تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تولید یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال در دستور این سازمان بوده که در سطح کشور توزیع و با مشارکت مردم کاشت می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، «عباسعلی نوبخت» در حاشیه بازدید از  زراعت چوب در دهلران، اظهار کرد: به منظورتولید این میزان نهال، از استان های مختلف کشور بازدید و ظرفیت زیرساخت ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

 

وی تصریح کرد: ۱۲۶نهالستان منابع طبیعی در کشور با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۵هکتار  وجود دارد که سالانه در این نهالستان ها ۲۵۰میلیون اصله نهال تولید می شود

 

نوبخت تصریح کرد: با توجه به توسعه زراعت چوب و مشارکت مردم در این زمینه در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیاز می شود.

 

 رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،  استان ایلام را از استان های پیشرو در تولید نهال دانست و گفت: استان ایلام در این مورد نیز مورد توجه  قرار دارد و  بازدید از نهالستان های آن از جمله  اهداف سفر به این استان بوده است.

 

نوبخت  به زراعت چوب در عرصه هایی از استان هم اشاره کرد و افزود: این موضوع خوب جواب داده و با توجه به اینکه در کشوری نیمه خشک هستیم لذا توسعه کمی و کیفی زارعت چوب در دستور کار است و برای تحقق این مهم نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم.

 

وی به تلاش کارکنان منابع طبیعی برای توسعه عرصه های منابع طبیعی هم اشاره و گفت: این تلاش ها با هدف کشوری سرسبز برای نسل های آینده است و در این کار  نیازمند حمایت و همراهی مردم هستیم و مشارکت مردم امری مهم برای تحقق این موضوع در سطح کشور می باشد.

 

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: از سیزده اقلیم جهان یازده اقلیم در کشور ما  وجود دارد و به همین خاطر ظرفیت تولید درخت در همه فصول در کشور وجود دارد.

 

وی با اشاره به قانون برنامه و ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها، افزود: توقف بهره برداری از جنگل ها باعث شده که ما رویکرد خود را به سمت و سوی سطوحی که عرصه قابلیت چوب وجود دارد سوق دهیم و امروز شاهد فرهنگ زراعت چوب با مشارکت مردم در کشور هستیم و سالانه  رغبت مردم به زراعت چوب  بیشتر می شود.

 

نوبخت گفت: با توجه به مشارکت مردم در عرصه زراعت و تولید چوب در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی نیازمی شود و با این کار چوب مورد نیاز کشور را تامین و در این موضوع بی نیاز خواهیم شد.

 

وی وسعت کشور را ۱۶۵میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۲۵میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۴۰میلیون هکتار هم در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

 

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حوزه آبخیزداری به برنامه ریزی ها در سطوح یک میلیون هکتار بطور متوسط در سال اشاره و افزود:با توجه به دغدغه مقام وزارت و ریاست محترم جمهور باید مقیاس فعالیت های آبخیزداری را افزایش دادیم و برنامه ریزی لازم برای مطالعه و اجرای 10میلیون هکتار در سال برابر برنامه هفتم و هشتم فعالیت ابخیزداری در کشور انجام  می شود.

 

وی گفت: در حوزه بیان نیز رویکردها با فعالیت های مختلف در خصوص حفظ و احیا و توسعه عرصه های گیاهی در سطح مراتع در دستور کار است.

کد خبر 1226330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha