آمار صادرات طی یکسال اخیر روند مثبتی داشته است

لاهوتی با بیان اینکه آمار صادرات طی یکسال اخیر روند مثبتی داشته است، گفت: اندکی تامل به جزئیات آمار نشان می دهد که ارزش صادرات هر تن ۵۰۰ دلار و واردات ۱۵۰۰ دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه توجه نکردن به رشد صادرات پایدار زنجیره چه مشکلاتی در بر خواهد داشت، گفت: بنابر آمار صادرات طی یکسال اخیر روند مثبتی داشته است که اندکی تامل به جزئیات آمار نشان می دهد که ارزش صادرات هر تن ۵۰۰ دلار و واردات ۱۵۰۰ دلار است.

 

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد واردات مربوط به مواد اولیه و خطوط تولید است که این امر بیانگر آن است که سبد صادراتی درصد عمده کالای خام و نیمه ساخته است، درحالیکه توجه به صنایع پایین دستی ارزش افزوده بیشتری در بردارد، گفت: بنابر آمار ۵۰ درصد صادرات پتروشیمی هستند که اگر به صنایع پایین دستی برسد و تبدیل به محصول شود، ارزش افزوده بیشتری در بر خواهد داشت، چنانچه بخواهیم یک نمای کلی در نظر بگیریم استراتزی صنعتی درستی تدوین نکردیم یا بدلیل تاخیر در اجرا اثر خود را از دست داده است که براین اساس تا زمانیکه به سمت نمایت از صنایع پایین دستی نرویم، نمی توان انتظار چشمگیر افزایش صادرات داشت.

 

لاهوتی درباره بزرگترین مشکل در خصوص حمل و نقل گفت: حمل و نقل سه بخش است که در خصوص حمل و نقل زمینی امکان صادرات به کشورهای همسایه و اروپایی وجود دارد که بدلیل عدم شرکت های بزرگ و راننده محور بودن هزینه ها بالا رفته است، در خصوص حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری صورت نگرفته است و در بعد دریایی بدلیل تحریم های ظالمانه، ورود کشتی ها را متوقف کردند.

 

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه گرچه طی یکسال گذشته قیمت در حوزه حمل و نقل بدلیل افزایش انرژی و پاندمی کرونا افزایش چشمگیری داشته است، گفت: اما در بعد کشاورزی سالهاست که با کمبود کانتینرهای یخچالی روبرو هستیم که رفع مشکلات تاثیر بسزایی بر صادرات خواهد داشت.

 

وی درباره اینکه با وجود آنکه بخش اعظم صادرات بصورت فله ای انجام‌می شود، مشکل کار کجاست و برای رسیدن به نقطه ایده آل چه باید کرد؟ گفت: در بحث صنایع غذایی پیشرفت خوبی در امر بسته بندی داشتیم، اما ۷۰ تا ۷۵ درصد کالای صادراتی نیمه ساخته است که حمایت از صنایع پایین دستی منجر به ایجاد ارزش افزوده بالا خواهد شد.

 

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه امروز کالاهای ایرانی در بازار امارات و عراق برای مصرف کننده نهایی عرضه می شود که از بسته بندی مناسبی برخوردار است، گفت: اما تولید محصول یا کالا با برند مشخص در این بخش کمک می کند؛ بنابراین تمامی جنبه های صادراتی در افزایش صادرات باید مورد توجه قرار گیرد چرا که صادرات یک فرآیند است که نمی توان برای مقطع خاص توجه کرد.

 

لاهوتی با اشاره به اینکه طی ۲ تا ۳ سال اخیر به دلیل ممنوعیت هایی که اتفاق افتاد، فرصت های صادراتی را از دست دادیم و ابتدای امسال هم وضع عوارض صادراتی برای برخی کالاها منجر به از دست دادن فرصت ها شد، گفت: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی و محور ارتباط با انجمن ها در بحث آموزش می تواند کمک کند چرا که بروز رسانی واحدهای بسته بندی، لوجستیک و شرکت های مدیریت صادرات از ابزارهای مهم‌ پیشبرد صادرات هستند که باید به آن توجه داشت.

کد خبر 1197730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha