«رویداد ملی دا» نمایشی از وجه حکمرانی مردمی در حوزه عفاف و حجاب است/ به دنبال یادآوری ارزش و هویت دختران ایرانی هستیم

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه «رویداد ملی دا» به سمت زیست بومی حرکت خواهد کرد، گفت: این رویداد ملی نمایشی از وجه حکمرانی مردمی و دغدغه دولت مردمی در حوزه عفاف و حجاب است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست خبری عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و دبیر ستاد جمعیت این وزارتخانه همزمان با هفته بزرگداشت عفاف و حجاب در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
خادمی در این نشست با اشاره برپایی «رویداد ملی دا»، گفت: «رویداد ملی دا» از ۲۸ تا ۳۱ تیرماه با موضوع عفاف و حجاب در مشهد مقدس برگزار می‌شود و سه روز کامل زیرساخت‌های لازم برای اجرای ایده‌ها در اختیار شرکت کنندگان این رویداد قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در پایان این سه روز از پنج  ایده پرداز برتر تجلیل خواهد شد و تا زمان به سرانجام رساندن ایده هایشان، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
خادمی گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از فراخوان این رویداد شده است و شاهد ارسال ایده ها از چندصد شهر بوده ایم که در مجموع از میان ایده پردازان، حدود ۱۵۰ ایده بعد از بررسی داوران وارد رویداد می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه «رویداد ملی دا» به سمت زیست بومی حرکت خواهد کرد، گفت: این رویداد ملی نمایشی از وجه حکمرانی مردمی و دغدغه دولت مردمی در حوزه عفاف و حجاب است و نهایت تلاش خود را می کنیم که در نخستین تجربه این رویداد از حداکثر ظرفیت ها بهره ببریم.
مشاور وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به نقش نظارتی و تسهیل گری وزارت فرهنگ در «رویداد ملی دا» گفت: بخش خصوصی مجری اصلی برپایی رویداد ملی دا است. از سوی دیگر با فعالان حوزه زنان و خانواده شهر مشهد نیز ارتباط برقرار شده تا از حداکثر ظرفیت های فعالان حوزه زنان شهر مشهد در برپایی سه روزه این رویداد استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: «رویداد ملی دا» بر مبنای تعمیق ارتباط با جامعه بنا شده است، همچنین یادآوری ارزش و هویت دختران ایرانی از اهداف اصلی این رویداد محسوب می‌شود و از ویژگی‌های برجسته این رویداد تمرکز به نگاه ایجابی موضوع عفاف و حجاب و چگونگی تحقق آن است. 
دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ درباره چرایی برپایی نخستین دوره رویداد ملی «دا» در شهر مشهد مقدس گفت: معتقدیم در حوزه عفاف و حجاب باید به صورت مرکززدایی اقدامات انجام شود. بنابراین رویداد را از مشهد شروع کردیم و از سویی بسترهای مناسب فرهنگی در مشهد وجود دارد و این شهر به عنوان نماد ایران اسلام  می‌تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد و پایتخت فرهنگی حوزه فعالیت زنان باشد.
خادمی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت موضوع هفته عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: به مناسبت این هفته اقدامات زیادی را در دستور کار خود قرار داده ایم که نمایشی نبوده بلکه این اقدامات با نگاه زیرساختی انجام شده و در راستای همه این اقدامات تمرکز ویژه بر فرهنگ عمومی کشور و ترویج زیست عفیفانه در موضوع حجاب و عفاف استوار بوده است.
وی ادامه داد: زیست عفیفانه همواره در بستر تاریخ و فرهنگ این سرزمین وجود داشته است و باید با پشتوانه این سرمایه عظیم در مواجهه با جامعه‌ای که دنیای غرب پیش روی ما می‌گذارد، مقابله کنیم زیرا فضای رسانه های بیگانه بر موضوع حجاب و عفاف تمرکز ویژه دارند و روی این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند تا آنجا که بتوانند به منزلت زنان آسیب بزنند.
خادمی از تمرکز بر اقدامات ایجابی به عنوان مهم‌‎ترین راهبردهای شورای فرهنگ عمومی کشور نام برد و در ادامه گفت: باید در مواجهه با جامعه زنان، تکریم و رشد آن‎‌‎ها را در نظر بگیریم و از سرمایه‌‎های عظیم خود در مفهوم گسترده و ارزشمند عفاف با چالش‌‎ ها مواجه شویم.
 وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات گسترده و راهبردی چون سند لباس اجتماعی، جشنواره مد لباس و ... برای استحکام رویکردهای جدید زیست عفیفانه از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: تبیین این مسائل با توجه به مفهومی که سبقه تاریخی هم دارد امری ضروری به نظر می رسد و باید بتوانیم در فضای جامعه و  مسیر آینده آن را بسط دهیم. 
خادمی در پایان درباره هزینه‌های تولیدات عفاف و حجاب در جامعه گفت: برای کاهش هزینه های تولیدات حجاب و عفاف ضروی است همه نهادها و دستگاه ها به هم افزایی برسند و وزارت فرهنگ در دولت مردمی هم تلاش خواهد کرد در این زمینه نقش آفرینی کند. همچنین با فعال کردن ظرفیت‌های بومی باید به این مساله توجه شود زیرا بسیاری از نیازهای عفاف و حجاب با نگاه به ظرفیت های بومی رفع خواهدشد.

کد خبر 1196943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha