آیا تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان، واجب شرعی است/ پاسخ از آیت الله خامنه ای

استفتایی جدید از حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای رهبر معظّم انقلاب دربارۀ تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان شده است که به آن پاسخ فرمودند.

​به گزارش خبرگزاری شبستان، کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتاء از معظم‌له و جواب ایشان دربارۀ تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان شده است، منتشر کرد.

 

 

 سؤال: آیا تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان، واجب شرعی است؟ 

 جواب: رسیدگی به امور تربیتی کودک و حفظ او از مفاسد عقیدتی و اخلاقی و از کارهایی که برای او یا دیگران مفسده یا ضرر قابل توجه دارد، شرعا وظیفه ولیّ کودک است و مادر نیز اگر حضانت کودک را به عهده بگیرد در این مورد مسئولیت شرعی دارد. در صورتی که پدر یا مادر در انجام وظایف شرعی خود نسبت به تربیت کودک کوتاهی کنند گنهکارند.

 

بنابراین گزارش برای تبیین بیشتر این استفتاء خبرنگار خبرگزاری شبستان در ادامه نکاتی را در خصوص تربیت متذکر می شود. در واقع توجه به رشد و تربیت دینی کودکان در خانواده می تواند زمینه ساز تربیت دینی و توجه به فعالیتهای دینی فرزند در دوران نوجوانی و جوانی باشد.
 

از نگاه دین، خانواده  در سه مرحله به تربیت دینی فرزندان می پردازد. در مرحله اول زندگی ، کودکان از طریق مشاهده رفتار دینی والدین، آموزشهای کوچک  درباره دین مانند یادگیری برخی از ذکر ها و رفتارهای ساده مانند جهت یابی قبله، وضوگیری و نیز دریافت پاسخهای صحیح در قبال پرسشهای دینی خود از والدین، پایه های اولیه دینداری را در خود ایجاد می کنند.این مرحله ، دوره هفت ساله اول زندگی کودک می باشدو

 در دوره هفت ساله دوم که دوره ابتدایی است، با جدیت و تقاضای قوی تری که والدین از فرزندان نسبت به توجه در امور دینی و نیز آموزش شیوه های صحیح اجرای آن دریافت می کنند، رفتارها را به صورت اولیه در خود نشان می دهند. در واقع در این دوره والدین به صورت جدی تر به تربیت دینی فرزندان می پردازند و از آنها می خواهند که نسبت به امور دینی توجه نشان دهند.

در دوره سوم که دوران متوسطه اول و دوم یکی است، انتظار می رود که این آموزشها و مقدمه چینی ها نتیجه داده باشد و نوجوان رفتار دینی را به عنوان بخشی از برنامه های روزانه خود در نظر بگیرد.

والدین باید توجه داشته باشند ، در تمام این سه دوره، از هر نوع شتابزدگی، انتظار بیش از توان، سخت گیری و سرزنش و دیگر روشهای منفی پرهیز کنند و دین را با خاطراتی شیرین و جذاب در کام کودکان قرار دهند.
 

بهترین روش تربیت فرزندان‌ از نظر قرآن کریم


بی‌گمان بهترین روش تربیت که بر اساس شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست‌، راه وحی است و قرآن کریم آئین  و روش خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده است.

در آیه ۹ سوره اسرا در این رابطه آمده است: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا؛ قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى‏‎نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى‏‌کنند مژده مى‏‌دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود.

 در واقع اولین سنگ بنای تربیت دینی فرزندان ، آشنایی با تعالیم قران کریم است چنان‌که امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: از جمله حقوق فرزند بر پدر و مادر این است که نامی نیکو بر او بنهد و به‌خوبی تربیتش کند و قرآن را به او بیاموزد.

هر چند روش های تربیت دینی فرزندان  در قرآن تصریح نشده ولی این نکته‌، از لابه‌لای برخی از آیات و داستان‌های قرآن کریم به زیبایی نمایان و روشن است‌.
 

روش کلی تربیت انس و عادت دادن کودک به داشتن صفات و رفتار پسندیده و رفع علاقه نسبت به رفتار ناپسند و صفات زشت  می باشد. در واقع نماز خواندن خود والدین و وادار کردن کودک در سنین هفت سال به بعد به نماز و همراه بردن به مجالس دعا و ذکر اهل بیت و آموزش قرآن کریم و امور معنوی دیگر در تربیت دینی کودک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

 

کد خبر 1220182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha