نقش مهم مسجدی‌ها در ترویج اطعام غدیر/ پیشگامی مساجد در کمک به نیازمندان

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی با بیان اینکه مسجدی‌ها در ترویج سنت حسنه اطعام غدیر نقش مهمی دارند، گفت: کمتر مسجدی را می‌توان یافت که به صورت ماهیانه غذای گرم یا بسته ارزاق به دست نیازمندان نرساند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: عدیر غدیر در میان مناسبت های مذهبی مناسبتی است که اطعام در آن روز بسیار سفارش شده است. امام صادق (ع) نیز درباره سنت حسنه اطعام و اهمیت آن در این روز فرمودند: «غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد» (بحار، ج ۶، ص ۳۰۳).

در جای دیگر امام جعفر بن محمد (ع) فرمودند : «غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است.» (مفاتیح الجنان، ص۵۰۰) اهمیت اطعام در عید غدیر به گونه ای است که حضرت صادق (ع) این روز را روز اطعام الطعام نامیدند (بحار، ج ۹۵، ص۳۲۳). با توجه به اینکه مساجد در تمام مناسبت های مذهبی و در طول سال غذای گرم و بسته ارزاق به دست نیازمندان می رسانند، خبرنگار ما در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین «ضیاءالدین نجفی» تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) و نویسنده بیش از 45 جلد کتاب در حوزه تاریخ اسلام، فقه و اصول، به بررسی نقش مسجدی ها در ترویج سنت حسنه اطعام غدیر پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید.

 

اکثر مساجد در سراسر کشور مسئولیت کمک مومنانه به نیازمندان در قالب توزیع غذای گرم، بسته ارزاق و پوشاک و طرق دیگر را برعهده گرفته اند، نقشی که مساجدی می توانند در توسعه اطعام غدیر در ایام دهه ولایت و امامت ایفا کنند، چیست؟

ابتدا باید یک تذکر بسیار مهم و جدی را عرض کنم. درست است که مهم ترین مناسبت در ماه ذی الحجه، عدیر غدیر است و ولادت امام هادی (ع) نیز در دهه دوم این ماه واقع شده است، ولی نباید از مناسبت های بسیار در دهه آخر این ماه مبارک غفلت کرد. چون مناسبت بسیار مهم محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) پس از ماه ذی الحجه واقع شده است و از گذشته خیلی دور، مردم با برگزاری مراسم سیاه پوشان در روزهای پایانی ماه ذی الحجه به استقبال ماه محرم می روند، رویدادهای بسیار مهمی همچون مباهله و نزول سوره هل اتی (انسان) نباید مورد غفلت ما واقع شود. بنابراین باید گفت که دهه آخر این ماه در امتداد دهه ولایت و امامت است. کدام واقعه را مهم تر از مباهله در اثبات حقانیت اهل بیت (ع) می توان در منابر مساجد و هیئت ها و سایر مجالس بیان کرد؟

 

بنابراین شما اعتقاد دارید که باید اهالی مساجد با مدیریت ائمه جماعات تدبیری برای رونق بیشتر مجالس مربوط به ولایت اهل بیت (ع) در دهه آخر ماه ذی الحجه کنند؟

قطعا همین طور است. متاسفانه ما نسبت به مناسبت های آخر این ماه خیلی غافل شده ایم. احتجاج ما با اهل سنت از طریق شان نزول سوره انسان و واقعه مباهله، به بهترین شکل صورت خواهد گرفت. هم مسجدی ها و هم همه شیعیان در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

 سوره هل اتی بهترین روش برای ترویج این سنت است. جالب است که در منابع اهل سنت نیز به این موضوع اشاره شده است. واحدى، مفسر، اديب و عالم بزرگ قرن پنجم هجرى در کتاب الوسيط نوشته است: «امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای شفای حسنین (ع) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند، حسنین(ع) نیز با آنان روزه گرفتند ولی افطار هر روزشان را به تقاضای نیازمندان به آنها دادند در حالیکه خود به آن نیاز داشتند. ولذا خداوند سوره «هل أتی» را در شأن ایشان نازل فرمود و عمل آن بزرگواران را ستود.» اگر مردم با این معارف آشنا شوند آنگاه با انگیزه و رغبت بیشتری برای کمک به نیازمندان تلاش می کنند.

 

مساجد همیشه در زمینه کمک به نیازمندان و اطعام آنان پیشگام بودند و در پی شیوع ویروس کرونا و تاکید مقام معظم رهبری درباره نهضت احسان و همدلی، مسجدی ها در این زمینه بسیار فعال تر شدند،بخشی از خدمات مساجد به نیازمندان را بیان کنید؟

بله همین طور است. کمتر مسجدی را می توان یافت که به صورت ماهیانه غذای گرم یا بسته ارزاق به دست نیازمندان نرساند. الحمدالله با توصیه بسیار به موقع رهبر معظم انقلاب اسلامی، و درست در زمانی که دشمنان با تعطیل شدن موقت مساجد و هیئت ها درباره مرگ دین سخن پراکنی می کردند، اهالی مساجد و هیئت ها و گروه های جهادی دست به کار شدند و نهضت احسان و مواسات را عملیاتی کردند. الحمدالله اکنون الآن کار به جایی رسیده است که مساجد علاوه بر خدمت به نیازمندان در محله و شهر خود، کارهای بزرگی در خدمت به محرومان در سایر محلات شهر خود و سایر شهرها انجام می دهند. طرح هایی همچون نذر نان و قربانی در حدی فراگیر شده است که همه نیازمندان در سراسر کشور، از این خدمات بهره مند شده اند.

 

اطعام غدیر البته صرفا شامل خدمت به نیازمندان نمی شود زیرا سنتی است تا موضوع این عید بزرگ فراموش نشود. آیا می توان با تدبیری، همه یا حداقل بخشی از کمک های مومنانه و توزیع غذای گرم میان نیازمندان را در طول سال به نام امیرالمومنین (ع) پیوند زد؟

همه چهارده معصوم (ع) از نور احدی هستند بنابراین فرقی نمی کند که کار خیر مردم به اسم کدام یک از حضرات معصومین (ع) ثبت شود. البته موضوع ولایت حضرت علی (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است بنابراین با مدیریت درست ائمه جماعات مساجد و مسئولان هیئت ها می توان کاری کرد که در مناسبت هایی به غیر از عید غدیر و 13 رجب نیز اطعام مردم و نیازمندان با یادی از ولایت امیراالمومنین (ع) همراه شود. اگر موضوع این ولایت به درستی از ذهن ها شکل بگیرد و معرفت مردم در این حوزه افزایش یابد، اطاعت پذیری از همه ائمه اطهار (ع) از سوی مردم و حرکت در مسری صراط مستقیم آنان راحت تر می شود با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

 

اگر توصیه ای درباره نحوه اطعام به مناسبت عید غدیر دارید، لطفا فرمایید.

نکته بسیار مهم این است که بهتر است اطعام خیلی ساده باشد زیرا در صورت رعایت این موضوع، به افراد بیشتری می توان طعام داد. مساجد در انجام اطعام معمولا از تشریفات و غذاهای پر رنگ و لعاب پرهیز  کنند و بهتر است همه افراد این چنین عمل کنند. در انجام سنت اطعام، قطعا اولویت با فقرا و مساکین است و در این گروه نیز اولویت با بستگان و نزدیکان است. در روایات داریم که امام رضا (ع) برخی از مردم را در روز عید غدیر برای افطار نزد خود نگه می داشتند بنابراین بهتر است در این روز، روزه دار باشیم و به صورت دسته جمعی، افطار کنیم. بهتر است مساجدی که امکانات مالی مناسب دارند یک روز در هفته و حتی بیشتر، اطعام کنند و اولویت را به فقرا و به ویژه ایتام اختصاص دهند به این صورت فعالان مساجد می توانند در فرصت توزیع غذا برای بیان چند حکم شرعی و معارف قرآن کریم و اهل بیتی (ع) استفاده کنند. کار دیگری که در این زمینه می توان انجام داد این است که همین مساجد می توانند چند مسجد دیگر را تحت پوشش قرار دهند تا هیچ مسجدی نباشد که در هفته، روزی مخصوص اطعام نیازمندان نداشته باشد.

 

 

کد خبر 1193473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha