خراسان رضوی با ۵۳۱۳ تعاونی رتبه دوم در کشور دارد

بابایی گفت: خراسان رضوی در مقایسه با کشور با ۵۳۱۳ تعاونی فعال و حدود ۹۱ هزار نفر شاغل و ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بعد از تهران رتبه دوم دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «محمد امین بابایی» امروز یکشنبه (۶شهریور) در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون در محل این اداره کل برگزار شد؛ ضمن تبریک ابن هفته به علل توجه ویژه به بخش تعاون پرداخت و گفت: در چهل سال اول انقلاب نسبت به تعاون غفلت شده است و امیدواریم در گام دوم انقلاب توجه ویژه ای به این بخش شود.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: اصل 44 قانون اساسی بخش اقتصادی کشور را به دو بخش دولتی و تعاونی تقسیم می کند و در تبصره این قانون می گوید: بخش خصوص مکمل بخش دولتی و تعاونی است یعنی جاهایی که بخش دولتی و تعاونی نمی توانند ورود پیدا کنند و ظرفیت ورود ندارند بخش خصوصی ورود پیدا کند.


وی گفت: اینکه ما در سال ۵۷ انقلاب سیاسی کردیم و بعد انقلاب فرهنگی به دنبال داشتیم ولی عملا انقلاب اسلامی به نوعی مسیر جدیدی را در بخش اقتصادی ارائه نکرد و بر اساس نظام سرمایه داری سیستم بانکداری و مالی کشور عمل می کند که نتیجه آن ایجاد فاصله طبقاتی است.


بابایی اظهار داشت: در سالی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی و دستاورد اصل 44 را ابلاغ کردند، به نوعی نظام جمهوری اسلامی دکترین جدید از اقثصاد با رویکر اقتصاد مقاومتی مطرح کرد که دارای ویژگی های درون زا، برون زگرا، دانش بنیان، مردمی بودن اقتصاد و عدالت اجتماعی و اقتصادی بود و حلقه اتصال این ۵ اصل در حوزه تعاون می تواند محور این موضوع باشد.


وی یکی از بزرگترین ظرفیت های بخش تعاون بحث تامین مالی جمعی را دانست که در این موضوع عملکرد قابل قبولی نبوده است.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه مدل اقتصادی بخش تعاون، اقتصادی اجتماعی است یعنی درآمد دارد ولی تجمیع ثروت رخ نمی دهد چون درآمد حاصل به نسبت هر فرد مساوی تقسیم می شود؛ گفت: در این مدل انیاشت ثروت رخ نمی دهد .


وی اظهار داشت: در کشور 99 هزار تعاونی با ۵۷ میلیون نفر عضو و  یک میلیون و850 نفر اشتغال به کار فعال است که از این 57 میلیون عضو  ۴۷ میلیون نفر اعضای مربوط به تعاونی های سهام عدالت هستند. بیشترین میزان فعالیت تعاونی ها در سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت است؛ تعداد تعاونی های حوزه خدمات 18 هزار ، بخش کشاورزی 15 هزار و بخش صنعت 11 هزار تعاونی می باشد.


بابایی بیشترین میزان اشتغال در حوزه مسکن ، خدمات و تامین نیاز مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: واسظه گری های مالی بیشترین اعضای تعاونی ها را در کشور به خود اختصاص داده است ؛ وضعیت خراسان رضوی در مقایسه با کشور با ۵۳۱۳ تعاونی فعال و حدود ۹۱ هزار نفر شاغل و 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بعد از تهران رتبه دوم دارد.

 

وی بیان کرد: 7501 تعاونی با 111 هزار و 74 نفر تاپایان سال 1400 در خراسان رضوی فعال بودند که الان 7537 تعاونی با 119278 عضو فعال هستند؛ تعداد کل تعاونی های ایجاد شده تا پایان سال قبل، 14910 تعاونی و تا ابتدای شهریورماه سال جاری 15733 تعاونی ثبت شده که از این تعداد 7537 فعال هستند. همچنین از این تعداد تعاونی تشکیل شده 166 تعاونی را بانوان با 1881 عضو و 7 میلیارد ریال سرمایه و اشتغال 2946 نفر تشکیل دادند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در حوزه دانش بنیاد 8 تعاونی با 43 عضو و 42 میلیارد ریال و 88 نفر اشتغال دارند؛ همچنین در طرح روستا تعاون در مجموع 320 طرح روستا تعاون با 3549 عضو 31 میلیون 698 هزار و900 هزار ریال سرمایه گذاری و اشتغال 4938 نفر در استان ثبت شده است.

 

وی بیان کرد: از ابتدای شهریور سال گذشته تا ابتدای شهریور امسال 156 تعاونی با 4358 نفر عضو و سرمایه گذاری بالغ بر 32 میلیارد ریال و 2883 فرصت شغلی ایجاد شد و در یک سال گذشته به میزان 116 میلیون دلار توسط تعاونی های ما صادرات انجام شده و عمده ترین بخش های صادراتی که توسط تعاونی ها انجام شد در حوزه سوخت، زعفران، صنایع غذایی و مصنوعات فلزی و مقصد صادرات کشورهای افغانستان، پاکستان ،عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و اسپانیا بوده است.

 

بابایی با بیان اینکه در سال 1400 سه پایان نامه مورد حمایت قرار گرفت؛ گفت:  به دلیل عدم آگاهی اعضای تعاونی ها و مردم از مزایا و فرایند تعاونی و مزایای بخش تعاون حدود 25300 نفر به صورت مجازی و 28200 نفر ساعت حضوری آموزش دیده اند؛ آشنایی بیشتر مردم با این بخش اقبال آنها را به سمت ایجاد تعاونی بیشتر می کند و هر چه آگاه تر نسبت به حقوق خود در تعاونی ها باشند کمتر دچار مشکل می شوند در بخش تعاون نظارت همگانی وجود دارد هر جا تعاونی دچار مشکل می شود به واسطه اعتماد بیش از اندازه به هیئت مدیره خود و غفلت از بحث نظارت همگانی بوده و انتخاب اشتباه اعضا بوده است.

 

وی با اشاره به اختصاص اعتبار بالغ بر 7 هزار میلیارد ریال برای بخش تعاون استان بیان کرد: 10 درصد فراوردهای دامی ، 8 درصد محصولات زراعی، 5 درصد گوشت و مرغ و تخم مرغ، 3 درصد معادن در حال بهره برداری ، 2 درصد محصولات نساجی و 2 درصد محصولات سلولزی را در استان بخش تعاونی تولیدات برعهده داشته است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پایان از ساماندهی بیش از 651 هزار 846 نفر مرزنشینان در قالب 22 تعاونی مرزنشینان خبر داد.

انتهای پیام/

 

کد خبر 1210171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha