راهبردهای زیست محیطی برای حفظ تالاب صالحیه

درگی گفت:یکی از ظرفیت های بی نظیر استان البرز بهره مندی از تالاب صالحیه است، این تالاب از حیات وحش بی نظیری برخوردار است؛ در جریان اقدامات انجام شده بنا است که سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پنج میلیون متر مکعب آب به این تالاب انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « مجید درگی» طی نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست چهارشنبه 25 خرداد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد گفت: یکی از ظرفیت های بی نظیر استان البرز بهره مندی از تالاب صالحیه است، این تالاب از حیات وحش بی نظیری برخوردار است و در جریان اقدامات انجام شده بنا است که سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پنج میلیون متر مکعب آب به این تالاب انتقال دهد.

 

سرپرست اداره کل حفاظت و محیط زیست استان البرز افزود: لحاظ کردن پیوست زیست محیطی با هدف کاهش مقدار شوری این خاک در نظر گرفته شده که از استان قزوین به رودخانه شور البرز منتهی می گردد.

 

به گفته وی، با توجه به اینکه از البرز آب مشرف به تالاب صالحیه وجود ندارد، حق آبه این تالاب باید از طرف قزوین تأمین شود و این مهم به واسطه نشست هایی فراتر از موضوع استانی باید مطرح شود.

 

وی ادامه داد: شکل گیری زه کشی بدون ملاحظه زیست محیطی از طرف جهادکشاورزی قزوین زمینه ای شد که شاهد پدید آمدن خشکی این منطقه باشیم، همچنین با توجه به افزایش پدیده گرد و خاک در تمامی کشور به ویژه تالاب صالحیه که در بخشی از بیان های نظرآباد قرار دارد این مسئله بیشتر خود را نشان داد.

 

وی افزود: از دیگر سو روند چرای گله های رها شده شتر آن هم به صورت غیرقانونی در دشت ها و بیابان های اطراف این کانون از سمت استان قزویدن پوشش گیاهی و سست شدن ساختمان خاک را ایجاد کرد.

 

وی تصریح کرد: 240 میلیون هکتار از بیابان های کشورهای همسایه منشاء گرد و خاک در ایران است و این چالشی است که با آن در زمینه حفظ محیط زیست روبه رو هستیم.

 

به گفته سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، سدسازی های بی رویه کشور ترکیه زمینه خشک شدن عرصه های پایین دست به ویژه در ایران شده است که این مهم نیز یکی از اصلی ترین دلایل برای از بین رفتن پوشش های گیاهی موثر و خشکسالی است.

 

وی سدسازی های بی رویه ترکیه را یکی از دلایل اصلی خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: از میان 22 سد ساخته شده ترکیه بر آب دجله و فرات، حجم آب یک سد آن با تمام سدهای ایران برابری می کند.

 

درگی ادامه داد: از دیگر مسائل موثر در زمینه محیط زیست، وجود تصفیه خانه های شهرک های صنعتی بدون خروجی استاندارد است که این فرآیند استانداردسازی پساب از تصفیه خانه در شهرک انجام نمی گیرد و متولیان شهرک صنعتی برای رفع این مشکل اقدام نکرده اند و به ناچار موضوع به دستگاه های نظارتی انعکاس یافت.

 

درگی در ادامه به وجود 60 درصد از ماشین های جمله زباله و غیراستاندارد بودن کار آن ها اشاره کرد و گفت: طی سه هفته ای که گذشت 400 دستگاه خودرو حمل زباله به صورت 24 ساعته رصد شد که 180 دستگاه مرتبط با حمل نخاله های ساختمانی و 220 دستگاه پسماندهای شهری را حمل می کردند. مطلب دیگر پوشش نداشتند این ماشین ها بود که با تدابیر انجام شده تعدادی توقیف و به پارکینگ انتقال یافتند.

کد خبر 1186234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha