ضرورت آگاهی به فنون فرزندپروری/ فرزندان نباید فشارهای روانی نسل قبل را تحمل کنند

علی نیا با تاکید بر اینکه فرزندانمان نباید فشارهای روانی نسل قبل را تحمل کنند گفت: آگاهی به فنون فرزندپروری به والدین کمک می کند تا مشکلات رفتاری فرزندان را مدیریت کنند و به تغییر و اصلاح رفتار آنها بپردازند.

خبرگزاری شبستان_ رشت، نوشین کریمی؛ زندگی پیچیده امروز و دل مشغولی‌های فراوان انسان‌ها روال زندگی و تربیت نسل‌ها را از روال عادی و سنتی خارج و به سمت و سویی می‌برد که شاید بیشتر اوقات با خود بگوییم ناخواسته بوده... اما با پیشرفت علم و مهارت‌های مختلفی که وجود دارد می‌‌توان هر ناتوانی و ناآگاهی را پوشش داد و بهترین مسیر و بهترین شکل از یک اتفاق را برای خود و یا همراهان خود رقم زد.


مشکلات رفتاری کودکان و پاسخ به دغدغه‌های خانواده‌ها از جمله مسائل مهم و قابل توجهی است که با تغییر شکل زندگی انسان‌ها هر روز بیشتر با آن مواجه ایم؛

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان چگونگی برخورد با این موضوع را با یک روان درمانگر در میان گذاشته که در ادامه پی می‌گیریم.

«فریما علی نیا» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امروزه به دلیل پیچیده شدن زندگی شهری پدران و مادران ساعات طولانی را بیرون از منزل به کار مشغولند و رابطه والدین و کودک از کیفیت پائینی برخوردار شده اظهار کرد: حتی بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روزگاری همراه و در جوار خانواده‌ها زندگی می کردند که منبع نوازش ها به خصوص نوازش های لمسی برای کودکان و نوجوانان بودند.



*امروزه کودکان و نوجوانان با کمترین حد روابط صمیمی با والدین مواجه اند
این مشاور و روان درمانگر کودک و نوجوان با بیان اینکه متاسفانه امروزه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در خانه‌های جدا و یا در خانه سالمندان به سر می‌برند گفت: از این رو امروزه کودکان و نوجوانان ما با کمترین حد روابط صمیمی با والدین خود مواجه اند، از طرفی والدین نیز به دلیل خستگی روز انتظارشان این است که فرزندان بتوانند خود را مدیریت کرده و دردسر ساز نباشند.


علی نیا تصریح کرد: وجود این کمبودها و فقدان‌ها که ریشه‌اش در اضطراب و سبک پرتنش زندگی والد است، کم کم در کودک اثر گذاشته و با بالا رفتن سن او مشکلات پیچیده و تقریباً غیرقابل حلی را رقم می‌زند.
 

 

*فرزندانمان نباید فشارهای روانی نسل قبل را تحمل کنند
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا فرزندانمان فشارهای روانی نسل قبل را تحمل نکنند بیان کرد: مهارت خوب گوش دادن، چگونگی عشق ورزیدن به فرزندان، اطمینان خاطر دادن به فرزندان، قاطع و صریح صحبت کردن، به موقع نه گفتن و شیوه های تقویت مثبت و منفی رفتاری و... از جمله مواردی هستند که والدین باید زمان فرزندآوری اشراف کامل به آن داشته باشند.



*والدین باید سبک زندگی سالمی داشته باشند
علی نیا اضافه کرد: بدین منظور لازم است که برای برخورد صحیح با فرزندان ابتدا خود والدین سبک زندگی سالمی داشته باشند و توانایی مدیریت هیجاناتشان را کسب کنند تا خود را برای مواجهه با سبک زندگی جدید آماده کنند، آنها باید در رابطه با شرایط رشدی و چگونگی رفتار فرزندان در سنین مختلف آگاهی کسب کنند و همچنین بدانند در هر رده سنی وقتی فرزند رفتاری ناشایست انجام می‌دهد و خلاف قائده رفتار می کند چگونه با او به صورت موثر کنار بیایند و شیوه صحیح رفتاری را آموزش و یا خط قرمزها را هشدار دهند.



این روان درمان در ادامه خاطر نشان کرد: آگاهی به فنون فرزندپروری به والدین کمک می‌کند تا مشکلات رفتاری کودکان و فرزندان را مدیریت کنند و به تغییر و اصلاح رفتار آنها بپردازند.



*با افزایش سن فرزندان، ویژگی های رشدی آنها تغییر می کند

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که با افزایش سن فرزندان، ویژگی‌های رشدی آنها تغییر کرده و والدین آگاه با لحاظ کردن این ویژگی‌ها، در نحوه فرزندپروری‌شان موفق‌تر عمل می‌کنند.



علی نیا با بیان اینکه در واقع ما زمانی می توانیم مدعی شویم که در فرزند پروری مان سبک خاصی پیش میگیریم که اولاً هر دو والد در موقعیت های مختلف تربیتی با هم اتفاق نظر داشته و هماهنگ باشند، ادامه داد: ثانیا، سبک رفتاری آنان باید به صورت با ثبات، مداوم و همچون قانون، رعایت شود تا بتوانند جوی سالم، یکپارچه، مطمئن و قابل پیش بینی برای کودک ایجاد کنند.
 

وی تاکید کرد: آنان باید تمام امکانات و منابع خود را به کار گیرند تا فرزندانشان را از عدم اعتماد به نفس، احساس حقارت، تفکرات غیر منطقی، هیجانات عذاب آور و رفتارهای نامعقول مصون نگه دارند.



*ریشه اصلی مشکلات فرزندان در رفتارهای والد و عدم کنترل هیجاناتشان است
وی در کلام آخر، در بیشتر مراجعین، ریشه اصلی مشکلات فرزندان را در رفتارهای والد و عدم کنترل هیجاناتشان و یا رابطه مخدوش والدین دانست و توصیه کرد: زوجین برای رفتن به زیر یک سقف حتماً مهارت های دهگانه زندگی را بیاموزند تا هم خودشان و هم روابط شان را بتوانند مدیریت کنند.

کد خبر 1195491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha