قدیمی ترین مسجد هند متعلق به دوره پیامبر اکرم(ص) چگونه ساخته شد؟

مسجد جامع «چرامان» توسط فرمانروای معروف، نیکوکار و خردمند کرالا، مهاراجه «چرامان پرومال» ساخته شد،

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: مسجد جامع «چرامان پرومال» توسط فرمانروای معروف، نیکوکار و خردمند کرالا، مهاراجه «چرامان پرومال» ساخته شد.

 

این مسجد تاریخی در «کدونگالور» کرالای هند در دوره پیامبر اکرم (ص) ساخته شد و قدیمی‌ترین مسجد هند و جنوب آسیا و یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای جهان به‌شمار می‌رود.

 

مهاراجه چرامان پرومال که فردی بسیار با تقوا بود در خواب دید که ماه در حال تقسیم شدن به دو نیمه است.

او تمام اخترشناسان برجسته از کرالا و هند را برای تعبیر خواب خود فراخواند و آنها تعبیرهای خود را ارائه کردند اما مهاراجه بزرگ کرالا قانع نشد.

پیامبر اکرم (ص) از یکی از یارانش «حبیب بن مالک»و همسرش «خمیریات بیوی» خواست به کدونگالور در کرالا سفر کنند تا با مهاراجه چرامان پرومال، حاکم پارسا و صالح کرالا ملاقات کنند و او را به دیدار پیامبر در مدینه منوره دعوت کنند.

هنگامی که آنها با پرومال در شهر کدونگالور، پایتخت کرالا ملاقات کردند، مهاراجه از آنها در مورد تعبیر خوابش که در آن ماه به دو نیمه تقسیم شد، پرسید.

آنها به مهاراجه کرالا پاسخ دادند، لحظه ای که ماه را دیده که به دو نیم تقسیم می شود، همان لحظه ای بوده است  که حضرت محمد (ص) ماه را به دو نیم کرد.

مهاراجه پرومال این تعبیر خواب را پذیرفت و همچنین دعوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای دیدار با او در مدینه را قبول کرد.

پس از این ماجرا مهاراجه از سلطنت کناره گیری کرد و از طریق دریا به مدینه منوره رفت.

وی پس از ديدار با پيامبر اكرم (ص) در مدينه منوره،اسلام آورد و مسلمان شد.

مهاراجه پرومال پس از این واقعه تاریخی، مدینه منوره را از طریق دریا به قصد کدونگالور در کرالا ترک کرد و به منطقه ظُفار عمان رسید.

او در ظفار مریض شد و در مدت کوتاه اقامتش در ظفار، نامه های فراوانی برای حاکمان و مدیران بسیار مهم هند فرستاد و آنان را به پذیرش اسلام دعوت کرد.

حبیب بن مالک، صحابه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، دوست صمیمی مهاراجه چرامان پرومال، مسجد «چرامان» را در کدونگالور هندوستان به دستور مهاراجه ساخت.

حبیب بن مالک و همسرش در کدونگالور کرالا اقامت کردند و در کرالا به تبلیغ اسلام پرداختند. آنها در همین مکان زندگی کردند و درگذشتند و در مجاورت مسجد چرامان هند به خاک سپرده شدند.

 

کد خبر 1232853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha