افزایش ۳ برابری اعتبارات حوزه قنوات در خراسان جنوبی

عباسی گفت: منابع آب خراسان جنوبی به قنوات وابسته است لذا قول دادیم که توجه ویژه ای به این بخش در خراسان جنوبی داشته باشیم و اعتبارات بخش قنوات را دو تا سه برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «فریبز عباسی» ظهر امروز (۸ شهریور) در مراسم افتتاح قنات روستای عیلکی خوسف به نمایندگی از ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال قبل جزو استان‌های برتر کشور در سامانه های نوین آبیاری بود، اظهار کرد: امسال تاکنون جزو استان‌های برتر در بخش توسعه سامانه های نوین آبیاری است که نتیجه پیگیری های مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان است.

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 41 هزار رشته قنات در کشور داریم که 31 هزار رشته از این قنوات در گذشته مرمت، بازسازی و لایه روبی شدند که برخی از این قنوات،‌الان مجدد نیاز به لایه روبی و مرمت هستند، گفت: خراسان جنوبی در بین 31 استان کشور با هفت هزار رشته بیشترین تعداد قنات را دارد و زندگی بسیاری از مردم به این آب وابسته است. 

 

وی با اشاره به اینکه 25 درصد منابع آب استان به قنوات وابسته است، افزود: متاسفانه در سیل مردادماه امسال 18 استان، بیشترین خسارت را به قنوات و کانال های آبیاری داشتیم. 

 

عباسی با بیان اینکه قنوات نیاز مراقبت و توجه بیشتری نسبت به سایر سازه های آبی دارند، افزود: منابع آب استان به قنوات وابسته است لذا قول دادیم که توجه ویژه ای به این بخش در خراسان جنوبی داشته باشیم و اعتبارات بخش قنوات را دو تا سه برابر کنیم. 

 

وی اظهار داشت: امسال طرح از آبخیر تا جالیز را در کشور دنبال می‌کنیم و به صورت یکجا مکانی که دوستان کار آبخیزداری می‌کنند ما هم فعالیت لایه روبی قنوات را خواهیم داشت که این کار موجب پایداری و افزایش آب قنوات می شود. 

 

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح ابتدا در خراسان جنوبی اجرا و اکنون برای کل کشور برنامه ریزی شده است، گفت: این طرح موجب افزایش آبدهی قنوات می شود و در خراسان جنوبی از ۲۲۰۰ سازه آبخیزداری ایجاد شده در پایین دست، بیشتر آنها قنات است.

 

 

 

کد خبر 1211091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha