راه پُر پیچ و خم دولت سیزدهم برای تامین برق/دولت ۴۰میلیارد تومان برای تامین برق مازندران هزینه کرد

دولت سیزدهم در بحث تامین برق، برنامه‌ریزی دقیقی اجرا کرد به‌نحوی‌که در زمستان با تامین و مدیریت سوخت نیروگاهی و در اواخر خرداد هم با مدیریت شبکه توانست بدون قطعی، برق کشور را تأمین کند که در کنار این موارد ظرفیت تولید برق مازندران نیز افزایش یافت.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ یکی از مهمترین اکتشافات بشر که ابعاد مختلف زندگی انسان را به سوی پیشرفت و توسعه دگرگون کرد کشف برق بود،برق به عنوان یک کالای با ارزش در بازار جهانی به کشور های تولید کننده امکان می دهد درآمد حاصل از آن را برای رشد و صنعتی شدن سریع خود به کار گیرند و با قاطعیت می توان گفت بدون آن  بیشتر ابزار و امکانات اطراف ما ارزشی نخواهند داشت. برق پیشرفت فناوری را تسهیل می کند و محصولات و خدمات گسترده ای را در بر می گیرد و موجب افزایش کیفیت زندگی  و بهره وری اقتصادی می شود.
 

در دولت سیزدهم به این مبحث مهم انرژی توجه فراوانی شد و با حداقل خاموشی ها موجب رضایت مردم شد. ضرورت مدیریت تولید، تامین و مصرف برق کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی برای احداث نیروگاه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تامین سوخت  نیروگاه‌های تولید برق از برنامه های  دولت سیزدهم‌ در زمینه اهمیت و تامین انرژی بود


 دولت سیزدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که  با چالش  بزرگی در حوزه برق مانند خاموشی های زیاد و تکراری و نارضایتی مردم مواجه شد که توانست با تمهیداتی مانند تزریق منابع مالی حدود هزارو ۳۰۰میلیارد تومان  در زمینه برق ‌مازندران و گلستان  این مشکلات را رفع کند تا با توسعه شبکه و تامین تجهیزات به نقطه مطلوب دست یابیم.

 

تفاهمنامه ای برای تعطیلی یک شبانه روز و همچنین فعالیت روزانه ۱۱صبح تا ۱۱ شب در واحدهای تولیدی بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاء شد که با اجرای این طرح در کاهش مصرف برق در استان اقدام خوبی صورت گرفت. شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز در یک سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد تومان برای توسعه شبکه های توزیع برق استان هزینه شده است.

 

*صفر بودن بالانس انرژی در مازندران و گلستان

شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با چالش تامین بار و توان نیروگاهها  مواجه بود. ظرفیت نیروگاهها کفاف ظرفیت پیک ایجاد شده را نداشت و توانستیم حدودهزارو ۵۰۰ مگاوات تامین توان شود.
 بالانس انرژی در استانهای مازندران و‌گلستان صفر است حدود ۱۷هزار و ۵۰۰میلیون کیلو وات ساعت انرژی  درطول سال تولید و به همین میزان مصرف داریم اگربتوانیم مدیریت مصرف صحیح انجام دهیم یعنی ساعات پیک را جابجا کنیم نیاز به نصب نیروگاه جدید نیست متاسفانه به دلیل الگوی بد مصرف مجبور خواهیم بود ظرفیت  نصب شده نیروگاها را  دوهزارمگاوات افزایش دهیم و با برنامه ریزی از خطوط انتقال بین استانها و شرکتهای همجوار این میزان را تامین کنیم‌.

 


*کمبود آب و استفاده ازسوخت‌مازوت دو مشکل اصلی نیروگاه نکا بود
دو مشکل نیروگاه نکا درسال گذشته کمبود آب و استفاده از سوخت مازوت بود که این امر موجب کاهش ظرفیت تولید شد؛ تولید در این نیروگاه درسال گذشته به جای هزارو ۶۰۰مگاوات به هزارمگاوات رسید دولت توانست بازتوانی کند چاه آب را بازتوانی و با راه اندازی، تصفیه خانه حدود ۶هزار مترمکعب در روز ظرفیت تولید آب دارد از این رو با  رفع چالش آب مشکل تولید نیز رفع شد.همچنین در این دولت تولید بخار و سیکل ترکیبی به هزارو ۸۵۰مگاوات رسید.

 

 

*نصب ترانسفورماتور ناترازی برق استان های شمالی را رفع کرد
با تامین هزارو ۵۰۰مگاوات ،۷۰۰مگاوات دیگر ناترازی تولید بود که موجب افت ولتاژ درشبکه برق مازندران و گلستان شد برای رفع آن با تقویت پست ونصب بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز یکپارچه ایران با ۳۸۵ مگاولت آمپرظرفیت  به یک سطح مطلوب از ولتاژ رسیدیم که استعداد تامین برق  ۱۵۰هزار مشترک را درحالت عادی دارد.

افت ولتاژ درمنطقه نور، آمل، بابل، محمودآباد  قائم شهر با نصب این ترانسفورماتور به یک سطح مطلوب از ولتاژ رسید تا رله های بار ریزشی در این منطقه عمل نکند.


سال گذشته عملکرد رله های بار ریزش ولتاژی به سبب پایین بودن ولتاژ دراستان های مازندران و گلستان یک‌معظل بود که اگر عمل نمی کردن شبکه برق ناپایدار میشد اگر عمل میکرد مردم بی برق می شدند.


در پست مرکز مازندران ترانسفورماتور ۳۱۵مگاولت آمپر ظرف دو ماه نصب شد که نصب آن مشکلات افت ولتاژ شهرهای قائم شهر،ساری و نکا را رفع کرد درنتیجه عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی به صفر رسید.

 

پست ۲۳۰و ۶۳کیلوولت بهشهر که پیشرفت فیزیکی ۱۰الی ۱۵درصدی داشت وارد مدار شد با این اقدام ۳۶۰مگاولت آمپر ظرفیت پست های استان اضافه شد و توانست شهرهای بهشهر،کردکوی، بندرترکمن و بندرگز را تحت پوشش قرار دهد و مشکلات ولتاژی منطقه را حل کند.

 


*تاکید بر ضرورت توجه به بحث مدیریت بار و مصرف و حفظ پایداری شبکه
با شناسایی نقاط  ضعف و کمبود تولید، توان هم نیروگاههابازتوانی شدند و با نصب ترانسفورماتورهای متعدد به ظرفیت حدود هزارو ۵۲۰مگاولت آمپر در استانهای مازندران و گلستان برچالش مشکل افت ولتاژ فائق آمدیم و هم بار و ولتاژ تامین شد که موجب پایداری شبکه شد.با سرمایه گذاری دولت مشکل ضعف ولتاژو تامین توان حل شد.


فعالان حوزه برق در دولت سیزدهم تلاش کردند درشبکه انتقال و توزیع هیچ گونه خاموشی نداشته باشیم  و مشترکین برق پایداری داشته باشند که باید بر فرهنگسازی و مدیریت مصرف بیش از پیش توجه شود.

 

*سال ۱۴۰۲نیز خاموشی نداریم
 مازندران مشکلات عدیده ای در زمینه برق دارد معارضین اجازه ساخت نیروگاه را نمی دهند مردم درزمین هایی که قیمت بالایی دارد اجازه نصب پست را نمی دهند در نتیجه باید خطوط ارتباطی بین استانهای همجوار را تقویت کنیم.برای پیک ۱۴۰۲ نیز برنامه مدونی تدوین شد پست های پربار  شناسایی شدند در سال آینده ۷پروژه در مازندران و ۶پروژه در گلستان  افتتاح می شود‌.با پیگیری نیروگاه ۱۵۰مگاوات ساری در حال اخذ موافقت نامه از وزارت نیروست امیداست سال بعد نیز پیک‌موفق داشته باشیم برخی پستها نیازمند افزایش ظرفیت هستند تاسال بعد نیز شاهد خاموشی نباشیم.

 


*سالانه ۵۰هزار مشترک برق به مشترکین اضافه می شود
شرکت توزیع برق مازندران از گلوگاه تا فریدونکنار با یک میلیون و۵۰۰هزار مشترک در حال ارائه خدمات است از این تعداد،یک میلیون و ۱۵۰هزار مشترک خانگی و کمتر از یک درصد صنعتی است و۴۹درصدبرق مصرفی توسط مشترکین خانگی است.

 


*توجه به بحث زیرساخت تامین برق با ساخت نیروگاه
۱۲تا ۱۴هزار مگاوات برق تولیدی در کشور برق آبی است که با کاهش آب میزان تولید نیز کاهش یافت.همچنین سالانه ۴۵ تا۵۰هزار نفر به مشترکین برق اضافه می شود که باید زیرساختها را فراهم شود و به سمت ساخت نیروگاهای کوچک وبزرگ حرکت شود.

 

همچنین در این دولت با هدف تحقق عدالت، فعالیت رمزارزهای غیرمجاز  مشکلاتی درزمینه تامین برق ایجاد کرد تفاهم نامه شهرک های صنعتی و کشاورزی جهت مصرف بهینه برق منعقد شد.

 


*رصد و پایش برق مصرفی ۲هزار دستگاها و موسسات مازندران
برق مصرفی دوهزار دستگاه و موسسات استان توسط نرم افزار رصد  و پایش می شوند‌ که تمام دستگاهای دولتی، اداری، موسسات و بانکها موظف هستند ۳۰درصد بار مصرفی را نسبت به سال‌ گذشته و غیرساعت اداری  نیز۶۰درصد مصرف را کاهش دهند همچنین به مساجد، تکایا و امامزاده ها تذکرات لازم‌جهت مدیریت بهینه مصرف داده شد.

 

توجه به روشنایی ویلاها و پلاژها، روشنایی معابر به صورت یکی درمیان، جابجایی ترانس، اصلاح شبکه اقداماتی جهت صفرشدن خاموشی دربخش خانگی بود.

 

 با توجه به منابع محدود انرژی و افزایش مصرف،جهت صیانت از سرمایه های ملی و جلوگیری از اسراف آنها، تبیین و پیاده سازی راهکارهای مصرف بهینه برق به عنوان یک وظیفه مهم وملی، امری لازم و اجتناب ناپذیر است زیرا توسعه و رشد در جامعه ای خواهد بود که بتواند مصرف انرژی را به درستی مدیریت کند.

 

اصلاح الگوی مصرف در کلیه بخش های جامعه و به ویژه بخش خانگی که مصرف کننده قسمت بزرگی از انرژی الکتریکی است از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش خانگی در میان بخش های اقتصادی کشور، از بزرگ‏ترین مصرف ‏کنندگان نهایی انرژی است که باید فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه به درستی نهادینه کنیم.

کد خبر 1208193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha