نرخ بهره یك ابزار كنترل تورم برای سیاست گذار پولی و بانك مركزی در تمام دنیاست

کاووسی با اشاره به اینكه نرخ بهره یك ابزار كنترل تورم برای سیاست گذار پولی و بانك مركزی در تمام دنیاست، گفت: بعد از كرونا و جنگ اوكراین و روسیه نرخ تورم در اروپا و آمریكا دائماً در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یوسف كاووسی، كارشناس پولی و بانكی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو با اشاره به تفاوت نرخ سود بانكی با نرخ سود بین بانكی گفت: نرخ سود بین بانكی نرخی است كه بین خود بانكها اتفاق می افتد یعنی یك عده كه پول مازاد دارند عرضه می كنند و یك عده هم تقاضا می كنند. در حال حاضر نرخ سپرده های بانكی و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد است اما این نرخ در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد برای تسهیلات گیرنده می صرفد چون می تواند این تسهیلات را بگیرد و بازپرداخت هم نداشته باشد كه البته بانكها هم عمده این تسهیلات را به شركت های زیرمجموعه خودشان می پردازند تا این پولها از مدار خودشان خارج نشود.

 

كارشناس پولی و بانكی با اشاره به اینكه نرخ بهره یك ابزار كنترل تورم برای سیاست گذار پولی و بانك مركزی در تمام دنیاست گفت: بعد از كرونا و جنگ اوكراین و روسیه نرخ تورم در اروپا و آمریكا دائماً در حال افزایش است و به همین دلیل هم آمریكا برای چهارمین بار نرخ بهره را بالا برد تا نرخ تورم را كنترل كند. به محض افزایش تنها یك درصد نرخ بهره بین بانكی، گروه های مالی یا ذینفان بورس و شركت های بزرگ می خواهند همه نقاط پرابهام و مشكلات بازار سرمایه را تقصیر این سیاست پولی بیاندازند درصورتیكه این یك درصد در برابر سوء مدیریت ها و مشكلات جزئی كه در اقتصاد وجود دارد عددی نیست.

 

وی با تأكید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه و اصلاحات در اقتصاد كشور گفت: دولت و حاكمیت در حوزه اصلاحات اقتصادی، اول باید از خودشان شروع كنند. معمولاً با افزایش نرخ سود سپرده بانكی، نرخ تسهیلات هم باید افزایش پیدا كند. اگر دولتها تسهیلات تكلیفی ایجاد نكنند و تعهداتی كه بیشتر جنبه پوپولیستی و رضایت عامه مردم دارند را كنار بگذارد مشكل ناترازی بانكها هم حل خواهدشد.

 

كاووسی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره بانكی در شرایط آرامش اقتصادی و امنیت خاطر می تواند نرخ تورم را كنترل كند و نرخ سرمایه گذاری را هم بالا ببرد، گفت: اما التهابات بازارهای اقتصادی در كشور ما به قدری زیاد است كه امكان سرمایه گذاری را از سرمایه گذاران می گیرد.

کد خبر 1203941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha