نهضت جنگل درس آزادگی / میرزا کوچک را به نسل جدید معرفی کنید

عادل نهضت جنگل را درس آزادگی دانست و گفت: باید میرزا کوچک و نهضت جنگل را به نسل جدید معرفی کنید تا بدانند برای اقتدار ایران اسلامی چه زحمت هایی کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از رشت، « حداد عادل » امروز ( چهارشنبه، ۹ شهریور ) در نخستین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی که در برج میلاد تهران در حال برگزاری است اظهار کرد: به مردم گیلان تبریک می گویم که چنین فرزندی در دامن خود پرورانده است.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه بیان و تبیین نهضت جنگل در این زمان کم نمی گنجد گفت: سرکوبی نهضت جنگل با کودتای ۱۲۹۹ ارتباط مستقیم دارد.پس از مشروطه که در ۱۲۸۵ هجری شمسی به پیروزی رسید تا کودتای ۱۲۹۹ حدود ۱۴ سال فاصله بود و در طی این مدت انگلیس‌ها در جای جای ایران یک عده را ترغیب و تقویت کردند تا مزاحمت‌هایی برای حکومت مرکزی ایجاد کنند. 

 

وی با بیان اینکه سرکوب نهضت‌های محلی و استانی یکی از برنامه‌های انگلیس‌ها در کشور بود اذعان کرد: دشمنان در مقابل کسانی مانند میرزا که دست در دست بیگانه نگذاشتند، ایستادند و میرزای جنگلی در این کشمکش‌ها به شهادت رسید. 

 

عادل با اشاره به شرایط اوضاع نابسامان کشور در دوران نهضت جنگل و قیام میرزا تاکید کرد: میرزا یک روحانی و طلبه بود و مدرسه محمودیه در سرچشمه تهران که میرزا در آن درس خوانده بود هنوز مدرسه طلبگی است، اما بعد از مشروطه چشم میرزا به آفاق تازه‌ای باز شد و وظیفه خود را در نجات ملت و کشور دید. 

 

وی به شخصیت ارزشمند میرزا پرداخت و اذعان کرد: ایمان به خدا، صداقت، استقامت و استقلال، عشق به وطن و مردم دوستی، عدالت طلبی، علاقه به پیشرفت ایران و ایمان راسخ به اسلام و اخلاق و نجابت و... از ویژگی های بارز میرزا کوچک جنگلی بود.‌

 

عادل با تاکید بر اینکه از مرور نهصت جنگل بایستی درس های گوناگون آموخت تصریح کرد: به نسل جوان و به فرزندان خود یادآوری کنیم که این کشور با مجاهدت و ایثارگری های مردان بزرگی چون میرزا حفظ شده و اکنون به دست ما رسیده است.


رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: ایران با فداکاری ها و جهاد بزرگانی چون میرزا در برابر طوفان های جهان ایستاد این را بایستی جوانان بدانند که پای این کشور بایستند زیرا ایران به ارزانی پا برجا نمانده و برای اقتدار آن زحمت ها کشیده و شهدای بسیاری تقدیم شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه به نسل جوان امروز دشمنان این مرز و بوم را بشناسانید  ادامه داد: به جوانانمان بیاموزید که تلویزیون بی بی سی بلندگوی کدام کشور استکبار است و در گذشته چگونه با استقلال ایران بازی کردند. 

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: از نهصت جنگل بایستی عبرت گرفته شود که نباید به بیگانه و دشمن تکیه و اعتماد کرد. 


وی تاکید کرد: از  نهصت جنگل بایستی آموخت که مراقب نفوذی ها باشیم و وحدت را حفظ کنیم و در انقلاب اسلامی بیش از بیش بدان احتیاج داریم.


عادل با اشاره به اینکه میرزا کوچک این روحانی مبارز می خواست که ایران را از دست دشمنان نجات دهد گفت: در سال ۵۷ توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) این هدف میرزا با حفظ وحدت ملت ایران و با اهدای صدها هزار شهید مهیا و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.


وی خاطرنشان کرد: ملت ایران امروز افتحار می کند که دست دشمنان را از نفوذ در ایران کوتاه کرده است.

کد خبر 1211501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha