وقتی فیسبوک همدست صیهونیسم می شود/ سانسور رویدادهای فلسطین در شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی فیسبوک شمار زیادی از صفحات رسانه‌ های فلسطینی و هزاران حساب شخصی مربوط به شهروندان و روزنامه‌‌نگاران فلسطینی را برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست ها، حذف می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام:  سایت «اینترسپت» گزارشی را منتشر کرد که در آن از سوگیری متا، شرکت صاحب فیسبوک، علیه محتوای فلسطینی، در ازای حمایت از محتوای اوکراینی، که نشان دهنده تبعیض آشکار و صریح است، انتقاد کرد.

 

نویسندگان این گزارش، سام بیدل و آلیس اسپری، اشاره کردند که شبکه اجتماعی فیسبوک شمار زیادی از صفحات رسانه‌ های فلسطینی و هزاران حساب شخصی مربوط به شهروندان و روزنامه‌‌ نگاران فلسطینی را حذف یا محدود کرده است.

 

حدف این تصاویر از فیسبوک بعد از حمله صهیونیست ها در ماه آگوست به مناطق مسکونی غزه که کشته و تخریب بر جای گذاشت با واکنش کاربران رو به رو شد.

 

کاربران از این ناراحت هستند که چرا شرکت میتا از اوکراین جانبداری کرده است، اما در مورد فلسطین، این سیاست اتخاذ نشده است و مردم رنج دیده فلسطین دیده نشدند.

 

مدیریت فیسبوک قبلاً نشریات و رسانه هایی را که جنایات ارتش اشغالگر اسرائیل را در کرانه باختری یا نوار غزه نشان می دادند، حذف می کرد و حتی گاهی اوقات ممکن بود عکس های قدیمی کودکان شهید را حذف کند، همانطور که در هنگام مسدود شدن برنامه اینستاگرام اتفاق افتاد و نشان دادن تصویر کودک شهید« آلاء قدوم»  که قبل از شهادتش در تجاوزات اخیر به نوار غزه گرفته شده است، ممنوع شده بود.

 

با توجه به سوگیری متا و برنامه های آن علیه محتوای فلسطینی، فعالان حامی آرمان فلسطین شروع به جستجوی راه هایی برای تحریم برنامه های این شرکت، از جمله ممنوعیت یا مسدود کردن انتشار آن کردند.

 

خالد صافی، مشاور رسانه جدید، معتقد است که «عجیب نیست که شرکت متا و برنامه های آن محتوای فلسطینی را ممنوع کند یا دسترسی به آن را محدود کند و آن را در «منطقه سایه» قرار دهد تا به آن دسترسی پیدا نکند.

 

صافی در گفتگو با عربی 21 تاکید کرد: این اقدامات جدید نیست، به ویژه اینکه اشغالگران اسرائیل این پلتفرم ‌ها را برای محدود کردن دسترسی به محتوای فلسطینی در دوره‌های تشدید تنش یا در زمان تجاوزات اسرائیل به نوار غزه هدایت می‌ کنند.

 

وی تصریح کرد: آنچه در جنگ گذشته رخ داد، محدود کردن دسترسی به تصویر دختری به نام «آلاء قدوم» بود که توسط نیروهای اشغالگر ترور شد، یکی از تلاش‌ها ی این شبکه محو حقیقت و پنهان کردن شواهد جنایت شنیع بود که علیه کودکان مرتکب شده بودند.

 

وی هشدار داد: اشغالگر خواهان وجود چنین نشریاتی نیست، زیرا از میزان تأثیر آنها بر افکار عمومی جهان و عرب اطلاع دارند و می ‌دانند که رسانه‌ های جایگزین تا چه اندازه می ‌توانند باورهای مردم را در مورد جنایت صهیونیست‌ها علیه افراد بی گناه تغییر دهند.

 

در مقابل، فعالان فلسطینی با راه ‌اندازی کمپینی، مخالفت خود را با سیاست ‌های ضد فلسطینی فیسبوک و اقدام این شبکه اجتماعی در حذف صفحات متعلق به رسانه‌های فلسطین اعلام کردند.

 

فعالان فلسطینی اقدام فیسبوک را در این باره تقبیح کرده و گفتند: : رژیم اشغالگر از طریق روابطی که با سایت فیسبوک دارد، گمان می‌ کند که می ‌تواند روایت فلسطین را که با خون شهدا و شکنجه‌های اسرا و جراحت مجروحان آمیخته‌ است، از بین ببرد؛ اما روایت ما بزرگ تر از جهان مجازی و خیالی آنها است و ما جلوی اقدامات آنان می ایستیم.

کد خبر 1212554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha