امر به معروف و نهی از منکر؛ کاربردی ترین منش امام حسین (ع) برای مسئولان و مردم کشور

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه تمام واجبات در سایه امر به معروف ونهی از منکر معنا می شود، گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر کاربردی ترین شیوه و منش امام حسین (ع) برای مسئولان و مردم کشور است.

حجت الاسلام سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار سیاس خبرگزاری شبستان در مورد منش سیاسی و الگوی رفتاری امام حسین (ع) برای مسئولان جامعه امروز گفت: مهمترین هدفی که امام حسین (ع) را معرفی می کند، امر به معروف و نهی از منکر است که ابا عبدالله (ع) این امر را در قیام خود ذکر می کند؛ فریضه ای که در آن زمان که دین اسلام عمل نمی شد.

 

امام جمعه نسیم شهر با بیان اینکه در آن زمان کسی به عنوان ولی شیعیان معرفی می شود که رعایت اخلاق، احکام و احترام به اولیای الهی را نمی کند و حتی از رفتار و کلمات کفرآمیز استفاده می کند، افزود: در این شرایط امام حسین (ع) می فرمایند اگر قیام نکنیم، مردم تصور می کنند دین پیامبر خدا همین است زیرا مردم به عمل حاکم نگاه می کنند. در مورد امر به معروف و نهی از منکر نیز حضرت علی (ع) می فرمایند جهاد و همه واجبات مانند روزه و همه در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل اقیانوس است و این ارزش امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی ادامه داد: امروز در جامعه ما رعایت این موضوع کم شده است زیرا ما فراموش کرده ایم که امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات است که تمامی واجبات در سایه امر به معروف و نهی از منکر اقامه می شود و حتی نماز و هر فریضه دیگری در سایه آن معنا می شود.

 

امام جمعه نسیم شهر اظهار کرد: امروز امر به معروف و نهی از منکر کاربردی ترین شیوه و منش امام حسین (ع) برای مسئولان و مردم کشور است. امام حسین (ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است و مسئولان با قدرشناسی از مردم می توانند در این موضوع نمونه کاملی از عمل به این رفتار باشند.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: حاکمان باید مردم را به غیر زبان خود دعوت کنند یعنی با عمل، رفتار و کردار آنها را به اعمال نیکو دعوت کنیم. اگر می گوییم راستگو باشیم باید مسئولان راستگو باشند و اگر می گوییم وفای به عهد داشته باشید، مسئولان باید عمل کننده به این رفتار باشند. دوری جستن از تجمل و تکبر همگی باید در رفتار مسئولان و عمل آنها دیده شود.

 

وی یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی با تقدیم بیش از 230 هزار شهید سزاوار نیست مسئولانش اهمالی در دین، عبادت و بالاتر از آن در خدمتگزاری به خلق داشته باشد. مردم ولی نعمت اند. مسئولان خدمتگزار مردم هستند و نباید نگاه از بالا به پایین داشته و خود را تافته جدابافته بدانند البته مردم نیز باید مطالبه گر باشند، مطالبه ای مشفقانه، دلسوزانه و البته عاقلانه.

 

وی گفت: مردم خطای حاکمان را به حساب دین می نویسند اما در قبال امر به معروف و نهی از منکر آحاد مردم وظیفه دارند. خدا را شاکریم که دولتی بر سر کار آمده است که خدمتگزار مردم است. در سیل فیروزکوه از شهر نسیم شهر که ما ساکن آن هستیم، دهیار و فرماندار و کسبه همه و همه در این راه خدمت کردند و این نشان می دهد مسئولان پای کار هستند. مسئولان افتخار می کنند که خدمتگزار مردم هستند اما این گونه نباشد که فعالیت آنها در شرایط سخت را فقط برای تصویر و عکس بدانیم. کار و خدمات زیادی در این دولت انجام شده است، امیدواریم این خدمات بر سر سفره مردم دیده شود. ما مشکل لاینحل در کشور نداریم و همگی در سایه همت و وحدت میان مسئولان و  مردم حل می شود.

 

حجت الاسلام حسینی گفت: باید دین را به درستی بشناسیم و در مقابل نیازمندی های همسایگان خود بی تفاوت نباشیم. کمک به یتیمان و خیرخواهی دیگران همه از ویژگی های امام حسین (ع) است و امروز لازم است از تمام این ویژگی ها و خصلت های رفتاری سیدالشهدا (ع) در جامعه نمونه برداری شود. اگر این الگو در جامعه نهادینه شود حتی در کوچک ترین اتفاق مانند تصادف مردم با یکدیگر دعوا و مناقشه نمی کنند بلکه در این شرایط همگی کمک می کنند و کسی بی تفاوت از کنار این حادثه عبور نمی کند. این فرد در قبال همسایه خود نیز احساس مسئولیت می کند و در برابر نیازمندی های همنوع خود تکلیفی بر دوش خود می داند.

 

کد خبر 1203198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha