سومین روز شهادت امام حسین(ع) در طاهرگوراب؛ آیینی به بلندای یک قرن

مراسم سومین روز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش آیینی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال؛ در طاهرگوراب در حال برگزاری است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: همزمان با سومین روز از شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش مراسم سنتی عزاداری این روز در بخش طاهرگوراب صومعه‌سرا در حال برگزاری است. هر ساله این مراسم با حضور سیل عظیمی از مشتاقان در این منطقه برگزار می‌شود و عزاداران حسینی در قالب دسته‌های مذهبی از جای جای استان گیلان به طاهرگوراب می‌آیند.

 

نوحه سرایی، ذکر مصیبت و تعزیه واقعه عاشورا توسط تعزیه گردان‌ها برگزار می‌شود و مردم در راستای مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اشک ماتم  می‌ریزند. در این روز، سراسر خیابان مملو از جمعیت است و دسته‌های عزاداری یک به یک می‌آیند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) نشان دهند.

 

کاروان نمادین اسرای کربلا که صحنه‌های بی بدیلی از واقعه اسرای کربلا را به معرض نمایش می‌گذارد در طول مسیر مورد استقبال مشتاقان اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) قرار می‌گیرد.

 

بسیاری از عاشقان خاندان عصمت و طهارت با برپا کردن سفره‌های اطعام از عزاداران حسینی در ظهر امروز پذیرایی می‌کنند و درهای منازلشان به روی عزادارن حسینی باز است. مجمع برگزاری مراسم سوم امام طاهرگوراب هر سال برای بیش از 25 هزار نفر از مهمانان اباعبدالله‌الحسین(ع) که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند، غذا پخت می‌کنند.

 

 

*مراسم سوم امام حسین(ع) طاهرگوراب ثبت ملی می‌شود

«علیرضا مهرگان» با تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایشان اظهار کرد: در صددیم مراسم سوم امام حسین(ع) طاهرگوراب را هم به ثبت ملی برسانیم.

 

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صومعه‌سرا با بیان اینکه مراسم تعزیه عاشورای ضیابر به ثبت ملی آثار معنوی رسیده و هر ساله با شکوه تمام برگزار می‌شود افزود: با ثبت و معرفی آیین‌های مذهبی شهرستان می‌توانیم جذب مسافر و گردشگر در این شهرستان را افزایش دهیم.

 

وی گفت: با حفظ اینگونه مراسمات می‌توانیم در راستای حفظ و انتقال پیام قیام ارزشمند تاریخی عاشورا و انتقال آن به نسل‌های آینده گام برداریم.

 

مهرگان تصریح کرد: آیین‌های مذهبی دربرگیرنده معرفی میراث معنوی کشورمان بوده و چنانچه برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد جلوه و تاثیر به‌سزایی در اذهان عمومی و گردشگران خواهد داشت.

 

*شور و شعور حسینی در مراسمات حسینی ضیابر و طاهرگوراب

«عزیز رضایی» یکی از عزاداران حسینی حاضر در این مراسم با بیان اینکه هر ساله برای حضور در این مراسم از تهران به گیلان سفر می‌کنم، افزود: شور و شعور حسینی را می‌توان در مراسمهای عاشورا و سوم امام ضیابر و طاهرگوراب به راحتی مشاهده کرد.

 

وی با بیان اینکه مردم این منطقه برای اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ارادت خاصی قائل هستند، گفت: دیدن چنین صحنه‌های زیبایی هر عاشق و دلداده‌ای را یاد واقعه کربلا می‌اندازد.

 

رضایی با بیان اینکه باید در سراسر کشور چنین مراسماتی برگزار شود، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم خرافات و بدعت وارد مراسمات حسینی شود.

 

 

«شهرام قنبری»، یکی دیگر از عزاداران حسینی که با فرزند کوچکش در این مراسم آمده بود تصریح کرد: در این مراسم صحنه‌های بی‌بدیلی از واقعه اسرای کربلا به معرض نمایش گذاشته می‌شود که دل هر فرد حسینی را غمبار می‌کند.

 

وی با بیان اینکه باید فرزندان خود را از کودکی به مجالس اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ببریم تا از کودکی با این خاندان آشنا شوند، بیان کرد: ما همه بود و نبود خود را از امام حسین(علیه السلام) داریم.

 

این عزادار حسینی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید بیش از پیش سیره و روش اهل بیت را در بین نوجوانان و جوانان تبیین کنند، خاطرنشان کرد: زبان نمایش و تئاتر بهترین زبان برای بیان وقایع تاریخی و مذهبی است که در مراسم سوم امام حسین(علیه السلام) در طاهرگوراب بازیگران با اجرای نمایش، واقعه عاشورا را به مردم نشان می‌دهند.

 

گفتنی است، همچنین امروز مردم ولایت‌مدار صومعه‌سرا و نقاط مختلف این شهرستان با حضور در مراسم سوم امام حسین (علیه السلام) و با به حرکت درآوردن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌ها و معابر این شهر، عشق و ارادت خود را به اهل‌بیت(علیهم السلام) و سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نشان دادند.

 

کد خبر 1204290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha