تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران پل ارتباطی بین مردم و اساتید

مقیمی با بیان اینکه علم نافعه در جامعه ساخته می شود و به هضم مسایل جامعه کمک می کند، گفت: در این راستا تلویزیون اینترنتی را به منظور ایجاد پل ارتباطی بین مردم با اساتید و دانش آموختگان و اساتید راه اندازی کردیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سید محمد مقیمی امروز شنبه 29 مرداد در نشست با اصحاب رسانه که در تالار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بنده با تصدی ریاست دانشگاه تهران «جهاد علمی» برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت اجتماعی را به عنوان شعار در نظر گرفتم؛ این شعار دربردارنده سه مفهوم مهم است. وقتی صحبت از جهاد علمی می کنیم از سبک مدیریتی یاد می کنیم که می خواهد سیستم بروکراتیک و ضعف های آن را برطرف کند.

 

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه سه محور اصلی را می توان در جهاد علمی مورد توجه قرار داد، عنوان کرد: عقلانیت، معنویت و عمل گرایی لازمه جهاد علمی است. این سه باید توام باشد که برخلاف سیستم بروکراتیک دانشگاه را مدیریت کنیم. آنچه مهم است، این است که داده های ما باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد. عقلانیت باید زیر چتر معنویت و معنویت گرایی محقق شود. عقلانیت و معنویت به تنهایی برای تحقق جهاد علمی کفایت نمی کند و عنصر سومی به نام عمل گرایی باید به آن دو افزوده شود.

 

وی در مورد دانشگاه کارآفرین اظهار داشت: دانشگاه کارآفرین یعنی ما می خواهیم جامعه را از سرریز دانش منتفع کنیم. می خواهیم علم را به ثروت تبدیل کنیم. اساتید و پژوهشگران باید همانند یک چشمه جوشان علم در جامعه باشند. این عزیزان در حقیقت با دانشی که به دست می آورند منبعی برای جامعه فراهم می کنند که این چشمه جوشان سرزمین های مختلفی را پوشش دهد. کسب و کارهای کارآفرینانه در دانشگاه کارآفرین نقش ارزش افزوده را دارد.

 

مقیمی اظهار داشت: در بحث دانشگاه کارآفرین بر این نظر هستیم که قواعد نهادی را باید تغییر دهیم. فضای دانشگاه نسل سوم و فضای جامعه ایجاب می کند به سمت دانشگاهی حرکت کنیم که به جای اساتید بروکرات اساتید کارآفرین داشته باشیم و دانشجویان کارآفرین تربیت کنیم. قوانین و مقرراتی که ایجاد کردیم بیش از اینکه کارآفرین تحویل جامعه دهد، بروکرات هایی تحویل می دهد که مو به مو باید قوانین را اجرا کنند.

 

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: اساتید برای تغییر باید مقاله بنویسند و بدین ترتیب آنها مجبور می شوند که در این چهارچوب ها حرکت کنند. برای دانشگاه کارآفرین باید قواعد نهادی را تغییر دهیم. خیلی از این قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. در صلاحیت مجلس است که استقلال را به دانشگاه اعطا کند. وقتی اجازه نوآوری به دانشگاه داده نمی شود نمی توان انتظاری غیر از دانشگاه بروکراتیک را داشته باشیم.   

 

وی با بیان اینکه نتایج علمی باید به صورت سرریز علمی و فناوری در بخش های اجتماعی تسری پیدا کند، گفت: دانشگاه نباید خود را موظف بداند که صرفا تولید علم کند و فارغ التحصیلانی تربیت کند. برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم اینها کافی نیست. ما بر روی محتواهای آموزشی مطالعات متنوعی انجام دادیم و در این راستا کارگروه های مخلتف شکل گرفت. از مهر امسال بسته تحول دانشگاه تهران در دانشگاه به اجرا خواهد آمد. در این بسته تلاش شده که از تجربیات گذشته به خصوص تجربه کرونا که آموزش الکترونیک را ایجاد کرد، استفاده شود. کرونا در دل تهدیدهایی که داشت فرصت های زیادی را برای آموزش عالی ایجاد کرد. یکی از این تجربیاتی که در دوران کرونا به دست آوردیم و آن را در پیش می گیریم، آموزش ترکیبی است.

 

دکتر مقیمی با بیان اینکه دانشگاه باید یک گام فراتر از حل مسئله رود، افزود: آقای رییسی رییس جمهور فرمودند دانشگاه ها باید به سمت حل مسایل جامعه و دولت قدم بردارند. ما معتقدیم دانشگاه باید مسایل را ریشه ای بررسی کند و تعریف مسئله را از نظر علمی فرموله کند. دانشگاه در تعریف مسئله باید به گونه ای عمل کند که علت العلل ها را شناسایی کند. معتقدیم دانشگاه در تعریف مسئله نیز باید به دولت کمک کند.

 

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته به دنبال شرکای استراتژیک در بخش های دولتی و خصوصی بودیم و خوشبختانه شرکای خوبی پیدا کردیم و تفاهم نامه هایی نیز امضا شد که به تدریج دارد اجرایی می شود. تفاهم نامه هایی برای فعالیت کارآفرینانه و مهارت ورزی دانشجویان با بخش های دولتی و خصوصی داشتیم. سازمان توسعه سرمایه گذاری داریم که با رویکرد علمی دوستان تلاش می کنند که در انتخاب شرکای خارجی با عنایت قوانین بالادستی اهداف را دنبال کنند.

 

رییس دانشگاه تهران با اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی که در شعار دانشگاه تهران به آن تاکید شده است، بیان کرد: دنبال این هستیم که صرفا دانشگاه کارآفرین نباشیم. ما دنبال این هستیم که مسایل اجتماعی را به گونه ای حل کنیم که حتی در جاهایی که لازم است هزینه کنیم. به اجتماعی شدن علم توجه ویژه داریم، باید علم را به جامعه بیاوریم. دانشگاهیان در سرلیست کسانی هستند که مردم به آنها اعتماد دارند هرچند که در سال های اخیر این اعتماد دچار فرسایش شده است زیرا مردم کمتر شاهد حضور اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه ها در حل مسایل روزمره جامعه هستند. گاهی در دانشگاه فکر می کنیم باید با علم و تئوری سازی سر و کار داشته باشیم و گاهی در مواجهه با مردم متاسفانه نگاه از بالا به پایین داریم.

 

دکتر مقیمی با بیان اینکه علم در محیط اجتماعی ساخته می شود، تصریح کرد: علم نافعه علمی است که در جامعه ساخته می شود و به حل مسایل جامعه کمک می کند. ما در این راستا تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران را راه اندازی کردیم. این تلویزیون پل ارتباطی بین مردم با دانش آموختگان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه است. ما می خواهیم مردم مسایل را به دانشگاه منتقل کنند و اساتید هم راهکاری برای حل مسایل بیابند. علما و اساتید را باید به اجتماع بیاوریم به در داخل آموزش و پرورش و نهادهای مختلف بروند و گفت و گو داشته باشند و مردم حس کنند که علم می تواند مسایل و مشکلات آنها را حل کند.

کد خبر 1207204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha