ائمه جمعه در نهضت خدمت‌رسانی پیشرو هستند

حجت‌الاسلام برزگرنژاد با بیان اینکه ائمه جمعه در نهضت خدمت‌رسانی پیشرو هستند، گفت: خدمت‌رسانی صادقانه، قانون‌مداری، تواضع و احترام به مردم و پرهیز از منت‌گذاری از جمله ویژگی‌های یک فرد خدمتگزار است.

حجت‌الاسلام‌ عباس برزگرنژاد در گفتگو باخبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان  در مورد اهمیت خدمت‌رسانی ائمه جمعه به مردم گفت: خدمت مفهوم گسترده‌ای دارد که همه امور اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد، این واژه مبتنی بر ایثار، گذشت و تحمل سختی‌ها است، عملی است که عامل در آن با انگیزه و اندیشه به گره‌گشایی در امور مردم می‌پردازد. همچنین در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم‌السلام به دستگیری و خدمت‌رسانی به دیگران بسیار توصیه‌شده است.

 

امام‌جمعه شهرستان خواف در استان خراسان رضوی توصیه به احسان، اکرام، انفاق و انعام، تعاون، رحمت و صدقه و عطیه، خیرات، قرض و قربان را از واژگانی دانست که در بیان ائمه معصومین علیهم‌السلام و قرآن کریم برای خدمت‌رسانی به مردم ذکر شده است.

 

وی تصریح کرد: در دین اسلام برای عباداتی مثل طواف خانه خدا ثواب‌های فروانی در نظر گرفته‌شده، مثل اینکه یک طواف خانه خدا معادل 6 هزار حسنه، آمرزش 6 هزار گناه، اعطای 6 هزار درجه و برآورده شدن 6 هزار حاجت است. این در حالی است که امام صادق علیه‌السلام پس از بیان این ثواب‌ها می‌فرمایند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمؤمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، 10 برابر این طواف فضیلت دارد

 

حجت‌الاسلام برزگرنژاد تاکید کرد: از آنجا که عمل به فرامین دینی باعث سعادت در دنیا و آخرت است بنابراین ائمه جمعه به‌عنوان عالمان دینی و مدافعان حریم دین بزرگ‌ترین خدمت را به مردم انجام داده‌اند و در آخرت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهند بود. چنان‌که امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرمایند: «یَأتی عُلَماءُ شیعَتِنَاالْقَوّامُونَ لِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ عَلی رَأسِ کُلِّ واحِد مِنْهُمْ تاجُ بَهاء، قَدِ انْبَثَّتْ تِلْکَ الاْنْوارُ فی عَرَصاتِ الْقِیامَهِ؛ آن دسته از علماء و دانشمندان شیعیان ما که در هدایت و رفع مشکلات دوستان و علاقه‌مندان ما تلاش کرده‌اند، روز قیامت در حالی وارد صحرای محشر می‌شوند که تاج کرامت بر سر نهاده و نور وی، همه‌جا را روشنایی می‌بخشد و تمام اهل محشر از آن نور بهره‌مند خواهند شد.» البته باید توجه داشت که میزان فایده عالمان دینی در مسیر هدایت مردم متناسب با مراجعه و پیروی مردم از آنها است.

 

وی با بیان اینکه امام‌جمعه باید بداند، مردم صاحبان اصلی این مملکت هستند و مشارکت مردم در این نماز جمعه اصل غیرقابل انکار است، بر خدمت‌رسانی صادقانه به مردم تأکید کرد و گفت: علم و عدالت، قانون و قانومنداری، تواضع و احترام به مردم، پرهیز از منت‌گذاری، اخلاص در عمل، صبر شکیبایی، مقدم داشتن دیگران بر خود، احسان پنهان، عدم شهرت‌طلبی از جمله ویژگی‌های یک فرد خدمتگزار است که باید به آن عمل کرد و ائمه جمعه خوشبختانه در این نهضت خدمت‌رسانی پیشرو هستند.

 

امام‌جمعه خواف به برخی از کارهای انجام‌شده در نهاد امامت جمعه این شهرستان اشاره کرد و گفت: همیشه دفتر امام‌جمعه خواف در ساعات اداری به روی مردم باز است، مردم بدون هیچ مشکلی می‌توانند مسائل خود را از این طریق با امام‌جمعه در میان بگذارند، تمام تلاش ما این است که مسائل و مشکلات آن‌ها را از طرق مختلف پیگیری و حل کنیم، حتی در مسجد و در روز جمعه و هنگام برگزاری مراسم نماز جمعه به دنبال حل مشکلات و مسائل مردم هستیم.

 

وی ادامه داد: برپایی میز خدمت، هم‌زمان با برگزاری مراسم نمازجمعه از دیگر این اقدامات است، زیرا میزخدمت عاملی برای امید افزونی در میان مردم است و کمک‌رسانی به مردم در نمازجمعه، در راستای مردمی‌کردن فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌شود، امروز مدیران با حضور در پایگاه نماز جمعه نسبت به برطرف کردن مشکلات آنان در حال اقدام هستند.

 

حجت‌الاسلام برزگرنژاد توزیع بسته‌های غذایی در میان افراد نیازمند در ایام شیوع ویروس کرونا، اهدای جهیزیه به حدود 300 جوان نیازمند، رفع مشکلات اداری مردم به‌صورت قانونی، حل فصل قومی و قبیله مشکلات مردم، رفع دعواها و هدایت برای زندگی مسالمت‌آمیز، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌منظور ارتقای تاب‌آوری افراد، استفاده از معتمدان و خواص جامعه جهت تأثیرگذاری در حل دعوت از قبایل برای آشتی را از دیگر اقداماتی دانست که توسط نهاد امامت جمعه خواف در سال گذشته صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه نهاد امام‌جمعه خواب برای رفع بیکاری و فقر، کارهای خوبی را انجام داده است، تصریح کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک و بزرگ خانگی و صنعتی، آموزش مهارت‌های مختلف با حضور مربیان با تجربه، فراهم کردن جلسات مشاوره‌ای برای جوانان و خانواده‌ها، برگزاری جشنواره مادرانه برای تشویق فرزند آوری جهت توسعه جمعیت از دیگر اقدامات است که در این مدت توسط نهاد امام‌جمعه به نتیجه رسیده است.

 

حجت الاسلام برزگرنژاد تکثیر فرهنگ آرامش و صلح در میان افراد، برگزاری جنگ شادی و تفریح‌های سالم و اردوهای جهادی، حمایت از کارآفرین‌ها برای توسعه و حمایت از مشاغل روستایی و صنایع‌دستی، راه‌اندازی و حمایت از وام‌های قرض‌الحسنه کم‌بهره برای مشاغل خانگی را از دیگر اقدامات نهاد امام‌جمعه خواف برشمرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت تلاش کردیم کسانی که جویا کار و اشتغال‌زایی هستند با حمایت شرکت‌های معدنی و معین استان اقداماتی را برای آن‌ها انجام دهیم به همین منظور وام 500 میلیون تومانی با سود 4 درصد را از طریق بانک‌ها در اختیار این شرکت‌های قرار دادیم.

 

کد خبر 1201307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha