفاهیم آن از سوی مخاطبان است. امام خمینی (ره) با اعتقاد به جامعیت همه ­جانبه قرآن، برآن است که ابعاد سیاسی و اجتماعی آن عملاً در سطح وسیعی از جوامع مسلمان مهجور واقع شده است. از نظر ایشان هم مسلمانان و هم بیگانگان در مهجوریت قرآن نقش دارند و مهم ترین زمینه ها و عوامل مهجوریت قرآن عبارتند از: مهجوریت اهل بیت(ع)، بسنده کردن به ظواهر قرآن، تحجر و خشک ذهنی، ناکارآمد جلوه دادن قرآن در حوزه های سیاسی و اجتماعی از سوی دشمنان، ارائه تفاسیر ناصواب و سلیقه ای از قرآن، ستم پیشگی حاکمان و زمام‌داران، ازخودبیگانگی و خودباختگی فرهنگی.

 

طی کردن ۷۲ کیلومتر برای خروج  قرآن از مهجوریت

«سکینه سهرابی» طلبه ای است که برای ترویج فرهنگ قرآن و فعالیت های بیشتر در زمینه های فرهنگی از شهر عازم روستای حصار سنگی می شود تا قرآن را از مهجوریت خارج کند.

 

به گفته وی زمینه فعالیت در روستا برای فعالیت های قرآنی بیشتر است و مردم استقبالشان هم بیشتر است چراکه در شهر افرادی دیگری هم هستند که کار فرهنگی انجام دهند.

 

او که یکی از هدف هایش از آمدن به روستا «آموزش قرآن به بانوان علاقمند» را عنوان می کند و می گوید: اینجا می توانم فعالیت بیشتری داشته باشم. خودم در حال تحصیلم و به دلیل زیر ساخت های ضعیف اینترنت در روستا؛ برای تحصیل با مشکل هم مواجه شده ام، اما حاضرم با وجود مشکلات فراوان در روستا و بین بانوان علاقه مند به قرآن حضور داشته باشم  چراکه اگر تمام عمرمان را برای دنیا کار کنیم به جایی نمی‌رسیم اما اگر بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و قرآن را به نوبه و در حد خودمان از مهجوریت خارج کنیم مفیدتر و ارزشمندتر است تا اینکه در شهر با وجود همه امکانات در آسایش و آرامش باشیم و نتوانیم فعالیتی داشته باشیم.

 

وی در ادامه سخنانش می گوید: من زاده روستا هستم و دوست دارم برای روستائیان گام بردارم؛ در شهر محدودیت هایی است که در روستا نیست و خدا را شکر که استقبال مردم از فعالیت های قرآنی و فرهنگی بیشتر است. حدود 72 کیلومتر را برای فعالیت های قرآنی تا روستای حصارسنگی طی می کنم، در حال حاضر مستقر شده ام ولی برای تحصیل خودم در رفت و آمدم.

 

سهرابی در بیان خاطراتش عنوان می کند: افرادی که حتی ضریب هوشی خوبی هم ندارند از کلاس های آموزش تلاوت قرآن استقبال می کنند، آرزوی قلبی هر کدام این است که بتوانند قرآن را تلاوت کنند، لذا اگر ما بتوانیم برای این مردم حرکتی انجام دهیم ارزشمند است که از آسایش و رفاه خودمان بگذریم.

 

وی که به عنوان مشاور مذهبی در مدرسه فعالیت دارد، بیان می کند: از مهرماه الفبای قرآنی را برای دانش آموزان بدون هزینه برگزار خواهم کرد تا باقیات الصالحاتی برای من باشد.

 

او بیان می کند: دوره های جزء خوانی قرآن کریم را در شهر برگزار می‌کردیم اما به دلیل شدت شیوع بیماری کرونا و رعایت مسائل بهداشتی منحل شد که در ادامه به دلیل علاقه شخصی خودم از آبان ماه یک دوره قرآن مخصوص بانوان روستای حصارسنگی را شروع کردیم.

 

استقبال پرشور بانوان روستای حصار سنگی از کلاس های قرآن

به لطف خدا، بانوان روستا از جلسات قرآنی استقبال خوبی می کنند و از همه سنین در این محافل حضور دارند؛ برخی از بانوان به دلیل بی سوادی فقط در جلسات قرآنی حضور داشتند، و برخی هم اعتماد به نفس نداشتند که تصمیم گرفتم فعالیت های قرآنی را در ماه مبارک رمضان به صورت مدون و مستمر برای این بانوان برگزار کنم.

 

او ادامه می دهد: حدود 26 نفر از بانوان به همراه تعدادی دانش آموز برای شرکت در کلاس های قرآنی هماهنگی داشتند و از برگزاری کلاس های روخوانی قرآن استقبال کردند، موسسه قرآنی بیت النور بیرجند هم همکاری و برای ما امکانات آموزشی و کتاب ها را تهیه کردند. این کلاس ها همه روز به جز ایام تعطیل رسمی برگزار می‌شود.

 

این بانوی علاقه مند به قرآن می گوید: برخی بانوان روستایی حتی یاد نداشتند قرآن را هنگام تلاوت؛ خط ببرند چراکه بی سواد بودند و برای گوش کردن و خواندن قرآن خیلی مشکل داشتند که با برگزاری این کلاس ها قران خواندن را فراگرفتند.

 

برخی از بانوان فقط برخی از حروف الفبا را می شناختند اما در حال حاضر خواندن قرآن را فرا گرفته اند که این مهم شوق و ذوقم را برای ادامه آموزش ها چند برابر کرده است.

 

سهرابی بیان می کند: در حاشیه برگزاری کلاس های قرائت قرآن، حدیث روز، احکام روز و اعمال ماه مبارک رمضان برای بانوان بازگو می شد، این برنامه در ماه مبارک رمضان به صورت کلاسی هر روز برگزار می شد و در حال حاضر هفته ای یک بار جداگانه برای بانوانی که تازه قرآن خواندن را فراگرفته اند برگزار می شود.

 

 

 

کد خبر 1178428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha