کلاس های فراغتی گرمابخش مساجد خراسان جنوبی

برگزاری کلاس های اوقات فراغت در رشته های مختلف برای همه سنین، توسط کانون های فرهنگی هنری خراسان جنوبی سبب رونق بخشی مساجد و تجربه شیرین همراه با معنویت برای مربیان و متربیان شده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: با آغاز فصل گرم تابستان و تعطیلی مدارس، دغدغه والدین برای ثبت نام فرزندانشان در کلاس های اوقات فراغت بیشتر می شود. این روزها اجرای طرح اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی رونق خوبی به مساجد بعد از چند سال از شیوع کرونا داده است.

 

در هر مکانی از مسجد بچه ها دور هم حلقه زده اند و تجربه های متفاوتی همراه معنویت کسب می کنند. برگزاری کلاس های اوقات فراغت، فعالیت‌های فرهنگی و مسابقات مختلف، زمینه حضور کودکان، نوجوانان، جوانان و والدین در مساجد را فراهم کرده اما حضور علاقه مندانی در رده‌های سنی مختلف، از کودک گرفته تا والدین، گرمابخش این مکان مقدس شده است. این حضور فعال، می‌تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی استعدادهای دینی، فرهنگی و اجتماعی نیز باشد.

 

می توان گفت در ایام تابستان، مساجد پایگاه موثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت علاقه مندان در هر رشته ای متناسب با تمام سلایق هستند که باید از این ظرفیت بیش از پیش و با برنامه‌ریزی مناسب و بهتر استفاده کرد.

 

حضور 226 نفر در کلاس های تابستانه کانون عاشورا

«مهدی اسدزاده» مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورای مسجد خاتم النبیین(ص) مهرشهر بیرجند به خبرنگار شبستان گفت: کانون فرهنگی هنری عاشورا از سال 1394 تاسیس و تاکنون اقدامات خوبی در حوزه اوقات فراغت انجام داده است.

 

وی با بیان اینکه این کانون 300 نفر عضو ثبت شده در سایت بچه‌های مسجد دارد، افزود: این کانون در حوزه های فرهنگی هنری و در زمینه های مختلف از کادرسازی تا تهیه و توزیع بسته های غذایی فعالیت های زیادی را انجام داده است و در حال حاضر در کلاس های اوقات فراغت کانون 226 نفر شرکت کرده اند.

 

وی از برگزاری کلاس های روخوانی قرآن، نقاشی، ورزش، قرآن و خلاقیت، طراحی پیشرفته، روانخوانی و تفسیر قرآن، حفظ قرآن، بافتنی، نمد دوزی، عروسک دوزی، کار با خمیر ایتالیایی، شیرینی پزی، طب اسلامی، مهدویت شناسی کودکان، تکواندو و یک فنجان خلاقیت در محل مسجد خاتم النبیین مهرشهر خبر داد و گفت: امسال خانواده ها استقبال خوبی از این کلاس ها داشتند که امیدواریم به تجربه خوشی برای آنها تبدیل شود.

 

راه یابی کانون شهید حججی به مرحله کشوری در رواق دانش

«مریم نذری» مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حججی مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام حاجی آباد هم از برگزاری کلاس‌های آموزشی «ریاضی» در پایه‌های اول، دوم،‌ سوم و چهارم خبر داد و گفت: همچنین کلاس‌های قرآن به صورت شعر، حفظ سوره‌های کوچک و توبافی در این کانون در حال برگزاری است که حدود ۳۰ نفر در کلاس‌های اوقات فراغت امسال شرکت کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه این کانون از سال 1396 تاسیس شده است، افزود: در حال حاضر 443 نفر عضو این کانون هستند و امتیاز این کانون در سامانه فهما در سال 98، 15 هزار و 583 و در سال 99، 14 هزار و 833 بوده است.

 

وی تصریح کرد: کانون شهید محسن حججی مسجد امام حسن مجتبی(ع) رتبه اول در شهرستان، رتبه پنجم در استان و رتبه 157 در کشور را از آن خود کرده است.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حججی مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام حاجی آباد با بیان اینکه این کانون در رواق های نور، کتابخوانی، دانش و همدلی حائز رتبه شده است، گفت: این کانون در رواق دانش به مرحله کشوری راه یافته است.

 

جذب جوانان به مسجد با برگزاری اردوهای تابستانه

«فاطمه نظری»، مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار کرد: این کانون در ایام تابستان کلاس های خیاطی پیشرفته، چرتکه، زبان انگلیسی، روخوانی و روانخوانی قرآن، حفظ قرآن، کتابخوانی و قصه گویی، ورزشی و سرود را برگزار کرده است، همچنین کلاس هنر در خانه «سرویش آشپزخانه و چهل تیکه دوزی» هم از به زودی با همکاری فنی و حرفه ای آغاز و شرکت کنندگان گواهینامه دریافت خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه در کلاس های اوقات فراغت این کانون 60 نفر حضور دارند، گفت: با اینکه این کانون روستایی است، استقبال خوبی از کلاس های تابستانه داشتیم چراکه با اجرای برنامه های فرهنگی و جذاب زمینه حضور افرادی در همه سنین فراهم شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ تصریح کرد: با ارائه طرح کارآفرینی در زمینه خیاطی برای هفت نفر از دختران روستا شغل هم ایجاد شده است.

 

به گفته وی، همچنین کانون سه سال است که در استان در رواق کارآفرینی رتبه نخست کسب کرده و در کشور هم شایسته تقدیر شناخته شده است که این موضوع خود سبب انگیزه و حضور فعال اعضای کانون در برنامه ها شده است.

 

وی گفت: برگزاری دوره های اردویی نقاشی در شن و ماسه، یا برنامه کوهنوردی همراه با قصه گویی و پذیرایی وی استخر شنا از جمله برنامه های تابستانه کانون است که خانواده ها از آن استقبال زیادی داشته اند و موجب جذب نوجوانان و جوانان و رونق مسجد شده است.

 

لزوم ارتباط نوجوانان وجوانان با مساجد

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه‌کار» مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به نقش مهم مادر در تربیت فرزندان افزود: ارتباط گیری مادر به جامعه پیرامون خود،‌ لقمه حلال، عبادت و راز و نیاز با خداوند و ... در تربیت فرزند نقش مهمی دارد.

 

به گفته وی، امروزه،‌ برنامه خواب، تفریح و حرفه‌آموزی کودکان و نوجوانان تغییر یافته است به همین دلیل با پیوند نسل جوان با مسجد، برخی از این خلاءها پوشانده شود.

 

حجت‌الاسلام سبزه کار با تاکید بر اینکه قرآن تاکید کرده است که نسبت به عمر و زمان حریص باشید، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام (ص) به ابوذر فرموده اند همانطور که نسبت به دینار و درهم خود دقت و بخل داری، نسبت به زمان خودت هم، دقت کن.

 

وی خاطرنشان کرد: اسلام با فطرت انسان‌ها سازگار است و آیین‌نامه‌ای که از سوی خداوند برای انسان‌ها نازل شده است یعنی «قرآن»؛ تمامی برنامه‌ یک زندگی سعادتمندانه در‌ آن گنجانده شده است.

 

وی در پایان از اعلام دقیق شرکت کنندگان در کلاس‌های اوقات فراغت کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد استان خبر داد و یادآور شد: اطلاعات به صورت دقیق و در رشته‌های مختلف بعد از احصا،‌ ارائه خواهد شد.

 

مساجد در اولویت برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های طرح اوقات فراغت در مساجد و محلات سطح شهر به ویژه مناطق محروم، گفت: دستگاه های اجرایی برنامه های اوقات فراغت خود را به سمت محلات و مساجد سوق دهند تا جوانان و نوجوانان بهتر با مسجد آشنا شوند.

 

«محمدرضا طالبی» هم در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان و خانواده استان با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی دستگاه های اجرایی استان برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در ایام تعطیلات تابستان، گفت: انتظار می رود که دستگاه‌های اجرایی برای اوقات فراغت تابستانی برنامه هایی فراتر از برنامه های ابلاغی سازمان و وزارتخانه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه مدیران توجه داشته باشند که برنامه های موظفی دستگاه ها که در طول سال اجرایی می شود، به عنوان برنامه اوقات فراغت پذیرفته نخواهد شد، اظهارداشت: برنامه های اوقات فراغت دستگاه ها باید خلاقانه، مبتکرانه و از سوی خود دستگاه اجرایی باشد.

 

طالبی با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های طرح اوقات فراغت در مساجد و محلات سطح شهر به ویژه مناطق محروم، گفت: دستگاه‌های اجرایی برنامه های اوقات فراغت خود را به سمت محلات و مساجد سوق دهند تا جوانان و نوجوانان بهتر با مسجد آشنا شوند.

 

وی با اشاره به مزیت های برگزاری کلاس ها در مساجد، یادآور شد: مساجد علاوه بر فضای معنوی و خاصی که دارند، می توانند امکانات و فضای رایگان را برای برگزاری کلاس ها در اختیار دستگاه‌ها قرار دهند که این باعث می شود تا همه بچه ها به ویژه آنهایی که بضاعت مالی ندارند هم از کلاس های اوقات فراغت استفاده کنند.

 

 

 

کد خبر 1199461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha