فعالیت های کانون های مساجد در دهه اول محرم / از اجرای پویش «خانواده کربلایی، کربلای خانوادگی» تا توزیع بسته های معیشتی و نذورات

فعالان کانون های مساجد همچون سال های گذشته در دهه اول محرم همگام با سایر ارکان مساجد مشارکت جدی در برپایی آئین های عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارند.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

فعالان کانون های مساجد همچون سال های گذشته در دهه اول محرم همگام با سایر ارکان مساجد مشارکت جدی در برپایی آئین های عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارند و تلاش می کنند تا با برپایی برنامه های فرهنگی در انتقال این فرهنگ به نسل آینده سهم عمده ای داشته باشند.

 

این برنامه های فرهنگی با پویش «خانواده کربلایی، کربلای خانوادگی» به همت کانون های مساجد آغاز شد و همزمان با دهه اول محرم فعالیت های همچون توزیع بسته های معیشتی و نذورات در بین خانواده های نیازمند و بی بضاعت و مسابقه های مختلف فرهنگی ادامه داشت.

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادای احترام به شهدای کربلا از دیگر برنامه های فرهنگی به همت فعالان کانون های مساجد بود که در دهه اول محرم به آن تاکید شد.

 

در ادامه مصاحبه تکمیلی با «مصطفی آمون» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در خصوص فعالیت های صورت گرفته به همت فعالان کانون های مساجد در دهه اول محرم با هم می خوانیم:

 

- با سلام، به عنوان اولین سوال فعالیت های کانون های مساجد را در دهه اول محرم تشریح بفرمائید؟

 

آمون: سلام علیکم، بیش از 580 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان فعال هستند که بیشترین تعداد این مراکز فرهنگی در مساجد روستایی قرار دارد و برنامه های فرهنگی مختلف را در روستاها اجرا می کنند.

در خصوص دهه اول محرم نیز مشارکت در برنامه های عزاداری ها از مهمترین فعالیت های بچه های مسجد است و برنامه های فرهنگی نیز از جمله پویش ها و مسابقه های مختلف به اقتضاء آداب و سنن هر روستا یا شهر برگزار می شود.

 

 

- برنامه های قرآنی خود به مناسبت دهه اول محرم را معرفی کنید؟

 

آمون: برگزاری محافل انس با قرآن کریم به ویژه در شب عاشورا به یاد آخرین تلاوت قرآن کریم امام حسین (ع) در دشت کربلا از دیگر برنامه های معنوی به همت فعالان کانون های مساجد بود که با حضور عزاداران برگزار و استقبال بسیار خوبی از این برنامه معنوی شد و آیت الله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز به همراه «عبدالله بحرالعلومی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این محفل معنوی حضور یافتند.

 

 

مشارکت در برپایی «نماز ظهر عاشورا» نیز از دیگر فعالیت های معنوی بود که با مشارکت بچه های مسجد با شکوه خاص برگزار شد.

 

 

- در خصوص پویش «خانواده کربلایی، کربلای خانوادگی» توضیح دهید؟

 

آمون: پویش بزرگ «کربلای خانوادگی و خانواده کربلایی» با هدف تاثیرگذاری درس های واقعه کربلا در متن زندگی خانواده ها امروزی برگزار می شود.

کودکان و کربلا، تربیت کربلایی، بخشش کربلایی، فداکاری در کربلا، شهادت و کربلا، مناجات کربلایی، خانواده کربلایی، صبر کربلایی، غیرت کربلایی، عزت کربلایی، دشمن شناسی در کربلا، ولایت در کربلا، آزادگی در کربلا، عهد کربلایی، وقت شناسی کربلایی، همت کربلایی و ... از جمله محورهای این طرح است.

آخرین مهلت ارسال آثار تا 5 مهرماه است و شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در بستر فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی ایتا، بله، گپ و واتساپ به شماره 09018897103 ارسال کنند.

علاقمندان می توانند در بخش عکس و فیلم شامل نصب پرچم عزا در سردرب منازل، فضاسازی عاشورایی منازل، روضه های خانوادگی، جلسات قرآن خانوادگی، قرائت زیارت عاشورا و اربعین خانوادگی، نماز جماعت خانوادگی، حضور خانوادگی در مراسم عزاداری، حجاب و عفاف زینبی و عاشورایی، عاشورا و پیاده روی اربعین؛ بخش کودک و محرم شامل نقاشی کودکان با موضوع محرم و صفر؛ بخش خاطره گویی و دلنوشته های عاشورایی شامل مطالب و نوشته های با محوریت مراسم عزاداری محرم و پیاده روی اربعین؛ بخش پادکست و تولیدات صوتی شامل شعرخوانی و مداحی کودکان و نوجوانان و خاطره نگاری از شهدای کربلای ایران و مدافعان حرم و بخش اجتماعی نیز شامل اهدای کمک معیشتی خانوادگی به نیازمندان، تولیدات فرهنگی و هنر خانگی عاشورایی و نذورات فرهنگی هنری و اجتماعی عاشورایی آثار خود را ارسال کنند.

 

- آیا برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی دیگر نیز اجرا شده است؟

 

آمون: بله، در حوزه اجتماعی نیز توزیع بسته های معیشتی حتی در کانون های مساجد اهل تسنن نیز همزمان با روز عاشورای حسینی بسته های معیشتی و گوشت قربانی در بین نیازمندان توزیع شد.

مشارکت و همکاری در توزیع غذای نذری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از دیگر فعالیت های فعالان کانون ها در مساجد بود و حتی در کانون فرهنگی هنری قدس بیش از 12 هزار غذای گرم در بین نیازمندان توزیع شده است که فقط گوشه ای از بخش توزیع نذورات و بسته های معیشتی در بین خانواده های آسیب دیده از کرونا و بی بضاعت است.

 

 

در این حوزه فعالیت های وسیعی به همت بچه های مسجد صورت گرفته پیش از فرارسیدن ماه محرم دوستان داران اهل بیت (ع) با حضور در مساجد اقدام به غبارروبی و عطرافشانی مساجد کردند.

در بخش هنری اجرای گروه سرود فرهنگی هنری الزهرا (س) در مراسم استقبال از ماه محرم و پخش اجرای گروه سرود کانون فرهنگی هنری الهادی (ع) با موضوع واقعه کربلا از شبکه سبلان به صورت زنده از دیگر فعالیت ها بود.

برپایی مجالس سخنرانی و حلقات معرفتی با موضوع درس ها و عبرت های عاشورا، برپایی مجالس تعزیه خوانی با مشارکت گروه های نمایشی کانون های فرهنگی هنری مساجد، آئین رونمایی از کتاب و نمایش رادیویی «فریاد رهایی» با مشارکت ستاد فهمای استان اردبیل، برگزاری سلسله جلسات سبک زندگی دینی به همت کانون فرهنگی هنری حجت بن الحسن(عج) در مساجد منتخب اردبیل، طراحی و انتشار پوسترهای تبلیغی و ترویج فرهنگ حسینی و امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی و انتشار بولتن داخلی سلسبیل توسط کانون فرهنگی هنری سلسبیل اردبیل با موضوع محرم از دیگر فعالیت های فرهنگی کانون ها در دهه اول محرم است.

 

 

- از صحبتی دیگری دارید، بفرمائید؟

آمون: از همه بچه های مسجد که در فعالیت های دهه اول محرم مشارکت داشتند تشکر می کنم و امیدواریم این برنامه های فرهنگی تا اربعین حسینی به خوبی ادامه داشته باشد و در عزاداری دهه های بعدی نیز فعال تر ظاهر شوند.

 

 

کد خبر 1205383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha