عزم دولت سیزدهم برای احیای میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در شرق گلستان/ گره کور فرودگاه کلاله باز می‌شود

سال‌هاست که چندین میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فرودگاه کلاله خاک می‌خورد و دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم نتوانستند گره از کار این فرودگاه باز کنند؛ اما دولت سیزدهم برای حل مشکل اساسی‌تر این فرودگاه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده است.

خبرگزاری شبستان- گرگان، فریده ستایشگر؛ ساخت فرودگاه کلاله به بیش از نیم قرن قبل می‌رسد. دشت‌های وسیع و اراضی کشاورزی در منطقه می‌طلبید فرودگاهی هر چند محلی و کوچک برای نشست و برخاست هواپیماهای سمپاش ایجاد شود.

 

اما فرودگاه کلاله شرایطی استثنایی و ممتاز برای برقراری پروازهای مسافری داشت و همین سبب شد که در سال ۸۴ و در سفر اول دولت نهم به استان گلستان ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تبدیل این فرودگاه به فرودگاهی مسافری مصوب و هزینه شود.

 

عملیات تکمیل و تجهیز فرودگاه کلاله تا سال ۹۱ طول کشید و بعد از آن مردم شرق گلستان امیدوار بودند با برقراری پروازهای مسافری در این فرودگاه، رونق و آبادانی نیز به سراغ ‌شان بیاید اما آنچه مردم انتظارش را می کشیدند هیچ وقت محقق نشد.

 

در همان دولت دهم و البته دولت‌های یازدهم و دوازدهم هرازگاهی و برای مدت دو سه ماهی با هزار خواهش و  دادن مشوق، یکی از ایرلاین‌ها حاضر می‌شد پروازی از این فرودگاه انجام دهد اما مدتش خیلی کوتاه بود و در عرض کمتر از سه ماه این پروازها تعطیل و لغو می‌شد.

 

شاید در این سالها حدود ۱۰ بار پروازهای فرودگاه کلاله برقرار و تعطیل شده است. در کنار کنسلی‌های مکرر و بی اعتمادی مردم به پروازهای این فرودگاه، عدم استقبال و حمایت نکردن برخی مسئولان اما موضوع و چالش اصلی در این فرودگاه نبود جایگاه سوخت برای هواپیماها است که سبب شده هیچ شرکت هواپیمایی حاضر به همکاری بااین فرودگاه نباشد.

 

در سال‌های اخیر با وجود فعالیت صرفا آموزشی فرودگاه کلاله بیش از ۱۲ میلیارد تومان نیز صرف حصارکشی آن شد تا همچنان میلیاردها تومان سرمایه بیت‌المال بلااستفاده بماند و خاک بخورد.

 

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته دومین فرودگاه استان گلستان در شهرستان کلاله واقع شده است که با وجود داشتن زیرساخت‌های لازم برای برقراری پروازهای مستمر فقط به علت نداشتن جایگاه سوخت، سال‌هاست که بلاتکلیف مانده است.

 

این در حالی است که فرودگاه کلاله می‌تواند به حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان در 7 شهرستان کلاله، مراوه تپه، گالیکش، مینودشت، گنبدکاووس، آزادشهر و رامیان خدمات رسانی کند.

 

از طرفی بخش زیادی از ساکنان این شهرستان‌ها اصالت سیستانی و بلوچ دارند و متقاضی سفر هوایی به زابل، زاهدان، مشهد و تهران هستند.

 

رضا آریانپور گفته فرودگاه کلاله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و برای استفاده در سمپاشی هوایی اراضی کشاورزی احداث شده و بعد از پیروزی انقلاب نیز با انتقال ساکنان یکی از روستاها، 400 هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی منطقه به این فرودگاه الحاق و میلیاردها تومان صرف ایجاد زیرساخت‌های آن فرودگاه شده است.

 

باتوجه به وجود پارک ملی گلستان و هم چنین عبور خط لوله انتقال گاز ایران - ترکمنستان از حوالی این فرودگاه، از نظر پدافند غیرعامل نیز برای کمک به اطفای حریق‌های احتمالی فرودگاه کلاله دارای اهمیت فراوانی است.

 

اما با وجود همه زیرساخت‌ها، تنها به علت نداشتن جایگاه سوخت این فرودگاه و شرق استان گلستان از داشتن پروازهایی با برنامه و مستمر محروم هستند که پیگیری‌های زیادی در این زمینه از وزارتخانه‌های مختلف انجام شده است.

 

در سفر دولت سیزدهم موضوع فعالیت دوباره فرودگاه کلاله مطرح شد و رئیس جمهور نیز قول داد مشکلات این فرودگاه به صورت اساسی حل شود. در همین راستا قرار شد تا جایگاه سوخت فرودگاه کلاله احداث شود و جلسه مکان یابی آن نیز در روزهای اخیر انجام شده است.

 

فرماندار کلاله گفته جایگاه سوخت فرودگاه شهدای این شهرستان به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع تعیین شده که مشتمل بر ابنیه و سایبان واحدهای سوخت‌رسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که با انجام فرآیند مطالعات و طراحی و انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی پروژه با اعتبار بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

 

فرهاد شیبک گفت: ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله با اعتبار اولیه ۴۵‌ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به تصویب رسید که ۲۵ میلیارد تومان آن توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران جهت احداث ابنیه و زیرساخت‌های ساختمانی و ۲۰ میلیارد تومان توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور جهت احداث زیرساخت‌های اختصاصی و مخازن تامین شده است.

 

به نظر می رسد با سرمایه گذاری دولت سیزدهم در این فرودگاه گره‌های کور برقراری پروازها از فرودگاه شهدای کلاله به زودی برطرف شود و جمعیت حدود یک میلیون نفری شرق گلستان بتوانند از فرصت ایجاد شده در جهت توسعه برخوردار شوند.

 

کد خبر 1201410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha