برگزاری بخش معارفی مسابقات کشوری قرآن کریم به میزبانی قم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از برگزاری بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به میزبانی قم خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حمید مجیدی مهر در نشست خبری در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برگزاری بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به میزبانی قم اظهار داشت: شهر مقدس قم، یکی از قطب های مهم فرهنگی و مذهبی جهان اسلام است و امروز قم، محل تربیت عالمان و مبلغان قرآنی و دینی به شمار می رود که در جهان بسیار تاثیرگذار هستند.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: جمهوری اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی حرف برای گفتن دارد و در حالی که در2 سال گذشته 27 کشور جهان، مسابقات قرآنی را تعطیل کردند و یا به تعویق انداختند ما تنها کشوری در دنیا بودیم که مسابقاتی در تراز یک دوره مسابقه حاکمیتی برگزار کردیم و با برگزاری مسابقات به صورت مجازی، الگوی بسیاری از کشورها بودیم.

 

وی تصریح کرد: این سازمان افتخار دارد که سبکی خاص برای برگزاری مسابقات به جهان معرفی کند به گونه ای که کشوری همچون مالزی با سابقه 62 دوره برگزاری مسابقات قرآنی در بخش های مجازی و حضوری از ستاد برگزاری این مسابقات خواستار همراهی و تعامل باشد.

 

مجیدی مهر بیان کرد: یکی از امتیازات مهم ما این است که تنها نگرش مسابقات به برگزاری دوره ها نداریم و مسابقه فرع بر این رویدادهاست و در تلاش هستیم بستری برای انس با کلام الله مجید فراهم کرده و به سمت تدبر و عمل خالصانه گام برداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: متولیان پس از چهار دهه برگزاری این مسابقات به این نتیجه رسیدند که گام در مسیر تدبر بردارند، از این رو در رشته تفسیر در پنج سال گذشته 2رشته مفاهیم‌ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به مجموعه رقابتی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی اضافه شد.

 


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: سازمان اوقاف متولی برگزاری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران است و این مسابقات معتبر ترین مسابقه بین‌المللی قرآن در جهان به شمار می رود.

 

وی گفت: این سری مسابقات در واقع از درون خانه ها آغاز می شود و مخاطبان مختلف را با خود همراه می سازد، در این راستا خوشبختانه بیشترین‌ استقبال در بخش‌های معارفی نهج البلاغه از سوی بانوان و مادران وجود دارد و قشری را مخاطب خود قرار دادیم که خیلی به آن توجه نداشتیم.

 

مجیدی مهر در تشریح این دوره از مسابقات سراسری نیز عنوان کرد: مسابقات در 11 رشته در سه بخش اعم از بخش آوایی انفرادی شامل 10 جزء و 20 جزء و حفظ کل و قرائت تحقیق و ترتیل و اذان و دعا خوانی و بخش گروهی شامل مدیحه سرایی و هم خوانی قرآن کریم و تفسیر عمومی قرآن کریم و ترجمه نهج البلاغه و ترجمه صحیحفه سجادیه ویژه خواهران و برادران بالای 18 سال است.

 

وی بیان کرد: ثبت نام مسابقات از 21 اردیبهشت تا 30 خرداد است و بیش از 300 شهرستان از اوایل تیرماه رقابت را آغاز می کنند و در مرحله بعدی از 22 مرداد تا 31 شهریور مجدد مسابقات استانی آغاز می شود که قم میزبان بخش معارفی آن است.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 34 هزار نفر در مسابقات ثبت نام کرده اند تصریح کرد: آبان ماه مسابقات مقدماتی کشوری در کرمانشاه و اوایل آذر بخش معارفی در قم و اواخر آذر نیز مسابقات تخصی در قزوین و مقدماتی بین المللی دی ماه در مشهد و نهایی در بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود که محوریت برگزاری بقاع متبرکه و امام زادگان کشور است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: به برکت نظام جمهوری اسلامی که در راس آن شخصیتی قرآنی وجود دارد توجه به این کتاب الهی در سرلوحه امور کشور قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب  بزرگ‌ترین حامی مشتاقان به قرآن درایران و سطح جهان اسلام هستند.

 

مجیدی مهر گفت: در این دوره مسابقات بهترین داوران ایران قضاوت رقابت ها را بر عهده دارند و مسابقه استانداردهای خاص خود را دارد، در حال حاضر نیز پنج هزار نفر داور قرآنی با مدرک داوری درجه یک تا چهار در ایران فعال هستند.

 

وی افزود: در سالهای گذشته مسابقات بین المللی قرآن در طول یک هفته برگزار می‌شد و امسال بخش معارفی به قم‌ و اگذار شده و بخش‌های دیگری از مسابقات بین المللی قرآن کریم به استان‌های کرمانشاه، خوزستان قزوین و خراسان رضوی واگذار شده‌است.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها 20 درصد از موقوفات قرآنی است باید با جلب مشارکت های مردمی در این باره گام برداریم، علاقه مندان به وقف قرآنی می توانند با تلفن 02164870000 تماس بگیرند تا به صورت مستقیم از راهنمایی های وقفی و حقوقی برخوردار شوند.

 

وی اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف اقداماتی در این باره انجام دادند و در حال حاضر کمتر از 6 ماه است که ستاد راهبری طرح ملی حفظ کشور به مدت سه سال به سازمان اوقاف کشور واگذار شده است و قرار است هیچ دستگاه و ارگانی به دفتر رهبر معظم انقلاب آمار حفظ ارسال نکند و تمام دستگاه‌ها توسط اوقاف پایش و ارزیابی و راست آزمایی می‌شوند.

 

مجیدی مهر بیان کرد: در این باره 2.5 میلیارد تومان به صدا و سیما و 5 میلیارد به آموزش و پرورش پرداخت شده و جمع اعتبارات 30 میلیارد تومان اختصاص یافته و همین میزان توسط دستگاهها تامین می‌شود، سیاست ما مردمی کردن این امر بوده و در 5 ماه گذشته 41 جلسه تشکیل شده است.


وی تاکید کرد: سازمان لزوما فرهنگی نیست و سازمان اوقاف سازمانی اقتصادی است و معدود سازمان‌هایی هستیم که در اکثر کمیسیون های مجلس حضور داریم و در بهبود معیشت مردم در اقتصاد قدم هایی برمی داریم.

 

در ادامه سید محمد صالحی نژاد دبیر برگزاری بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی نیز بیان کرد: بخش معارفی این دوره از مسابقات در سه بخش تفسیر عمومی قرآن و سوره مبارکه شعرا و نهج البلاغه و دعاهایی از صحیفه سجادیه ترتیب خواهد یافت.


وی عنوان کرد: شرکت کنندگان بخش معارفی مردادماه به صورت آنلاین در مرحله اول مسابقات شرکت کرده و به سئوالات چهار گزینه‌ای پاسخ می‌دهند. مرحله نهایی نیز آذرماه به صورت حضوری با حضور 150 نفر از خواهران و برادر منتخب در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار خواهد شد.


صالحی نژاد تصریح کرد: مسابقات در این بخش برای افراد بالای 18 سال است و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام به سامانه اینترنتی  www.quraniran.ir  کنند.

کد خبر 1185818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha