کانون های فرهنگی و هنری با تبیین کارکرد تربیتی مسجد، مقاومت فرهنگی مساجد را انسجام می بخشند

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی همزمان با روز جهانی مسجد در برنامه زنده تلویزیونی «صبح تازه» گفت: کانون های مساجد با تبیین کارکرد تربیتی مسجد، مقاومت فرهنگی مساجد را انسجام می بخشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ حجت‌الاسلام "حبیب‌الله پاکدامن" مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی امروز همزمان با روز جهانی مسجد در برنامه زنده تلویزیونی "صبح تازه"  که هر روز از شبکه استانی اترک برای عموم بینندگان تهیه و پخش می‌شود، به اهمیت نقش مسجد اشاره کرد و با تحلیلی تاریخی گفت: پیامبر اسلام(ص) در اولین اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی مسجد را بنا نهاد؛ پس مسجد یک نهاد حاکمیتی است و  هر کاری می بایست از مسجد شروع شود.

 

 

وی با عنوان اینکه مسجد کارکردهای فراوانی دارد، تربیت نیروی تاثیرگذار در همه عرصه ها اعم از سیاسی و اجتماعی فرهنگی و اقتصادی را از مهمترین کارکرد های مسجد دانست و افزود: مسجد هسته مقاومت است.

 


وی در توضیحی تکمیلی اضافه کرد: معمولا وقتی موضوع مقاومت و نقش مسجد در این باره عنوان می شود، ذهن ها به سمت جنگ می رود اما منظور اصلاح جامعه است و مسجد باید به فضایی تبدیل شود که جوان با حضور خود در آن مکان بتواند با آسیب ها و شبهات فکری و فرهنگی موجود مقابله کند، در برابرشان بایستد و تربیت شود.

 


وی همچنین با این تعبیر که هسته مقاومت فرهنگی مسجد است و فضایی برای اجتماع مسلمین و فعالیت های اجتماعی محسوب می شود، گفت: مسجد، معبد یا کنیسه نیست که محل عزلت و گوشه نشینی شود، بلکه حرکتی اجتماعی بر مبنای ذکر و یاد خدا است و در واقع مساجد انسان را اجتماعی می کند.

 

 

حجت الاسلام پاکدامن در بخشی دیگر در تشریح مطالب قبل یکی از مهمترین کارکردهای اجتماعی مسجد را کارکرد تربیتی آن نام برد و آن را اصلی ترین کار کانون های فرهنگی هنری مساجد معرفی کرد و با عنوان اینکه مسجد پایگاه تربیت است، اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که در نظام اسلامی به آن قائلیم این است که هنوز  دولت اسلامی شکل نگرفته و اگر بخواهیم آن دولت جوان و حزب اللهی که حضرت آیت الله خامنه ای از آن سخن گفتند، تشکیل شود، نیاز به نیرو و کادر دارد که باید از دل مسجد تربیت شود و کانون های مساجد یکی از فضاهایی است که می توان تلاش کرد تا این موضوع محقق شود.

 


وی تربیت نیروهای فرهنگی و کادر مجرب را یکی از اولویت های کانون های مساجد نام برد.

 


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی، به برنامه های تدوین شده ویژه روز جهانی و آغاز هفته مساجد اشاره کرد و اجرای پویش "نامه ای به مسجد" ویژه سنین 8 تا 12 سال و 12 تا 18 سال را در قالب نامه ای به مسجد، عکس از مسجد و نقاشی از مسجد معرفی کرد.

 

 

کد خبر 1207721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha