لزوم  معرفی توانمندی های مازندرانی ها در هفته فرهنگی مازندران

حسینی پور با بیان اینکه باید از روز مازندران و هفته فرهنگی مازندران برای معرفی دستاوردهای استان در همه حوزه ها بهره گرفته شود، گفت:بنا نداریم روز مازندران را به یک گفتمان تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،‌ سید محمود حسینی پور،‌امروز(۱۱آبان) در نمایشگاه توانمندی های استان مازندران که به مناسبت بزرگداشت هفته فرهنگی مازندران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی واقع در شهرستان قائم شهر گشایش یافت،‌با اشاره به تلاش های گذشتگان برای نامگذاری روز۱۴آبان به نام روز مازندران در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: تلاش ها در دولت سیزدهم به بار نشست و روز مازندران در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

 

استاندار مازندران از مازندران بعنوان مهد علویان یاد کرد و افزود: تلاش داریم تاریخ مازندران و نقش مردمان این خطه از شمال کشور در عرصه های مختلف بررسی و معرفی و تبیین شود.

 

وی با بیان اینکه دستاوردهای مازندران رابه دوبخش مادی و معنوی تقسیم کرد، گفت: در بحث فرهنگی و معنوی استان یک دستاورد و ویژگی ممتاز در این خطه وجود دارد که تا برای همیشه آن را در تاریخ مدنیت و تاریخ بشری درخشان نگه می دارد.

 

حسینی پور گفت: مازندران یا همان تبرستان از دیرباز به نام دیار علویان نام گرفت چرا که این منطقه عشق و علاقه خود رابه خاندان عصمت و طهارت(ع) ثابت کرد و بیش از یک هزار و ۱۷۰سال موهبت به این خاندان در وجود مردم غیور مازندران نقش بست.

 

وی به نقش مازندران در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد:مازندرانی ها در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی را تشکیل دادند و در روز خجسته عید فطر در مسجد جامع بخش کجور نماز عید فطر را به امامت حسن بن زید علوی اقامه کردند و با این نماز سنگ بنای اولین حکومت شیعی را در جهان بنیان نهادند.

 

حسینی پور از محمد طبری مفسر برجسته قرآن کریم تا شیخ فضل الله نوری، حضرت آیت الله شیخ محمد کوهستانی تا ابن شهر آشوب ساروی و مجموعه تاریخ معاصر تا علاه جوادی آملی و علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی مجموعه مفار موثر استان هستند، افزود: شیخ طبرسی صاحب کتاب الاحتجاج که کتاب مرجع شیعیان است در دامان مازندران تربیت یافتند.

 

وی با بیان اینکه مازندران سرزمین آئین ها و سنن بومی ارزشمند و شایسته ای است که متاسفانه کم سو شده و برخی نیز به طرز برجسته ای در این سامان ساری و جاری است، یادآورشد: تیرما سیزده شو، روز آرش کمانگیر مازنی، آئین برداشت برنج، چهارشنبه سوری، نوروز و...از جمله این آئین هاست .

حسینی پور با بیان اینکه تاریخ مازندران تاریخ بزرگی است، بیان کرد: تلاش داریم رو زمازندران بهانه ای برای معرفی دستاوردهای استان باشد.

 

وی با اشاره به دستاوردهای مادی استان و اینکه مازندران رتبه اول تولیدات غذایی کشور را دارد،‌افزود: مازندران سهم بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور ایفا می کند.

 

حسینی پور با بیان اینکه خاویار مازندران به عنوان برترین و بهترین خاویار دنیا در آمریکا،‌اروپا و روسیه که صاحب خاویار از خزر است مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: برنج مازندران مشتری خاص خود را در دنیا دارد.

 

وی با بیان اینکه مازندران در ۱۴محصول کشاورزی رتبه اول کشور را دارد،‌بیان کرد : این افتخارات با تلاش و ایستادگی مازندرانی ها بدست آمد.

 

حسینی پور با بیان اینکه مازندران در کشور علی رغم همه محدودیت ها افتخار این را دارند اولین مقصد گردشگری کشور است، ادامه داد: نوروز امسال ۲۰میلیون مسافر به این استان مسافرت کردند.

 

وی با بیان اینکه باید راهی ایجاد شود مردم بتوانند تولیدات خود را در مسیری قرار دهند تا موجب تولید ثروت و معرفی محصولات استان به دنیا شود،‌افزود: هر شهرستان از استان مازندران باید به مناسبت روز مازندران نمایشگاهی ایجاد کنند تا فرهنگ، آداب و رسوم و تولیدات این خطه به همگان معرفی شود.

 

حسینی پور با بیان اینکه باید از روز مازندران و هفته فرهنگی مازندران برای معرفی دستاوردهای استان در همه حوزه ها بهره گرفته شود، گفت: روز مازندران را نمی خواهیم به یک گفتمان تبدیل کنیم.

 

وی با بیان اینکه از تمامی مفاخر انسانی مازندران که در این دیار ساکن هستند با در دیگر استان ها سکونت دارند دعوت بعمل می آید در کنار مسئولین استانی قرار بگیرند تا به بهترین شیوه ممکن دستاوردهای این دیار شناسایی و معرفی شود، ادامه داد: همه مسئولین و مردم خواستار این هستند که مازندران بتواند روزی را سپری کند بیکار، معتاد و ... در استان نداشته باشیم.

 

حسینی پور با بیان اینکه باید به گونه ای رفتار کنیم که مازندران ببا این تاریخ و پیشینه نمره منفی رشد جمعیت را در اختیار داشته باشد،‌گفت: اینکه طی ۱۰سال جمعیت مازندران رشد نداشته آسیب است و زیبنده مازندران نیست.

 

وی با بیان اینکه جمعیت بومی استان باید تقویت شود چرا که با مهاجرت های بیشمار هموطنان به این استان هویت این خطه از شمال کشور دستخوش تغییر خواهد شد،‌ افزود: باید سیاست های اجرایی جوانی جمعیت در استان عملیاتی شود تا شاهد افزایش جمعیت باشیم.

کد خبر 1228652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha