پیش بینی عبور ۳ میلیون زائر اربعین از همدان

موسوی گفت: سالهای گذشته قبل از کرونا حدود یک و نیم میلیون نفر زائر از مسیر همدان عبور می‌کردندکه امسال پیش بینی شده این تعداد به دو برابر برسد.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر «سید رضا موسوی» امروز در جلسه ستاد مردمی اربعین شهرستان ملایر گفت: استان همدان در مسیر 16 استان کشوربرای سفر زائرین به کربلا است که در این راستا طی سالهای گذشته با برپایی موکب‌هایی در سراسر استان  خدمات خوبی به زائرین ازبعین صورت گرفته است

 

مسئول ستاد اربعین استان همدان از راه اندازی 110 موکب در نقاط مختلف استان همدان همزمان با اربعین حسینی خبر داد و افزود: این موکب‌ها در شهرستانهای ملایر، همدان، تویسرکان، اسد آیاد، قهاوند، نهاوند و.... در مسیرهای شخص برپا می‌شوند.

 

 موسوی با بیان اینکه موکب‌ها با مجوز و دارای شناسنامه بوده و هماهنگیهای لازم با نهادها و ادارات مربوطه برای راه اندازی موکبها انجام خواهد شد تصریح کرد: سالهای گذشته قبل از کرونا حدود یک و نیم میلیون نفر زائر از مسیر همدان عبور می‌کردندکه امسال پیش بینی شده این تعداد به دو برابر برسد که حتی سالهای گذشته به دلیل درگیریهایی که بین عراق و ترکیه وجود داشت زائرانی از کشورهای دیگر نیز از جمله ترکیه، آذربایجان، پاکستان و افغانستان نیز از این مسیر به سمت کربلای معلی عبور کردند.

موسوی  با اشاره به اینکه موکبهای حسینی استان علاوه بر ایام اربعین در سایر فصول سال نیز در حوزه های کمک رسانی در حوادثی مانند سیل و زلزله و... به کمک و یاری هموطنان آسیب دیده شتافته اند گفت: در بحث کرونا نیز این موکب ها در  توزیع بسته های معیشتی در قالب کمکهای مومنانه ، کمک به بهداشت و درمان در حوزه توزیع ماسک و پک های بهداشتی فعالیت داشته اند.

 وی از همکاری یکصد هزار نفر خادم یار با ستاد اربعین در استان همدان خبر داد و تصریح کرد:  ان خادمیارن به صورت پشتیبان و یا حضور در موکب به زائرین خدمات دهی داشته و در هر لحظه نیازباشد در کنار خادمین موکب با توجه به نیارز حضور دارند.

موسوی به تشکیل جلسات ستادی اربعین در استانداری  به ریاست استاندار و همچنین جلسات ستاد مردمی با حمات ائمه جمعه  در استان و شهرستانها اشاره کرد و افزود: برای هر شهرستان نیز یک نفر به عنوان نماینده رابط با ستاد استان انتخاب شده و حکم های ائمه جمعه نیز برای حمایت وپشتیبانی  از موکبها در شهرستانها زده شده است.

 صدور مجوز موکب ها توسط فرمانداریها

مسئول ستاد اربعین استان همدان با اشاره به صدور مجوز توسط فرمانداریها برای موکب‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها وظایف هر نهاد مشخص شده که طبق آن وظایف دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را با موکب‌ها دارند

 سامانه پاسخگویی ۳۱۳۸

موسوی از راه اندازی سامانه  برای پاسخگویی به زائرین خبر داد و گفت: همکاران ما به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی  زائرین از هر نقطه از کشور در خصوص نیازهاف مسائل و  مشکلات امنیتی، مشکلات اسکان، ....و بوده و همچنین فوریت‌های پزشکی و هلال احمر اعلام آمادگی کرده است برای موکبدارن قبل ار راه‌اندازی موکب کلاسهای آموزشی را برگزار کند.

وی اضافه کرد: موکب‌ها می‌توانند تا ده روز قبل ار اربعین موکبها را راه اندازی کنند که در البته اجباری دز زمینه ده روز  وجود ندارد و موکبها در این  بازه زملانی میتوانند اقدام به راه اندازی موکب کنند.

 تاکید جدی بر مسائل امنیتی و بهداشتی

حسین فارسی نیز با اشاره به اینکه جلساتی برای برپایی موکب ها در ملایر تشکیل شده و یکی از مهمترین مباحث صدور مجوزها است گفت: موکبهای ملایر طی سالهای گذشته فعالیتهای خوبی داشته و زیر ساخت‌های لازم و جانمایی مناسب را برای برپایی دارند و اگر  قرار است موکبی مکان قبلی خود را تغییر دهد باید با هماهنگی پلیس راهور و نیروی انتظامی باشد تا مشکلات امنیتی و ترافیکی به وجود نیاید.

  معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار ملایر بر فضا سازی مناسب برای ارائه خدمات به زائران  ،نصب تصاویر شهدای مدافع حرم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ابوالمهدی مهندس و سردار شهید حاج حسین همدانی در موکبها، امکانات روشنایی در شب برای زائران با همنکاری اداره برق ، آماده سازی محل های اسکان زائران در حسینیه‌ها و مدارس، رعایت مواد بهداشت در مواد غذایی ، شربت ها و ... استفاده از افراد معتمد در تهیه و توزیع  مواد غذایی موکبها وانتشار و فضا سازی برنامه‌های فرهنگی برای ایجاد شور حسینی در موکب‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر همکاری نهادها و ادارات در همکاری با موکب ها گفتک علاوه بر خدمات پذیرایی خدمات پزشکی، امدادی، رفاهی، خیاطی، مکانیکی، و .. نیز به زائرین ارائه شود.

 

 استفاده بهینه از نذورات مردمی در موکب ها

حجت‌الاسلام محمد باقر برقراری نیز  با بیان اینکه عشق و ارادت به حضرت ابا عبد الله حسین طی سالهای اخیر از طریق برپایی موکبهای حسینی و ایستگاهای صلواتی نمو بیشتری پیدا کرده گفت: در این راستا شهرستان ملایر نیز با راه‌ندازی موکبهای حسینی طی سالهای گذشته خوش درخشیده است.

 امام جمعه ملایر بر جانمایی مناسب با حضور کارشناسان برای موکب ها تاکید کرد و افزود: داشتن مجوز، تقسیم کار در موکب ها و استفاده بهینه از امکانات موکب و نذورات سپرده شده مردم به موکبها  بسیار مهم است و در این راستا مدیریت و دقت به نحو احسن انجام شود.

امام جمعه ملایر بر نظارت و تجه به مباحث بهداشتی زائرین  با توجه به بحث کرونا تاکید کرد و گفت: کسانی که در موکب‌ها به صورت خادم یار فعالیت می‌کنند از افراد معتمد و شناخته شده مسئولان موکب باشند تا خدایی نکرده مشکلی در خدمات رسانی به زائران به وجود نیاید.

 

وی مدیریت آب در موکب‌ها و توجه به مسائل امنیتی توسط مسئولان موکب در کنار نیروی انتظامی را مهم خواند و گفت: یک نکته پیشنهادی نیز داریم که مسئولان موکب ها اسامی کسانی که در موکبها خدمات می‌کنندو یا نذورات خود را به موکب‌ها می‌دهند و نمی‌توانند در سفر اربعین به زیارت بروند زائرین سفر اربعین به نیابت از آنها زیارت نیابتی را داشته باشند.

برقرای اضافه کرد: دفتر امام جمعه و ائمه جمعه نیز آمادگی همکاری و اطلاع رسانی در خصوص برنامه‌های موکب که نیاز  است به سمع و نظر مردم برسد را از طریق تریبونهای نماز جمعه با موکبداران دارد و هر جا نیاز به حضورما  باشد آمادگی همکاری وجود دارد.

 برپایی هفت موکب در ملایر

علیرضا باقری بیان کرد:  امسال یک شعارسراسری ستادهای مردمی با عنوان «همه خادمیم » مشخص شده که در موکبها  نصب می‌شود و تاکید شده تنها موکب‌های اجازه برپایی موکب را دارند که دارای مجوز بوده و موکبی بدون مجوز اجازه فعالیت ندارد.

نماینده و رابط ستاد اربعین شهرستان ملایر از برپایی هفت موکب در شهرستان ملایر خبر داد و تصریح کرد: این موکب‌ها شامل موکب فاطمه الزهرا(س) در مسیر بهشت هاجر شهرملایر، موکب روستای انوج، دهنو آورزمان، توجغاز، حسین آباد ناظم، آورزمان و زنگنه است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به جلساتی که خواهیم داشت وظیفه هر نهاد و اداره در راستای همکاری با موکبها اعلام می‌شود و امیدواریم که بتوانیم بهترین خدمات را به زائرین داشته باشیم.

 

 نماینده ستاد اربعین ملایرهمچنین  با تاکید بر اینکه امنیت موکب‌ها با توجه به شبانه روزی بودن موکبها از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: در این زمینه نیز در بحث اسکان در تکایا و حسینیه‌ها و همچنین بهداشت موکب‌ها باید بخشداریها و دهیاری‌ها  و شبکه بهداشت و درمان همکاری و پشتیبانی لازم را با موکبها داشته باشند.

وی افزود: حضور اورژانس در مسیر تردد زائرین توسط شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و تیم های امدادی  و اوقاف با توجه به نیت‌های که واقفین در راستای کمک به زائرین سید الشهدا داشته  امری مهم است.

 در پایان نیز مسئولان تعدادی از موکب های شهرستان مسائل وو پیشنهادات و مشکلات خود را بیان کردند

 

کد خبر 1208645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha