ارتقای سطح کارکردهای تربیتی و دینی؛ نیاز امروز کانون های فرهنگی مساجد

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) عباس آباد آران و بیدگل گفت: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری، جذب جوانان به نهادهای فرهنگی مذهبی از جمله کانون های فرهنگی هنری است و ایشان توقع ارتقای سطح کارکردهای تربیتی و دینی این مراکز را دارند.

خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل/ روح اله باقری؛

 

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد در جامعه اسلامی گامی مهم در جهت توسعه و ارتقای فعالیت های فرهنگی در کشور است.

 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ و در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی ضمن تاکید به اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به اهمیت و اهتمام بخشیدن به فعالیت در کانون ها سفارش جدی کرده اند.

 

به همین بهانه با «مرتضی حنایی» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) عباس آباد آران و بیدگل که از کانون های برتر و فعال و تاثیرگذار فرهنگی شهرستان آران و بیدگل است، به گفت و گو نشستیم.

 

کانون های مساجد تا چه میزان انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده کرده اند؟

 

راه اندازی کانون های فرهنگی در مساجد با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دشمنان صورت گرفت و فعالیت این کانون ها با توجه به شرایط امروز جامعه و آسیب های اجتماعی که وجود دارد، یک ضرورت انکار ناپذیر است.

 

یکی از توقعات و دغدغه های مقام معظم رهبری، جذب جوانان به نهادهای فرهنگی مذهبی از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد است و ایشان توقع ارتقای سطح کارکردهای تربیتی و دینی این مراکز را دارند و اين تلاشی است که در تمام کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد در حال انجام است اما این مهم تاکنون محقق نشده است و به نظر می رسد عواملی در عدم تحقق آن تاثیرگذار بوده است.

 

از جمله مواردی که می تواند سبب ارتقای کارکرد کانون های مساجد شود، هدایت و ساماندهی بیشتر کانون های فرهنگی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به موضوعات محوری و رسالت کانون ها و برنامه ریزی جهت تقویت بیشتر آنان است. دولت باید توجه ویژه تری به کانون های فرهنگی در حوزه حمایتی داشته باشد.

 

راه اندازی اتاق فکر و برگزاری جلسات تخصصی، همایش ها و نشست های هم اندیشی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت هم افزایی بیشتر کانون های سطح شهرستان و تقدیر از کانون های فعال به صورت سالانه در روز بزرگداشت تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد از دیگر اقداماتی است که می تواند در ارتقای فعالیت های کانون های مساجد تاثیرگذار باشد.

 

همچنین سیاست گذاری، راهبری و برنامه ریزی سالانه یا پنج ساله کانون‌های فرهنگی جهت اجرای طرح های فرهنگی قوی و تاثیرگذار و همچنین ارزیابی منظم برنامه های اجرا شده از دیگر اقداماتی است که در راستای ارتقای فعالیت کانون های فرهنگی و رسیدن به سطح توقعات مقام معظم رهبری تاثیرگذار خواهد بود.



کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری باید بر چه اساسی باشد؟
 

برنامه های فرهنگی مذهبی و هنری کانون های فرهنگی مساجد باید با توجه به سیر موضوعی جامعه متنوع و اثرگذار باشند. برگزاری جلسات تریبون آزاد و پرسش و پاسخ و کرسی های آزاد اندیشی در مساجد و کانون های فرهنگی، شنیدن و پاسخ گویی به نظرات و پیشنهادات جوانان در مورد مسایل فرهنگی دینی، برگزاری برنامه ها و کارگاه های فرهنگی هنری و آموزشی جهت شکوفایی استعدادهای جوانان از جمله این برنامه هاست.

 

همچنین کانون های فرهنگی می توانند ضمن برگزاری برنامه های شاد و مفرح شامل مسابقات و اردوها، برگزاری مراسم جشن در میلاد ائمه اطهار سلام اله علیها و اعیاد و گرامیداشت مناسبت‌های ملی مذهبی در شادی آفرینی در جامعه نقش آفرین باشند.



چرا کانون‌های فرهنگی نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

 

عدم برگزاری سلسله نشست های فرهنگی دینی‌ و تا حدودی سیاسی برای اعضای کانون ها، ضعف توانایی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی شهرستان ها در ارتباط تنگاتنگ با کانون های فرهنگی جهت رصد کردن و مدیریت برنامه ها به دلیل عدم بودجه کافی، نیروی انسانی توانمند و تجهیزات کافی از جمله عوامل عدم برآورده شدن سطح توقعات کانون های فرهنگی هستند.

 

شعاری بودن مقوله فرهنگ در سطح کلان و عدم توجه کافی به فرهنگ و کار فرهنگی در دیدگاه مسئولین کشور که به عدم اختصاص بودجه کافی به بحث فرهنگ منتهی می شود، از دیگر عوامل عدم توفیق کانون های فرهنگی است.

 

کانون فرهنگی امام زمان(عج) آران و بیدگل در راستای تحقق خواسته‌های رهبر انقلاب تاکنون چه اقدام موثری داشته و برنامه شما در حال حاضر و سال های آتی چیست؟

 

با توجه به قدمت کانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) -که مؤسسان کانون از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامي هستند- تاکنون تمام برنامه‌های کانون با مدد ایشان انجام شده اما در حال حاضر این کانون به برگزاری کارگاه‌های فرهنگی با موضوعات تربیتی خانواده، فرزندآوری ویژه بانوان اهتمام ویژه دارد و در ایام تابستان کلاس های آموزشی هنری برای نوجوانان و نونهالان برگزار  کرد.

 

ان شاالله باید برگزاری سلسله نشست‌های فرهنگی دینی تربیتی برای خانواده ها و کرسی های آزاد اندیشی برای جوانان تشکیل و برنامه مدونی در این زمینه اتخاذ شود که کانون فرهنگی امام زمان(عج) با تشکیل اتاق های فکر تخصصی و برنامه ریزی منظم در کوتاه مدت فعالیت موثرتری در این حوزه ترتیب خواهد داد.



اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های فرهنگی رخ خواهد داد؟

 

روزمرگی از آسیب هایی است که کانون های فرهنگی را تهدید می کند و اگر به خواسته های مقام معظم رهبری توجه نشود، کانون ها دچار روزمرگی خواهند شد و طبیعتا این مورد سبب از دست دادن اعضای کانون های فرهنگی خواهد شد.

 

بی تفاوتی اعضا نسبت به آنچه در جامعه اتفاق می افتد از دیگر عواملی است که کانون های فرهنگی را در صورت غفلت از پیام مقام معظم رهبری تهدید می کند.



کانون تراز از نظر شما چه کانونی است؟

 

کانونی که در تمام عرصه‌های مختلف فرهنگی جامعه فعال باشد با ابزار هنر و ادب و موسیقی و تئاتر و فیلم از تمام ظرفیت اعضا به نحو احسنت برای رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کند. کانون تراز کانونی است که در پرورش نیروهای متعهد انقلابی و جهادی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کادرسازی برای آینده نظام جمهوری اسلامی نقش خود را ایفا کند.

 

در این میان توجه ویژه به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان و مجهز کردن آن به نیروهای متخصص و توانمند و حمایت مادی از اداره وظیفه مسئولان مربوطه‌  است.

 

 

کد خبر 1223518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha