پرداخت ۱۱ میلیارد تومان زکات توسط کشاورزان خراسان شمالی

پرداخت زکات مال به عنوان یک فریضه الهی برای افرادی که مشمول آن شوند واجب عینی است و اهمیت آن به حدی است که قبولی برخی از عبادات مثل نماز، منوط به پرداخت آن است.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ در قرآن کریم، احادیث و روایات و در دین مبین اسلام به پرداخت زکات سفارش زیادی شده است و پرداخت زکات یک وظیفه است، بازخورد ادای این وظیفه شرعی برای فرد و جامعه عمران و آبادانی و زمینه‌ساز فقرزدایی از جامعه است.

جمع‌آوری زکات از یک سو موجب پاکی، تربیت زکات‌دهنده و رشد اموال وی و از سوی دیگر موجب رفع مشکلات عمران و آبادانی منطقه‌ای زکات‌دهنده است.

پرداخت زکات بر "غلات اربعه" شامل گندم، جو،خرما و کشمش،"انعام ثلاثه" شامل گاو، گوسفند و شتر و "نقدین" شامل طلا و نقره تعلق می گیرد.

کارشناسان معتقدند که با پرداخت زکات، می توان فقر را در جامعه بین برد و اگر جامعه توجه بیشتری به آن بکند این امر شدنی است و فرهنک پرداخت زکات در جامعه نهادینه نشده است و باید آگاهی مردم در این رابطه افزایش یابد.

 

اگر مردم، زکات مالشان را طبق دستور موکد اسلام و قرآن، پرداخت کنند، فقر در جامعه از بین خواهد رفت و نیازمندان جامعه انفاق خواهند شد و می توان از محل پرداخت زکات، کارهای خیر و عام المنفعه انجام داد و برای فعالیت های عمرانی، مذهبی و فرهنگی هزینه کرد. و  عدم پرداخت زکات، می تواند اثرات بد بر زندگی مردم داشته باشد و منجر به رواج حرام خواری در جامعه شود.

زکات باید در راه خودش از جمله در کارهای خیر و عام المنفعه و رفع فقر و گرفتاری مساکین هزینه شود تا تاثیر بیشتری در جامعه بگذارد

هم اکنون سرانه درآمد خانوار در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشور در پایین ترین رده قرار دارد و همچنین این استان در شاخص فلاکت نیز در بین استان های کشور بعد از استان سیستان و بلوچستان دومین رتبه را دارد.

در این خطه محروم 117 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی و 112 هزار نفر نیز زیر پوشش کمیته امداد هستند که علاوه بر این افراد تعداد زیادی از شهروندان نیز که به نوعی نیازمند هستند کمک های موردی از سوی این سازمان های حمایتی دریافت می کنند و تعداد زیادی از خانوارهای نیازمند نیز از مراکز نیکوکاری و موسسه های خیریه کمک دریافت می کنند که بعضا کمک ها پاسخگوی رفع نیاز ها نیست و می طلبد که به این قشر از محل های مختلف از جمله زکات کمک شود تا شرایط سخت اقتصادی را کمی راحت تر بگذرانند.

 

 

پیش بینی 187 هزار تن گندم در خراسان شمالی

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گندمکاران این استان تاکنون ۱۳۰ هزار تن محصول برداشت کرده اند که ۷۸ هزار تن آن خرید تضمینی شده است.

 

وحید صباغ  اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها؛ کشاورزان خراسان شمالی در سال زراعی جاری ۱۰۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوهای دولتی تحویل خواهند داد.

 

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری تا بیش از ۱۸۷ هزار تن گندم از سطح اراضی استان برداشت شود.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۸ مرکز جمع‌آوری گندم در سطح استان دایر شده است و کشاورزان گندم تولیدی خود را با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل سیلوها می دهند.

 

 

 کشاورزان در پرداخت زکات پیشگام باشند

 

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به آثار زکات در جامعه و برکات این فریضه در کسب و کار تولیدکنندگان، گفت: اکنون زمان برداشت محصولات کشاورزی است و کشاورزان در پرداخت زکات پیشگام باشند.

 

حجت الاسلام رضا نوری اظهارداشت: پولی که از راه زکات کسب می شود برای نیازمندان، یتیمان، معلولان و کارهای عام‌المنفعه هزینه می شود.

 

وی تصریح کرد: ثروتی که به دست می آوریم باید از راه حلال کسب شود و برای رسیدن به این مهم کم فروشی نکنیم.

 

حجت الاسلام نوری اضافه کرد: افرادی که با فعالیت های اقتصادی از جمله کشاورزی، زراعت، صنعت، کارمندی و هر شغل دیگری کسب ثروت می کنند در برابر مردم نیز حقی بر گردن دارند که باید ادا کنند.

 

وی با بیان این که خمس موجب عدالت اجتماعی در جامعه می شود، گفت: اگر همه مکلفان به خمس عمل کنند، بخش زیادی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی برطرف شده و فاصله طبقاتی نیز از بین می رود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه زکات یکی از صدقات جاری و واجب است، گفت: زکات واجبی است که اگر به آن اهتمام شود، پرداخت‌کننده آن محبوب خدا شده و زندگی او برکت می‌یابد.

 

رئیس شورای زکات خراسان شمالی تصریح کرد: زکات عامل رشد و نمو و برکت بوده و فراگیری بیش از پیش آن سبب افزایش برکات در جامعه می‌شود، از این‌رو باید تلاش کنیم این واجب الهی همه‌گیر و فراگیر شده تا برکات آن شامل کل جامعه شود.

 

وی با اشاره به اینکه اولویت هزینه کرد زکات جمع‌آوری‌شده رفع نیازهای محرومان است، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند زکات مال خود را پس از جداسازی، در همان روستای خود در راستای کمک به فقرا یا کارهای عمومی روستا هزینه کنند و یا به کمیته امداد و شورای زکات بدهند که این شورا هم مبلغ جمع‌آوری‌شده را برای رفع نیازهای مختلف نیازمندان هزینه می‌کند.

 

 

پرداخت 11 میلیارد تومان زکات در خراسان شمالی

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی با بیان اینکه مردم این استان امسال 11 میلیارد تومان زکات پرداخت کرده اند، گفت: ۳۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان امسال برای زکات هدفگذاری شده بود که حدود 32 درصد آن تاکنون محقق شد.

 

مجید الهی راد اظهار داشت: اهالی ۱۶۵ روستای استان خراسان شمالی امسال تکنون زکات خود را پرداخت کرده اند.

 

وی تصریح کرد: گندم و جو بیشترین محصولی هستند که کشاورزان از محل جمع‌آوری و فروش آن زکات پرداخت می کنند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی افزود: زکات جمع آوری شده براساس اولویت بندی‌های انجام شده و نیازهای هر منطقه صرف اجرای طرح ها، کارهای عمرانی و عام المنفعه در همان منطقه هزینه می شود.

 

وی تصریح کرد: کشاورزان نیکوکار این استان پارسال ۲۷ میلیارد تومان زکات پرداخت کرده بودند.

 

 

کد خبر 1199927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha