مذاکرات با عربستان تداوم دارد/ عربستانی ها به رفاقت توجه کنند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات با عربستان تداوم دارد و خاتمه نیافته است، گفت: عربستانی ها باید به رفاقت با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه توجه کنند.

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به رابطه ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که دو طرف تمایلی برای مذاکره از خودشان نشان داده اند. طرف عراقی نیز واسطه این مذاکرات بود و چند دوره از مذاکرات در بغداد انجام شد، ما دیدگاه های خودمان را شفاف و واضح گفته ایم.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال وحدت کشورهای اسلامی است و در نظر و عمل نیز این نکته را دنبال می کنیم. در هفته وحدت همایش هایی در داخل کشور برگزار شد که در آن علمایی از اقصی نقاط عالم حضور داشتند و همین نشان می دهد که ما داعیه دار و پرچم دار وحدت بین مسلمانان هستیم، امری که از دوره سید جمال الدین اسدآبادی دنبال می شد و انقلاب اسلامی در قالب امت اسلامی آن را دنبال کرد و بارها در کلام مقام معظم رهبری نیز شنیده ایم و مورد تاکید قرار گرفته است و این کلیت سیاست ماست.

 

وی تصریح کرد: واقعیت این است که وقتی عربستان به مسئولیت های خودش در جهان اسلام عمل نمی کند، بدیهی است که باید تذکرات لازم را از طرف ما دریافت کند. موضوع خاتمه دادن مباحث یمن که عربستانی ها شروع کننده آن بودند به عنوان پیام ما بوده است که می تواند یک گام رو به جلو باشد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: در بحبوحه مذاکرات حاکمان عربستان را در عرصه های دیپلماسی، سیاسی و به ویژه رسانه ای انجام می دهند که این به کار و همکاری کشورها با همدیگر صدمه می زند. اگرچه این روند به کندی پیش می رود اما در حال انجام است و امیدواریم با درک عمیق شرایط از سوی کشور عربستان این همکاری هایی که باب آن باز شده است، بتواند به جایی برسد تا جهان اسلام از حالت تضعیفی که برایش اتفاق افتاده است، خارج شود.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خودش را در بالاترین سطح برای دیپلماسی همسایگان اعلام کرده است و این سیاست مسلم کلیات نظام اعم از مجلس، دولت و بخش های دیگر است.

 

مقتدایی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه کشور در جلسه اخیر در کمیسیون امنیت گزارشی از روند مذاکرات ارایه کردند و هنوز این مذاکرات تداوم دارد و خاتمه پیدا نکرده است ولی قطعا طرف مقابل در اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد، نقش دارد و باید حتما عربستانی ها به رفاقت توجه کنند و کمک کنند که شکافی که بین کشورهای مسلمان و همسایگان ایجاد شده است، پر شود.

کد خبر 1223597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha