تاثیری که بیانات رهبری درباره کانون‌های فرهنگی هنری، در مساجد داشته است

فرمایش مقام معظم رهبری درباره تجهیز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با همکاری بسیج، باعث شد دولت‌ها این کانون‌ها را در کف کار مسجدی ببینند و پس از ۱۹ مهر ۹۱ فصل جدیدی از تعامل میان ارکان مسجد ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در 19 مهرماه سال 91 در سفر به خراسان شمالی و دیدار با علما و روحانیون، در بیاناتی فرمودند: «من سفارش میکنم که کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائی وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا». به مناسبت فرا رسیدن این روز مروری داریم بر آنچه کانون های مساجد در عمل به این توصیه و مطالبه امام خامنه‌ای انجام داده‌اند:

 

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی تختی‌پور» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 91، درباره تعامل بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: بیانات معظم‌له در 19 مهرماه و تاکید ایشان بر حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری را میان ارکان مسجد اعم از امام جماعت، اعضای هیئت امنا، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری گشود تا با هم افزایی، برنامه های مشترک اجرا کنند.

 

امام جماعت مسجد فیروزآبادی(واقع در شهرری، خیابان فدائیان اسلام) تصریح کرد: این بیان مقام معظم رهبری باعث شد به یاد بیاوریم باید بین ارکان مسجد وحدت وجود داشته باشد و همکاری و همدلی بسیج و کانون های فرهنگی هنری با محوریت امام جماعت، سرلوحه کار مسجدی ها باشد. چون در هر مسجدی همدلی و هم افزایی بین ارکان مسجد وجود دارد، مسجد موفق عمل کرده است و در مقابل بی‌توجهی به این مسئله ناکامی‌هایی داشته که نه خوشایند مسجد است و نه شایسته شان مسجدی ها.

 

وی ادامه داد: بسیج و کانون فرهنگی هنری و دیگر ارکان همچون هیئت امناء و امام جماعت در مسجد فیروزآبادی با یکدیگر همکاری و هم افزایی دارند و برنامه های مشترک به ویژه در کمک معیشتی به محرومان اجرا می کنند.

 

تختی‌پور در ادامه ابراز کرد: مدیر کانون فرهنگی هنری و فرمانده پایگاه بسیج در شورای فرهنگی مسجد فیروزآبادی عضویت دارند و در اجرای برنامه های هفتگی و مناسبتی همکاری می کنند؛ این همکاری برکات بسیار در پی داشته است.

 

امام جماعت مسجد فیروزآبادی با بیان اینکه فرمایش مقام معظم رهبری در مساجد شنیده شده است، گفت: ائمه جماعات، فرماندهان پایگاه های بسیج و مدیران کانون های فرهنگی هنری همّ و غمشان عمل به این مطالبه رهبری معظم است؛ لذا خوب است در کنار این هم افزایی و همکاری، مسئولان رده‌بالای کشور نیز اثرات و خروجی اقدامات خود در این باره را به بچه های مسجد اطلاع رسانی کنند.

 

همچنین، «مهدی رجب‌پور» با بیان اینکه قبل از این بیانات رهبری، نگاه‌ها به کانون‌های مساجد بیشتری دولتی و اداری بود، اظهار کرد: اما این بیانات باعث شد، دولت ها کانون‌های فرهنگی هنری را رکنی مسجدی که در کف جامعه فعال هستند، ببینند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» مشهد مقدس ادامه داد: متاسفانه پیش از آن، بین هیئت ها و کانون‌های فرهنگی هنری اختلافاتی وجود داشت، اما این سخنان و خط و مشی‌ای که حضرت آقا مطرح کردند این اختلافات را پایان داد یا به پایین‌ترین سطح رساند و بسیج و کانون ها در کنار هم به عنوان دو رکن مسجدی قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه اما هنوز آنطور که باید این مطالبه رهبری در سطح کلان عملیاتی و اجرا نشده است، گفت: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان حلقه واسط بین کانون‌های فرهنگی هنری و دولت ها، فرصت حداکثری برای این تجهیز و حمایت را فراهم کنند. نباید به گرامیداشت 19 مهر اکتفا شود بلکه باید در میدان عمل ورود کنیم.

 

رجب‌پور با تاکید بر کار جریان‌ساز و مستمر رسانه‌ای در موضوع بیانات رهبری درباره کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تاکید کرد: اهمیت این هم‌افزایی برای بچه‌های مسجد چه در بعد محتوا و اجرا و چه در دستاوردهای معنوی مشخص است و آن را نصب العین قرار داده‌اند. البته روی سخن رهبری بیشتر با مسئولان بود که امید است نسبت به تحقق و عملیاتی‌سازی آن اهتمام جدی داشته باشند.

 

 

کد خبر 1222665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha