۱۸۰ ناشر فعال در حوزه دفاع مقدس داریم

صفری گفت: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج در سال گذشته هزار و ۶۳ عنوان کتاب چاپ اولی در حوزه بزرگسال و ۱۰ عنوان کتاب چاپ اولی در حوزه کودک و نوجوان داشته ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حسین صفری امروز سه شنبه 17 آبان در نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت که در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در حالی برگزار می کنیم که سابقه برگزاری 10 دوره از این نمایشگاه را داریم. سعی شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج برای برگزاری این نمایشگاه همکاری توامان داشته باشند. دستاوردهای خوبی در 10 روز گذشته داشتیم، سعی شد که نواقص دوره های قبل این نمایشگاه برطرف شود.

 

عضو شورای سیاستگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت اظهار داشت: نسبت آثار منتشر شده حوزه دفاع مقدس به کل آثار منتشر شده کشور 1.3 بوده است. علی رغم فعالیت هایی که شده این رقم کمی است، کتاب دفاع مقدس مشتری خوبی دارد. اتفاق خوبی که در دو سه سال اخیر افتاده توجه به کیفیت، طراحی و متن و ادبیات خوب در این کتاب ها است.

 

معاون اقتصادی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: به تفکیک کتاب های ثبت شده در حوزه دفاع مقدس می توانیم بگوییم در سال 1400 سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج هزار و 63 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه بزرگسال و 10 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان و 437 عنوان چاپ مجدد داشته است. این سازمان تا شهریور 1401، 495 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه عمومی، 241 عنوان چاپ مجدد و 23 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان داشته است. قطعا تا پایان سال این رقم ها رشد خوبی خواهد داشت.

 

صفری بیان کرد: برخی از ناشران کتاب هایشان را در سامانه خانه کتاب ثبت نمی کنند که این باعث ایجاد مشکلات آماری می شود. سامانه های مجازی در خانه کتاب در حال راه اندازی و به روز رسانی است. عملا کتاب هایی که اعلام وصول نشده باشد در طرح خرید از کتابفروشی ها قرار نمی گیرد و متاسفانه ناشران این فرصت را برای فروش از دست می دهند.

 

وی با بیان اینکه فرصت خوبی در حوزه کتاب های دفاع مقدس وجود دارد، عنوان کرد: بنده در چندین نمایشگاه خارجی حضور یافتم و واقعا عرض می کنم که خواهان کتاب های حوزه دفاع مقدس، مقاومت و پایداری در کشورهای مختلف زیاد است. مردم کشورهای مختلف می خواهند از جنگ و رشادت رزمندگان بدانند و سرداران ما را بشناسند. آنها حتی می خواهند در مورد موضوع انقلاب و شخصیت حضرت آقا بدانند. بر این اساس می توان گفت که این حوزه نیاز به ترجمه دارد.

 

عضو شورای سیاستگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت یادآور شد: یکی از مشکلات ما که حضرت آقا نیز به آن تاکید داشتند، این است که ما کتاب ها را اینجا ترجمه می کنیم و این کتاب ها قابلیت ارایه به کشورهای مقصد را ندارند. این کتاب ها باید به زبان مقصد و در مقصد ترجمه و توزیع شود. برخی از کتاب های ترجمه شده کیفیت عرضه را ندارند.

 

صفری با اشاره به یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت بیان کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با محوریت سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج سعی کرده که یارانه ای در نظر بگیرد. 500 میلیون بن کارت آماده شده است، این بن کارت ها مشارکتی است، 20 درصد آنها یارانه خرید است که در محل نمایشگاه به عزیزان داده می شود. افراد دیپلم تا فوق دیپلم که به نمایشگاه می آیند، می توانند از 100 هزار تومان بن کارت استفاده کنند که 20 درصد آن یارانه است. برای طلاب و خانواده شهدا نیز 200 هزار تومان بن کارت تدارک دیده شده است. علاوه براین ناشران موظف اند 10 درصد تخفیف برای کتاب های خود در نظر بگیرند.

 

معاون اقتصادی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه 180 ناشر فعال دفاع مقدس داریم، گفت: در دو سالی که کرونا داشتیم، می توانیم ارزیابی کنیم که چه بلایی بر سر نشر دفاع مقدس آمد. کرونا باعث شد که برخی از ناشران تولید اثر کمتری داشته باشند و شرکت آنها در نمایشگاه ها کمرنگ شد.

 

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت دستاوردهای زیادی داشته است، عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوب این نمایشگاه ها تولد مجمع ناشران دفاع مقدس بود که بر اساس آن ناشران دفاع مقدس نیز بتوانند یک انجمن و مجمع داشته باشند که نیازهای خودشان را مطالبه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت حمایت های خوبی از یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت کرده است. ما آماری داریم که نشان می دهد کتاب های حوزه انقلاب و دفاع مقدس خواهان دارند. مسئله دیگر این است که باید به قشر کودک و نوجوان توجه کنیم و در حوزه دفاع مقدس برای آنها قلم بزنیم.

کد خبر 1230393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha