آیا انصراف از حج با توجه به افزایش ناگهانی هزینه ها جایز است

استفتایی جدید از حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای رهبر معظّم انقلاب دربارۀ احکام حج در زمینه استطاعت شده است که به آن پاسخ فرمودند.

​به گزارش خبرگزاری شبستان، کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتاء از معظم‌له و جواب ایشان دربارۀ آن را که در خصوص  احکام حج در زمینه استطاعت است، منتشر کرد.

سؤال: با توجه به افزایش ناگهانی هزینه های حج و مطالبه هزینه اضافی توسط دولت عربستان، آیا شخصی که هزینه های حج را داشته و برای امسال ثبت نام کرده است، باید هزینه جدید را نیز پرداخت کند یا می تواند انصراف دهد؟ 

جواب: اگر از سالهای پیش، حج بر او مستقر شده باید به هر صورتی، هزینه های جدید را فراهم کرده و پرداخت کند و اگر در همین سال جاری مستطیع شده و هزینه اضافی مذکور را (علاوه بر ضروريات زندگی و آنچه در معيشتِ مناسب شأن خود به آن نياز دارد) دارا می باشد، مستطیع است و باید پرداخت کند وگرنه مستطیع نیست و حج بر او واجب نشده است و می تواند انصراف دهد؛ بله اگر بتواند قرض بگيرد و سپس به سادگي قرض خود را ادا کند، هر چند واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند اما اگر قرض بگيرد، حج بر او واجب می شود.

کد خبر 1187622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha