آشنایی بانوان شهر با کتاب و کتابخانه در طرح «بوتیک کتاب»

فرنگیس غلامی، مسئول کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی شهر شنبه با تقدیر از برگزار کنندگان «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» به تشریح برخی از طرح‌های خود در این مسابقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فرنگیس غلامی، مسئول کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی شهر شنبه شهرستان دشتی در استان بوشهر که طرح‌های ترویجی او در حوزه ترویج کتابخوانی در «جایزه ملی خدمات برون کتابخانه ای» رتبه دوم این مسابقه را کسب کرد، طی گفتگویی به تشریح مهمترین طرح‌های‌ خود در این زمینه پرداخت.

غلامی با اشاره به سابقه فعالیت‌های ترویجی خود در عرصه کتابخوانی گفت: بنده از هفته دولت سال ۱۳۸۷ در نهاد کتابخانه های عمومی کشور مشغول به کار شدمابتدا در بوشهر بودم و پس از افتتاح کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی به شهر خودم برگشتم و از آن زمان تا کنون در این کتابخانه مشغول خدمت هستم. این کتابخانه دارای ۱۲ هزار منبع کتابخانه‌ای و ۱۰۰۰ نفر عضو است. کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی در سال ۸۷ با استانداردهای روستایی در فضایی به مساحت ۱۲۶ متر ساخته شد. اما امروز ما با چالش کمبود فضا روبه رو هستیم.

وی در ادامه به تشریح برخی طرح‌های ترویجی خود در حوزه کتابخوانی اشاره کرد و گفت: از آنجا که چند تن از اعضای کتابخانه ما از بانوان شاغل و از کسبه شهر هستند، این امکان را ایجاد کردیم که برخی کتاب‌های مورد علاقه بانوان مانند کتاب‌های حوزه روانشناسی را برای معرفی و ارائه به مشتریان این مغازه‌ها، به این افراد تحویل بدهیم.

مسئول کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی افزود: این اعضای خوش ذوق با قرار دادن کتاب‌ها در ویترین مغازه خود، به معرفی کتاب‌ها و همچنین معرفی کتابخانه عمومی شهر به مشتریان خود می‌پردازند که خوشبختانه با بازخوردهای بسیار خوبی همراه بوده و باعث افزایش عضویت بانوان شهر نیز شده است. ما اسن این طرح را «بوتیک کتاب» گذاشتیم.

غلامی در ادامه به اجرای طرح «ایل کتاب» اشاره کرد و گفت: از آنجا که در استان بوشهر ییلاق و قشلاق وجود دارد، با ارتباطی که از گذشته با معلمان عشایر داشتیم، همواره پذیرای دانش آموزان عشایر در کتابخانه بوده و هستیم. اما در زمان‌هایی که با عشایر فاصله ای بسیار زیاد داریم، کتاب‌ها را از طریق معلمان دانش آموزان به آنها می‌رسانیم. این کار تاجایی مورد استقبال قرار گرفت که فرماندار شهر یک رابط ویژه میان کتابخانه و عشایر تعیین کردند.

وی با اشاره به سایر طرح‌های ارائه شده خود به مسابقه «طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی ایران» راه‌اندازی کافی نت در کتابخانه را از دیگر خدمات فرهنگی و اجتماعی کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی شهر شنبه عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه در شهر مامافی نت وجود ندارد، مردم برای انجام کارهای ضروری خود مجبور می‌شدند ساعت ها مسیر به سمت مرکز شهرستان را طی کنند. بر این اساس ما امکان استفاده از اینترنت را در کتابخانه فراهم کردیم که همین موضوع باعث مراجعه بیشتر به کتابخانه و افزایش اعضا نیز شده است.

مسئول کتابخانه عمومی حاج سیدعلی قمی ادامه داد: برگزاری مسابقه «طراحی خدمت برای کتابخانه‌های عمومی ایران» از سوی نهاد اقدام بسیار خوب و انگیزه بخشی برای کتابداران بود. ثمرات برگزاری این مسابقه به ما کتابداران نشان داد که دایره و وسعت ارائه خدمات در کتابخانه های عمومی تا چه حد گسترده است و این اتفاق یک فضای رقابتی بین کتابداران برای حضور قدرتمند در درو بعدی این مسابقه ایجاد کرده است.

کد خبر 1225398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha