نگهداری ۳۴ میلیون برگ سند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق/نیازمند ساختمان مناسب تری هستیم

رفیع پور با تاکید بر اینکه ساختمان فعلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق به عنوان محل نگهداری اسناد دو استان مناسب نیست و باید ساختمان جدیدی احداث شود؛ گفت: ۳۴ میلیون برگ سند در این مرکز نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از کرمان؛ معصومه رفیع پور، سه شنبه(۲۴ آبان) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان که به مناسبت هفته کتاب انجام شد؛ گزارشی از وضعیت سازمان اسناد و کتابخانه جنوب شرق ارائه داد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور با اشاره به اینکه در این مرکز آرشیو، پیش آرشیو و آرشیو کتابخانه وجود دارد؛ افزود: وظیفه ما جمع آوری کتب قدیمی و چاپ سنگی است اما کتاب های مختلفی در سازمان ما وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین یک سالن مطالعه و کتابخانه ۷۵۰۰ جلدی هم داریم که بیشتر کتب تاریخی و فلسفی هستند و کتاب های خطی و چاپ سنگی هم داریم.

رفیع پور تعداد کتب خطی و سنگی این مرکز را بسیار کم دانست و گفت: ۱۲۲ تا ۱۲۵ کتاب سنگی و ۲۷ نسخه خطی در این مرکز نگهداری می شود.

رفیع پور با بیان اینکه تعداد زیادی از این کتاب ها در دست مردم است که یا از اهمیت آن اطلاع ندارند یا نحوه نگهداری این کتاب ها را نمی دانند؛ اظهار کرد: این در حالی است که این اسناد ارزشمند هویت ملی را تشکیل می دهد و باید اهمیت نگهداری این اسناد به اَشکال مختلف اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: مردم می توانند اسناد خود را به سازمان‌ ما بسپارند که هم خریداری و هم نگهداری می کند و مردم هم امکان دسترسی به اسناد خود را دارند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه جنوب شرق کشور افزود: ۳۴ میلیون برگ سند در پیش آرشیو نگهداری می شود که ۴ میلیون آن فهرست نویسی شده و در آرشیو قرار گرفته است؛ به هشت هزار برگ سند اهدایی هم اشاره کرد و افزود: مرمت و بازخوانی اسناد نیز در سازمان انجام می شود.

رفیع پور با اشاره به اینکه اسناد دو استان کرمان و سیستان در مرکز نگهداری می شود؛ بیان کرد: جدای از یک سند تک برگ مربوط به دوریه صفویه، مابقی اسناد از زمان قاجار به بعد است.

وی درباره نحوه نگهداری اسناد هم توضیح داد: محیط نگهداری تحت کنترل است اما ساختمان ۸۵ سال قدمت دارد و حداقل به ۵ هزار متر ساختمان نیاز داریم زیرا در حال حاضر ساختمان پُر و اسناد روی هم تلنبار  شده و از طرفی با کمبود مکان مناسب مواجه هستیم.
رفیع پور با بیان اينکه بسیاری از اسناد در پیش آرشیو نگهداری می شود؛ افزود: روزانه تقربباً ۳۰ سند فهرست نویسی می شود اما پرونده های کرمان حجیم تر از جاهای دیگر است و نیاز به نیروی بیشتری دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اسناد اسکرین شده را در اختیار پژوهشگران قرار می دهیم.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با اشاره به روایتی از امام علی علیه السلام که " عقل ها، فکر را مدیریت می کنند و فکرها، دل ها را و دل ها، حواس را و حواس رفتار را" گفت: موتور محرک انسان فکر و اندیشه او است.

وی حفظ و حراست کار کند از کتاب ها و اسناد را خدمتی به جامعه بشری دانست و با بیان اینکه بخشی از تاریخ کرمان در هندوستان است؛ افزود: وقتی هند بیش از سه هزار نسخه خطی و علما و دانشمندانی دارد که کرمانی اند قطعاً ما بیشتر سند داریم.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه هر گاه در موقوفات مشکلی پیش می آید به اسناد مراجعه می کنیم؛ گفت: اسناد مربوط به کرمانی های مقیم جاهای دیگر باید در سازمان اسناد ملی کرمان نگهداری شود.

کد خبر 1232441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha