برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت ایام محرم در نوسلطان

مراسم عزاداری به مناسبت ایام محرم در «نوسلطان» قزاقستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،  نمایندگی فرهنگی ج.ا.ایران با همکاری سفارت کشورمان در قزاقستان ضمن برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) یاد و خاطره شهدای گرانقدر کربلا را گرامی داشتند. در این مراسم کارکنان سفارت به همراه خانواده و جمعی از ایرانیان مقیم شرکت کردند.

 همچنین از شب هفتم ماه محرم با حضور و سخنرانی حجت الاسلام نکونام (روحانی اعزامی) این مراسم ادامه یافت. موضوع سخنرانی شب هفتم محرم پیرامون نحوه شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) کوچکترین سرباز دشت نینوا بود. حجت الاسلام نکونام در ابتدای سخنانش گفت: مرسوم است شب هفتم محرم به در خانه «باب الحوائج کوچک کربلا» حضرت علی اصغر (ع) می‌روند، به همین منظور فرازهایی از روضه‌ی آن طفل شهید را قرائت نمود.

سخنرانی شب هشتم محرم مختص به رشادت ها و از خودگذشتگی های على اکبر (علیه السلام) فرزند برومند امام حسین (علیه السلام) بود. همان بزرگواری که از نظر صورت و سیرت و سخن گفتن، به حدّى شبیه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بود که هر کس شوق دیدار پیامبر )ص( را داشت، به او مى نگریست.

موضوع سخنرانی شب نهم محرم «شب تاسوعا» به قمر بنی‌هاشم، علمدار کربلا و بزرگ‌ترین یار و یاور امام حسین (علیه‌السّلام)  اختصاص داشت. حضرت عباس (علیه‌السّلام) یکی از شخصیت‌های برجسته‌ و از نقش‌آفرینان اصلی واقعه کربلاست. ایشان چنان نسبت به امام حسین (علیه‌السّلام) مطیع و وفادار بود که در طول تاریخ، از او به عنوان برادری وفادار یاد می‌شود.

موضوع سخنرانی شب دهم محرم به قیام تاریخی حضرت امام حسین (علیه السلام) الگوی آزادگان جهان، شهامت، ایثار، بردباری، شجاعت و پایداری اختصاص داشت. قیامی که تا ابد بر صفحات تاریخ ثبت و ضبط گردید. همچنین طبق سنوات گذشته مراسم عزاداری روز عاشورا نیز برگزار گردید.

در ادامه این عزاداری ها، مراسم شب شام غریبان نیز با رسوم و آئین مختص به این شب که سراسر حزن، اندوه، غربت، بی یاوری و سر درگریبانی اسرای کربلا بود، برگزار شد.

شایان ذکراست نظیر چنین مراسمی در محل خانه فرهنگ ایرانیان مقیم چیمکنت در استان ترکستان قزاقستان و همچنین ایرانیان مقیم اکتائو و آلماتی در محل سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای آکتائو و آلماتی برگزاری شد.

کد خبر 1204352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha