حوزه‌های علمیه فقیه‌پرور و عالم به زمان باشند/ امروز با مردم بودن بر علما لازم است

مرجع تقلید شیعیان در پیام به آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران، تاکید کرد: حوزه‌های علمیه فقیه‌پرور و عالم به زمان باشند، امروز بر علما لازم است در کنار مردم بودن و با مردم بودن. عالمی که از مردم جدا باشد نمی‌تواند موثر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران امروز (۷شهریور) با حضور جمعی از اساتید، علما، طلاب و روحانیون حوزه های علمیه استان تهران در سالن شیخ صدوق آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و با قرائت پیام آیت الله العظمی نوری همدانی آغاز شد.

 

متن این پیام به شرح ذیل است:

با سلام و تحیات به محضر عملا و فضلای محترم که در این مجتمع به عنوان افتتاحیه حوزه مبارکه علمیه تهران گردهم آمدند و باید عرض کنم بسیار مایل بودم که امروز در جمع شما حضور پیدا نمایم اما متاسفانه با توجه به برنامه ریزی انجام شده توفیق حاصل نگردید.

یکی از موضوعاتی که همه ما به آن محتاج هستیم موضوع تعلیم و تربیت است. از آنجایی که خداوند متعال فقط معصومین را کامل خلق نموده و سایر انسان ها بدون هیچ تردیدی نیازمند این اصل می باشند و براین اساس حوزه های علمیه از زمان پیامبر اکرم (ص) تاسیس گردید و عنایت خاص حضرت بر این بود که با تربیت شاگردان و افراد خاص بتوانند جامعه بشری را هدایت نمایند و افراد را با معارف الهی آشنا سازند. برای تربیت چنین افرادی باید اخلاص را در نظر گرفت. اگر اخلاص نباشد هیچ کاری به ثمر نخواهد رسید. امروز حوزه ها باید فقیه پرور باشند و عالم به زمان باشند و در واقع حجت برای مردم باشند.

فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ وَ مَعَايِشَ تُحْيِيهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِيهِمْ وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ [تَتَتَابَعُ] تَتَابَعُ عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يُخْلِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ كِتَابٍ مُنْزَلٍ أَوْ حُجَّةٍ لَازِمَةٍ أَوْ مَحَجَّةٍ قَائِمَةٍ

امروز بر علما لازم است در کنار مردم بودن و با مردم بودن. عالمی که از مردم جدا باشد نمی تواند موثر قرار گیرد. روحانیت باید خود را از مردم جدا نکند. این انقلاب برخاسته از حوزه های علمیه است، حوزه ها باید همانطور که انقلابی بود، انقلابی بماند و برای حفظ این انقلاب باید اندیشه های امام راحل (ره) را در نظر بگیریم و دستاوردهای انقلاب را بیان کنیم،  نواقصی اگر باشد برطرف کنیم و تذکر دهیم. امروز هم رهبری معظم در همان مسیر امام راحل مشغول مدیریت جامعه می باشد. 

با یک حدیثی عرضم را تمام می کنم. خلاصه من آنچه بود عرض کردم. در سفینه البحار این حدیث را نقل می کند از حضرت موسی بن جعفر (ع)؛ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین.

یک مردی از قم برخواهد خاست. در زمان شیخ صدوق یک نفر از علمای بزرگ تاریخ قم نوشته است (این کتاب الان در دسترس نیست) کسانی دور آن جمع می شوند و از آن الهام می گیرند و درس می گیرند و مانند تکه های آهن محکم آن اشخاص اینقدر مقاوم هستند.

اینها کسانی هستند که هیچ وقت از جنگ و جهاد خسته نمی شوند. دیروز که رساله های خود را با مرکب و امروز رساله های خودشان را با خونشان می نویسند و هرگز به خودشان جبن راه نمی دهند.

در پایان یک بار دیگر از همه عزیزان خصوصا شورای عالی حوزه هلمیه تهران، مدیریت محترم تشکر و قدردانی می کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

۷شهریور ۱۴۰۱ 

حسین نوری همدانی

 

کد خبر 1210633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha