«سفری شگفت انگیز» ؛ تاریخ ۲۰۰ ساله قدیمی‌ترین مسجد در سنگاپور

کتاب جدیدی با عنوان «سفری شگفت انگیز : مسجد عمر کامپونگ ملاکا ۲۰۲۰ -۱۸۲۰ و فراتر از آن» جزئیات تاریخ ۲۰۰ ساله قدیمی‌ترین مسجد سنگاپور را بازگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « straitstimes»، در سال 1979، مسجد «عمر کامپونگ ملاکا» به عنوان بخشی از طرح وزارت توسعه ملی برای توسعه منطقه در ناحیه تجاری مرکزی سنگاپور در معرض تخریب قرار گرفت،اما تلاش های علاقه‌مندان به تاریخ برای شناساندن «عمر کامپونگ ملاکا» به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شناخته‌شده سنگاپور و همچنین قدیمی‌ترین عبادتگاه ثبت شده در آن موجب شد تا در نهایت این مسجد توسط هیئت میراث ملی در سال 2001 به عنوان یک مکان تاریخی معرفی شد.»

این یکی از چندین بخش در کتاب جدیدی با عنوان «سفری شگفت انگیز: مسجد عمر کامپونگ ملاکا، 1820-2020 و فراتر از آن» است که جزئیات تاریخ 200 ساله مسجد «عمر کامپونگ ملاکا» را بازگو کرده است.

 

کتاب 268 صفحه ای مسجد «عمر کامپونگ ملاکا» توسط «حلیمه یعقوب»، رئیس جمهوری سنگاپور در برنامه ای که در مرکز اسلامی سنگاپور با حضور «جوزفین تئو»، وزیر ارتباطات و اطلاعات و برگزار شد، رونمایی شد.

این کتاب تاریخچه مسجد را از زمان تاسیس آن در سال 1820 توسط «سید عمر الجونید» به عنوان یک سازه چوبی معمولی و سقف‌دار تا آخرین بازسازی آن در سال 2010 دنبال می‌کند.

 

«سفری شگفت انگیز» همچنین شامل نقشه‌های اصلی معماری، عکس‌ها و نقشه‌های تاریخی است.

خانم «شریفه زهرا الجونید»، یکی از ویراستاران این کتاب خاطرنشان کرد که علاوه بر تاریخچه مسجد، «سفری شگفت انگیز» همچنین شامل تاریخچه برخی از خانواده‌های برجسته عرب در سنگاپور است.

 

خانم حلیمه طی سخنانی در این مراسم گفت که مسجد در فعالیت های مختلف میان ادیانی شرکت کرده است و همچنین سال گذشته پروژه کمک به خانواده های نیازمند ساکن در آپارتمان های اجاره ای در منطقه «جالان کوکوه» را راه اندازی کرد.

او این کتاب را هدیه ای مناسب برای جامعه مسلمانان و همه ساکنان در این کشور توصیف کرد و به شباهت هایی بین مسجد و کشور اشاره کرد.

 

رئیس جمهوری سنگاپور گفت: سرسختی این مسجد منعکس کننده توسعه ایالت کوچک ما است؛ داستانی از این که چگونه یک موسسه از چالش ها و بحران های دو قرن گذشته جان سالم به در برده و همچنان به نیازهای جامعه خدمت می کند.

 

کد خبر 1237353

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha