مسجد «القُبیب» از مهم ترین مقاصد گردشگری در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

مسجد القُبیب در مرکز دوحه با معماری منحصر به فرد اسلامی که قدمت آن به بیش از یک قرن و نیم پیش می رسد، یکی از مهم‌ترین مکان های میراث اسلامی برای بازدیدکنندگان از قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسجد القُبیب در مرکز دوحه با معماری منحصر به فرد اسلامی خود به دستور شیخ «جاسم بن محمد بن ثانی»، بنیانگذار قطر بنا شد.

این مسجد که قدمت آن به بیش از یک قرن و نیم پیش می‌رسد، طی سال‌ها به‌عنوان نشانه فرهنگی برجسته اسلامی و چراغ دعوت اسلامی باقی مانده است و یکی از برجسته‌ترین مکان‌های میراث مذهبی برای بازدیدکنندگان از قطر در جام جهانی 2022 خواهد بود.

 

مسجد القبیب از نظر نقشه شبیه به مسجد النبی است .نمازخانه این مسجد بر روی سه ردیف ستون مربع ضخیم ساخته شده است که شامل چهار رواق در جهت قبله و دو رواق یکی به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب است.

مجموع گنبدهایی که سقف مسجد را تشکیل داده اند 44 گنبد است، به علاوه دو گنبد کوچکتر که سقف محراب را می پوشانند.

 

مناره مسجد القبیب، قدیمی‌ترین مدل مناره‌های شناخته شده در قطر، مناره‌ای با بدنه استوانه‌ای است که تأثیر معماری مناره در ترکیه و شبه جزیره عربستان را نشان می‌دهد .

نمازخانه بخش مهمی از مسجد القبیب است که از سه ضلع شمالی، غربی و جنوبی با دیوار محصور شده است. در ضلع شمالی چهار پنجره برای تهویه و روشنایی و در ضلع غربی شش پنجره محراب وجود دارد، در حالی که ضلع جنوبی یکسان با شمال است و ضلع شرقی با 11 طاق نما قابل مشاهده است.

 

این مسجد که در سال 1878 توسط معمار محبوب «الحمیلی» تأسیس شد، بیش از 100 سال است که بدون نیاز به بازسازی اساسی در برابر عوامل خشن طبیعت، پابرجا مانده است و حاوی داستان های بسیاری است که منحصر به فرد بودن آن را در دوحه و حتی در کل منطقه خلیج فارس تایید می کند.

جزئیات ساخت مسجد نشان دهنده استفاده از فنون معماری رایجی است که به درجه بالایی از علم و دانش رسیده است، چه از نظر صرفه جویی در مصالح و تلاش و چه از نظر استقامت و سازگاری با طبیعت.

این مسجد 10 سال پیش توسط دفتر مهندسی خصوصی (PEO) دیوان امیری بازسازی شد، به گونه ای که طرح معماری اصلی خود را حفظ کرد تا خاطره خود را در قلب مردم قطر که به طراحی گنبدی شکل آن افتخار می کنند، حفظ کند.

باحة المسجد تدل على الشكل المعماري الذي أقيم عليه المسجد (الجزيرة)

المسجد لازال يحتفظ بعمارته القديمة رغم إعادة تجديده قبل 10 أعوام (الجزيرة)

 

کد خبر 1231801

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha