آگاهی بخشی به خانواده در خصوص آسیب های فضای مجازی ضروری است

کسب علم و آگاهی نسبت به کاربردها و قابلیت‌های فضای مجازی اولین گام لازم در انجام وظایف تربیتی محسوب می‌شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ در فضای مجازی پدیده‌ای به نام گمنامی حرف اول را می‌زند بدین معنا که افراد هویت حقیقی خود را از دیگران مخفی می‌کنند. افزایش سواد رسانه‌ای در بین خانواده‌ها، تربیت نیروی متخصص در این زمینه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه می‌تواند آسیب‌های فضای مجازی را کاهش دهد.

 

خانواده اولین بنیان و مهمترین بنیان در هر جامعهای است که حفظ آن سبب حفظ فرهنگ و داشتهها و فروپاشی آن منجر به از بین رفتن آن اجتماع خواهد شد.


اگر خانوادهها اصلاح، تقویت و آگاه شوند نیازی به انجام کارهای کلان برای مقابله با تهاجمات فرهنگی نیست چراکه در این محفل خصوصی، رفتارهای غیررسمی نسبت به رفتارهای رسمی گسترش بیشتری دارد.


اگر پدر و مادرها در مسیر درست زندگی کنند و فرزندان خود را نیز به سمت گام برداشتن در همان مسیر سوق دهند، اولین و مهمترین گام جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی برداشته شده است.


مبنای تهاجمات فرهنگی ارتباط نامشروع بین دختران و پسران است و اگر خانوادهها سطح آگاهی اجتماعی، فرهنگی و هویتی خود را بالا ببرند و نسبت به مسائل مختلف و راهکارهای مقابله با تهاجمات فرهنگی آگاهی داشته باشند، این تهاجمات کمترین آسیب را به اجتماع خواهد زد.


اگر خانوادهها با شناخت از مسائل مختلف و گرایش به آن و عمل به این مسائل و از طرفی با پیاده کردن سبک زندگی اسلامی ایرانی میتوانند با تهاجمات فرهنگی مقابله کنند.


دولت و حکومت وظیفه دارد با هنجار بودن خانواده، هنجاری رفتار کردن این بنیان مهم در اجتماعی را تسهیل کند و برای نسل جوان سرگرمیهای مشروع و صحیح فراهم کرد تا جوانان جذب به تهاجمات فرهنگی نشوند.

 

عدم آگاهی والدین نسبت به تهدیدهای این فضا، امکان نظارت و کنترل را منتفی می کند، دیگر صحبت از صیانت از فرزندان در برابر افراد غریبه، مشابه آنچه در جهان واقعی انجام می دهیم، بی‌معنی خواهد بود و والدین در تربیت فرزندان نقشی انفعالی به عهده خواهند داشت.


فضای مجازی در بسیاری از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف علوم و خدمات و بهبود زندگی مردم نقشی بی‌بدیل داشته است.

 

بر همین مبناست که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «اینترنت از نعمات الهی است» و یقیناً باید از نعمات الهی به بهترین نحو ممکن بهره برد.


حوزه علم و فناوری و از جمله فناوری‌های موجود در فضای مجازی، با سرعتی شگفت‌انگیز در حال پیشرفت است. به‌کارگیری این فناوری‌ها با توجه به آثار مختلف مانند آثار اجتماعی و فردی  که ایجاد می‌کنند، نیازمند فراهم آوردن آمادگی است. ورود بی‌مهابا به این فضا خسارات جبران‌ناپذیری را به‌وجود می‌آورد که نمونه‌های متعدد آن در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده است.

 

ایجاد همزمانی بین پیشرفت در فناوری و قابلیت به‌کارگیری محصولات آن نیازمند برنامه‌ریزی و همچنین مدیریت در استقرار است که از تکالیف قطعی حکومت محسوب می‌شود.

 

اما وظیفه شرعی و قانونی والدین نسبت به حضانت و تربیت فرزندان مسئولیت‌هایی را مستقیماً و مستقلاً متوجه آنان می‌کند.

 

کسب علم و آگاهی نسبت به کاربردها و قابلیت‌های فضای مجازی اولین گام لازم در انجام وظایف تربیتی محسوب می‌شود.

 

بدیهی است اعمال نظارت و کنترل بر محیط ناشناخته ناممکن است، لذا آموختن و به روز شدن و به روز ماندن از شروط ضروری برای موفقیت والدین در تربیت فرزندان است.


مصطفی نورالهی، مدرس دانشگاه در رابطه با آسیب‌شناسی فضای مجازی، گفت: هویت مفهومی است که در جریان کنش متقابل اجتماعی با دیگران ساخته می‌شود.


وی به وجود منابع چهارگانه‌ای برای هویت اشاره کرد و افزود: هویت در چهار قالب هویت ملی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن تقسیم‌بندی می‌شود که هویت مدرن در فضای مجازی ما بیشتر رواج پیدا کرده است.


نورالهی ادامه داد: در قالب هویت مدرن مفاهیمی همچون خشونت، دموکراسی، آزادی و ... تعریف شده که این موضوعات در فضای مجازی بیشتر مطرح می‌شوند.


وی عنوان کرد: با وجود این‌که این چهار هویت مکمل یکدیگر بوده ولی گمان می‌شود این موضوعات با هم در تضاد و تقابل هستند که این یکی از نکات آسیب‌زا در بحث هویت است.


این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که هویت اشخاص در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد بیان داشت: فرد در نوجوانی در مرحله بازاندیشی قرار دارد و در مورد چرایی بسیاری از موضوعات به تفکر می‌پردازد که وجود فضای مجازی در این شرایط می‌تواند آسیب‌زا بوده و شبهاتی در ذهن نوجوان ایجاد کند.


وی آمار استفاده کنندگان از اینترنت در کشور را طی سال 2006 حدود 15 میلیون نفر برشمرد و افزود: این آمار در سال 2010 به 33 میلیون نفر افزایش یافت.
وی دسترسی ساده، هزینه کم، وجود انبوه اطلاعات و ... را از ویژگی‌های فضای مجازی دانست و گفت: در فضای مجازی پدیده‌ای به نام گمنامی حرف اول را می‌زند بدین معنا که افراد هویت حقیقی خود را از دیگران مخفی می‌کنند.


نورالهی به راهکارهایی برای رهایی از آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: افزایش سواد رسانه‌ای در بین خانواده‌ها، تربیت نیروی متخصص در این زمینه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه می‌تواند آسیب‌های این بخش را کاهش دهد.

کد خبر 1225549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha