معرفی کتاب"خاقانی شروانی"در رادیو فرهنگ 

برنامه «کیمیای کلمات» جمعه ۲۰ خرداد  با موضوع معرفی و بررسی کتاب خاقانی شروانی به قلم دکتر کزازی از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات، به نقد و بررسی معرفی  کتاب خاقانی شروانی به قلم دکتر کزازی از سری کتابهای از ایران چه میدانیم می‌پردازد.

بسياري از ايرانيان، خاقاني– شاعر بزرگ سده ششم هجري– را با قصيده «ايوان مداين» مي‌شناسند. شاعر پس از بازگشت از سفري دور و دراز، به تيسفون مي‌رسد و بر جاي مانده‌هاي طاق كسراي انوشيروان را مي‌بيند و قصيده‌اي جاودانه و پندآموز درباره آن مي‌سرايد. «هان اي دل عبرت بين از ديده عبر كن، هان ...». اما جايگاه خاقاني بلند‌تر از آن است كه تنها با همين يك قصيده شناخته شود. او صاحب ديوان، كتاب‌ها و نوشته‌هايي است كه در تاريخ زبان فارسي كم مانند هستند؛ اما به سبب زبان دشوار و ديرياب او، فهم آن آثار براي همگان امكان‌پذير نيست. پس ناگزير، شهرت او در همان محدوده استادان و دانش آموختگان باقي مي‌ماند. 

دكتر ميرجلال‌الدين كزازي كه پيشتر درباره خاقاني و شعر او كتاب‌هايي چند منتشر كرده است، در كتاب «خاقاني شرواني» از مجموعه از ايران چه مي‌دانم؟» (دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي) با روايتي داستان‌گونه و دلنشين، خواننده را با رويدادهاي زندگي خاقاني و اوج و فراز شعر او آشنا مي‌كند و كارنامه ادبي او را نزد خوانده باز مي‌گشايد تا زمينه آشنايي گسترده و ژرف‌تر او را با اين سخنور استاد فراهم سازد. 

پايه كتاب «خاقاني شرواني» بر يك پيشگفتار، چهار فصل كوتاه با عنوان «نام و نشان، برنايي و بالندگي»، «زندگي در شروان»، «تحفه‌العراقين و سفرهاي خاقاني» و «خاقاني و سخن پارسي» و يك سخن پاياني گذاشته شده است. در هر بخش نيز شواهدي از شعر خاقاني، براي استناد به گفته‌ها، آورده شده و توضيحات لازم در پي‌نوشت‌ها بيان شده است. 

كزازي در آغاز به ارزش و اهميت سخن خاقاني اشاره مي‌كند و شيوه شاعري او را برمي‌شمارد، در فصل نخست كتاب، خواننده با نام و نشان خاقاني و روزگار برنايي و بالندگي او آشنا مي‌شود. در اين فصل از زادگاه، زادسال، پيشه پدري و ياري‌هاي ديگران به خاقاني و ستايش استادان سخنور از شاعر جوان، سخن به ميان مي‌آيد.

خواننده در فصل دوم كتاب از گذران زندگي خاقاني آگاه مي‌شود،فصل سوم كتاب به سفرهاي خاقاني و كتاب «تحفه العراقين» او اختصاص داردوفصل پاياني كتاب دكتر كزازي درباره سنجش شعر اين شاعر و ماجراي دشمني «مجير بيلقاني» با خاقاني است. 

برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده، اختصاص دارد. 

این برنامه به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 1184113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha