حقیقت سمیر» قابلیت سریال شدن دارد

سعدالله زارعی در نشست تحلیل و بررسی کتاب «حقیقت سمیر» گفت: سمیر قنطار در زندان با اندیشه تشیع آشنا می شود و از مذهب دروزی به شیعه می گرود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نهمین جلسه از سلسله جلسات ماهانه روایت بیداری به تحلیل و بررسی کتاب «حقیقت سمیر» نوشته یعقوب توکلی اختصاص داشت که با حضور کارشناسان و نویسنده کتاب برگزار شد.

در این جلسه تحلیل و بررسی ، مجتبی رحماندوست، سعدالله زارعی، حاج قاسم تبریزی و یعقوب توکلی، نویسنده کتاب حضور داشتند.

قدیمی‌ترین اسیر لبنانی

در ابتدای جلسه سعدالله زارعی مختصری درباره شخصیت سمیر قنطار، قدیمی‌ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی توضیح داد و گفت: شخصیت کتاب که جوان ۱۸-۱۷ ساله است در دفاع از مردمش دست به اقدام‌نظامی می زند. سمیر قبلاً هم در اردن اقدامی انجام داده که ‌منجر به اخراجش از اردن شده بود. سمیر قنطار در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۷۹ درحالی‌ که تنها ۱۷ سال داشت به همراه سه تن از اعضای گروه فلسطینی جبهه خلق برای آزادی فلسطین به شمال اراضی اشغالی نفوذ می کند و ضربه مهلکی به صهیونیستها می زند و در ادامه اسیر می شود. سمیر از سوی دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به پنج بار حبس ابد و همچنین ۴۷ سال و شش ماه زندان محکوم می شود. سمیر پس از تحمل بیش از سی سال زندان در ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۸ میلادی با کشور لبنان مبادله می شود.

قابلیت سریال شدن داستان سمیر قنطار

استاد زارعی با اشاره به اینکه سمیر یکی از شخصیت‌های مسلمان با بالاترین زمان زندان بوده است اضافه کرد: سمیر قنطار در زندان با اندیشه تشیع آشنا می شود و از مذهب دروزی به شیعه می گرود. او بعد از آزادی سریعاً مبارزه را ادامه داد و دست از آرمان‌هایش برنداشت و سال ۲۰۱۵ در سوریه مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید. زندگی سمیر چنان جذابیتی دارد که حتی می توان دستمایه یک سریال تلویزیونی شود. دکتر یعقوب توکلی با شناخت خوبی که از مسائل و تاریخ منطقه دارند دست به کار شدند و این کتاب را با استفاده از خاطرات سمیر قنطار به رشته تحریر درآوردند. مصاحبه های متعدد با شهید، تنظیم خوب این کتاب کاری است که دکتر توکلی به خوبی از عهده اش بر آمده اند. هرچند از انتشار کتاب ۷ سال می گذرد و باید زودتر این کتاب معرفی می شد اما خوشبختانه کتاب به چاپ سوم رسیده است که نشان اهمیت خوب کار و کتاب است.

 شباهت زندان پهلوی با اسرائیل

قاسم تبریزی در ادامه نشست با بیان اینکه بعد از مطالعه کتاب حقیقت سمیر به نظرم محتوای کتاب بسیار آشنا آمد، گفت: خاطراتی که سمیر از نوع و نحوه شکنجه ها در زندانهای اردن و اسرائیل تعریف می کند بسیار شبیه خاطراتی است که مبارزانی چون عزت شاهی، خانم دباغ، احمد احمد، مرتضی عظیمی و حاج مهدی غیوران و بسیاری از زندانیان زمان پهلوی از شکنجه به دست ساواک تعریف کرده اند. پیرامون همکاری ساواک و موساد اسنادی وجود دارد حتی حسین فردوس  در خاطراتش می گوید: سالی که من به ساواک آمدم ۱۰ اسرائیلی آنجا را اداره  می کردند. اسرائیلی ها تجربه زیادی در شکنجه و دستگیری فلسطینی ها داشتند و تجربیاتشان را در اختیار ساواک قرار می دادند و این همکاری تا دی ۵۷  ادامه داشت. اگر با دقت این کتاب را مطالعه کنید متوجه مطابقت و شباهت  شکنجه ها می شوید.

تبریزی با ستایش مقاومت این جوان در زندان های اردن و اسرائیل افزود: سمیر تعریف می کند که بعد از  اتمام شکنجه مطالعه می کردم و اغلب کتاب‌هایی که در دسترس بود کتابهای کمونیستی بود و این کتابها نوبتی به دستمان می رسید و مجبور بودم از نوری که از روزنه زندان می تابید کتاب بخوانم. بعدها من تحت تأثیر فتحی شقاقی قرار گرقتم و با مسائل اسلامی آشنا شدم.

مجتبی رحماندوست در ادامه گریزی به پاورقی های کتاب زد و گفت: کتاب حقیقت سمیر، کتاب عرفات شناسی و خاور میانه شناسی است. اینکه تجمل در فرماندهان جنبش امل چقدر زیاد و همین امر آنها را از مبارزه دور کرده است. نقش فالانژها خوب در آمده و عملیات احمد قصیر و اثر کمپ دیوید و سازش کار شدن جبهه مقاومت  خوب به نگارش درآمده است. دکتر توکلی شرایط روحی کسی که اعتصاب غذا می کند را خیلی خوب توصیف می کند. معرفی مختصری از عماد مغنیه جالب بود. تعاریف هادی نصرالله در بیشتر جا افتادن شخصیت سید حسن نصرالله و اینکه پیکر فرزندش را همسر سید حسن نصرالله نمی پذیرد خیلی جذابیت دارد. اینکه صلیب سرخ گاهی نقش منبع اطلاعاتی را برای اسرائیلی ها بازی می کند و همچنین تعریف اینکه در هنگامه جنگ  ایران و عراق هر وقت صدام عملیات موفقی انجام می دهد اسرائیلی ها چقدر خوشحالی می کنند، از نکات جذاب کتاب است. نحوه برخورد دروزی ها با مردگان خود، از همه مهم تر و اولین توسلهای سمیر به امام حسین(ع) و … همه اینها خیلی جذاب بود.

وی  در ادامه اظهار داشت: این کتاب خاطرات زندانی جوانی است که  مسلمان منصوب به کمونیسم است و در سالهای زندان ۴ هزار جلد کتاب می خواند و زبان عبری می آموزد. اما اشکالی که این کتاب دارد این است که یکسره نوشته شده و جایی برای تنفس خواننده نگذاشته است.

همه چیز کتاب مستند است و ذره ای تخیل در آن نیست

یعقوب توکلی با یادآوری خاطرات دوستی با سمیر با لحنی آمیخته به بغض از نحوه مصاحبه با سمیر قنطار اینطور گفت: وقتی قرار بر نگارش خاطرات سمیر شد تلقی همه این بود که مصاحبه در یک جلسه تمام می شود اما وقتی سراغ سمیر رفتم گفتم شما و نلسون ماندلا طولانی ترین سالهای زندان را دارید. من دانشجو بوم خاطرات نلسون ماندلا را خواندم و هنوز خاطرات نلسون ماندلا در خاطرم مانده است. الان هم در صورت حوصله در گفت‌وگو سرگذشت بسیار عجیب تو می‌تواند برای تاریخ و جهانیان ماندگار باشد. این گونه یک‌جلسه ما به ۵۰ و چند جلسه ادامه پیدا کرد. بعدها همسرش می گفت ایشان خیلی تحت تأثیر مصاحبه شما قرار گرفته بود. برای مصاحبه خیلی ریز ورود کردم.  مثلاً وقتی صحبت از اعتصاب غذا شد من روز به روز پرسیدم که مثلاً روز اول حالت چطور بود و الی آخر. مصاحبه را که می گرفتم همان روز پیاده و بازنویسی می کردم. در طول یک ماه  حدود ۸۰۰-۹۰۰ صفحه نوشتم. هرچه در این کتاب نوشته شده است مستند است و ذره ای تخیل نویسنده در آن دخیل نیست.

تمام حقیقت درباره سمیر

این نویسنده در ادامه به حافظه بسیار منظم سمیر اشاره کرد و گفت: سمیر درباره تک تک کتاب‌هایی که خوانده بود با جزئیات برایم توضیح  داد. سمیر مردی بسیار صبور و انسان دوست بود و تلاش برای رهایی انسان داشت. مأموریت سمیر این بود که دروزی ها را بسیج کند. بعد از آزادی از زندان می توانست نماینده مجلس شود و یک زندگی عادی داشته باشد و کنج عافیت را برگزیند اما این کار را نکرد و مبارزه را ادامه داد.

توکلی درباره نحوه شهادت سمیر گفت: نفوذی های اسرائیل در سوریه ردیاب می گذارند و از طریق رد یاب ۲ موشک شلیک می کنند و سمیر به همراه ۱۱ نفر به شهادت می رسد. ۲ سال بعد از شهادت سمیر کتاب به چاپ رسید.

توکلی در باره نام کتاب اینطور توضیح داد: زمانی که سمیر آزاد شد جعلیات زیادی درباره اش گفته شد اما این کتاب تمام حقیقت درباره سمیر قنطار است و برای همین اسمش را حقیقت سمیر گذاشتیم.

در پایان سعدالله زارعی گفت: نکته ای که در کتاب خوب درآمده نقش انقلاب اسلامی در تحولات عمیق در منطقه است. سمیر تا سن ۴۲ سالگی مسلمان دروزی بوده است تا اینکه با یوسف وزنی آشنا می شود. سمیر می گفت من همیشه گوینده بودم اما بعد از آشنایی با یوسف وزنی دوست داشتم او حرف بزند و من فقط بشنوم. از طریق ایشان به نهج البلاغه دست پیدا می کند. نهج البلاغه ایشان را شیفته شیعه می کند و همه اینها را یک بستر مبارزاتی می بیند. این نکته بر جسته کتاب است و بخش جذاب کتاب روح بلند سمیر است.

کد خبر 1225395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha