ضرورت مهندسی رشته‌های تحصیلی در حوزه‌های علمیه خواهران براساس برنامه پنج‌ساله اول

حجت الاسلام والمسلمین فاضل بر مهندسی رشته‌های تحصیلی در حوزه‌ها تاکید کرد و گفت: باید مشخص شود که در برنامه پنج سال آینده، در چه رشته‌هایی مدرس نیاز هست و چه تعداد متکلم، فیلسوف، فقیه، مشاور و ... نیاز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «فاضل» مدیر حوزه های علمیه خواهران در جریان سفر به تهران، به همراه معاون منابع انسانی و پشتیبانی، آقای دکتر محمدی زاده، با مدیران و نمایندگان محورهای هشت‌گانه مدارس علمیه خواهران استان تهران در محل مدیریت این استان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل در این دیدار گفت: هویت بخشی به طلاب خواهر از و ظایف مسئولین حوزه های علمیه خواهران است.

وی با اشاره به پذیرش حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: در جذب طلاب برای سطوح دو، سه و چهار، باید تفاوت هایی صورت گیرد. زیرا برای ثبت نام داوطلبان به سطح دو، از همه اقشار می توانند وارد حوزه شوند ولی برای سطوح عالی، از خود حوزه هستند که برای ادامه تحصیل تصمیم می گیرند.

سرپرست حوزه های علمیه خواهران، تصریح کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که حدود 80درصد زمینه آشنایی خواهران با حوزه های علمیه، از سوی جمع دوستان و خانواده بوده است و فقط 20درصد از سایر طرق؛ در حالیکه برای تبلیغ پذیرش، تمرکز بیشتر در این 20 درصد است و اگر از طریق خانواده ها این تبلیغ صورت گیرد، جذب بیشتری اتفاق می افتد.

وی همچنین بازنگری در قوانین آموزش در حوزه های علمیه را در راستای تشویق طلاب برای ادامه تحصیل در سطح عالی را ضروری دانست و بر تصویب قوانینی در حوزه های علمیه که در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری است، برای تسهیل امر تحصیل خواهران طلبه تاکید کرد.

سرپرست حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: اگر مشکلات طلاب مرتفع گردد، ما نیز در وظایف خودمان در امر تعلیم و تربیت بهتر عمل خواهیم کرد، مسائل طلاب باید به بهترین شکل، هم از سوی مدرسه و هم از طرف مرکز بررسی و حل شود. وجود مشاوران در مدارس علمیه ضروری است ولی متاسفانه هنوز یک مدرسه تراز و الگو نداریم. مدرسه مطلوبی که مدیری توانمند داشته باشد و در همه زمینه ها الگو قرار گیرد.

وی با اشاره به رشته های تحصیلی در حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: رشته های تحصیلی در حوزه های علمیه خواهران باید مهندسی شوند تا مشخص شود که در برنامه پنج سال آینده، در چه رشته هایی مدرس نیاز هست و چه تعداد متکلم، فیلسوف، فقیه، مشاور و ... نیاز است. بدین ترتیب باید تا حدی ورود به مقاطع عالی متوقف شود و زودتر این مهندسی صورت گیرد و مدارس بررسی شوند که چه میزان ظرفیت دارند و چه رشته هایی برای آینده نیاز است.

سرپرست حوزه های علمیه خواهران، تغییر ماهیت محتوای آموزشی در حوزه های علمیه خواهران را منتفی دانست و اظهار داشت: با اینکه برخی رشته های نوپدید مانند تربیت دینی و مشاوره دینی کودک با استقبال زیادی روبروست و بعضا بازار کار خوبی هم دارند، اما باید توجه داشت که ماهیت محتوای آموزشی حوزه ها نباید تغییر کند بگونه ای که مثلا در ده سال آینده با کمبود خواهران آشنا با کلام و فقه و ... روبرو شویم.     

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به پذیرش طلاب جدید الورود گفت: در بحث تعلیم طلاب جدید الورود، باید از اساتید مجرب و توانمند بهره گرفت تا علاوه بر انتقال دانش، انگیزه بخشی به طلاب داشته باشند و بتوانند نقش مادری برای این خواهران نو ورود به حوزه ها را ایفا کنند. این امر در ماندگاری افراد در حوزه ها و نیز تشویق آنان به ادامه تحصیل در سطوح عالی کمک می کند.

وی در ادامه این نشست با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به مسئله فرزندآوری افزود: در مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت که از مسائل مهم و قابل توجه جامعه است، باید توسط طلاب مبلغه برای اقشار مردم تبیین گردد تا کشور دچار بحران جمعیت نشود، اگر کشور دچار پیری جمعیت شود، چند دهه زمان می برد تا از این بحران عبور کنیم.

 

کد خبر 1184162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha