کتاب «احیای کربلاء»، روایتی از تاثیرگذاری  واقعه کربلا بر زندگی ساکنان جنوب آسیا

شرکت تخصصی آکادمیا در حوزه نشر،کتاب تخصصی را درباره واقعه کربلا نوشته «لیاقت تاکیم» منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا، شرکت بین المللی «آکادمیا» متخصص در حوزه نشرپژوهش‌ها و مقالات علمی و بشردوستانه کتاب تخصصی را درباره واقعه کربلا به نویسندگی «لیاقت تاکیم» استاد دانشگاه مک‌مستر کانادا منتشر کرد.

آکادمیا در ابتدای معرفی کتاب «احیای کربلاء»(Reliving Karbala) نوشت: تاکیم  نگارش این کتاب را با استناد به کتاب «خاطره جنوب آسیا» نوشته سید اکبر حیدر که  انتشارات دانشگاه آکسفورد در سال 2006 میلادی در 261 صفحه آن را منتشر کرد، انجام داده است.

 

براساس این گزارش، در زمانی که بیشتر مطالعات به حوادث حماسی واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) تمرکز دارد، این کتاب به فداکاری امام حسین(ع) و الگوهایی که می توان از این واقعه ساخت، متمرکز است. مطالعات دیگر همچنین به شعائر حسینی مختلف که برای زنده نگه داشتن این واقعه برپا می شوند، پرداخته اند.

 

در چکیده این کتاب آمده است: نویسنده ادعا نمی کند که توضیح هدفمندی از وقایع تاریخی یا فلسفه شهادت امام حسین(ع) ارایه می دهد. همچنین بر متون تاریخی مکتوب تمرکز نکرده است یا خوانشی استاندارد از واقعه کربلا ارایه نمی دهد. بلکه از درک سنتی شیعه با ارایه قرائت‌‌های متعدد بین طوایف و مذاهب مختلف فراتر رفته است.

 

در چکیده آمده است: این کتاب تاثیر کربلا بر صحنه فرهنگی و ادبی در جنوب آسیا را پوشش می دهد.

این کتاب همچنین چگونگی روایت این واقعه و رویدادهای آن و تاثیر آن در زندگی مسلمانان و غیرمسلمانان در منطقه جنوب آسیا را که بیش از یک میلیارد نفر در دوره‌های مختلف در آنجا زندگی می کردند‍، بیان می کند.

 

«لیاقت تاکیم» استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه مک‌مستر کانادا در اواخر سال گذشته در ششمین همایش علمی بین المللی مراسم اربعین که توسط مرکز مطالعات و تحقیقات در آستان مقدس امام حسین(ع) برگزار شد، مقاله تحقیقی درباره پیشینه مراسم اربعین شهادت امام حسین(ع) ارایه کرد. این مقاله شامل رویکردی علمی با استناد به منابع مختلف درباره این رویداد سالانه و بررسی حوادث و روایت‌های اطراف آن است.

 

پرفسور لیاقت تاکیم، در زنگبار تانزانیا در خانواه ای از شیعیان خوجه به دنیا آمد. وی درسال 1978 از دانشگاه لندن در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. سپس در رشته تاریخ ادیان در دانشگاه ویرجینیای آمریکا به تحصیل پرداخت. وی در سال 1983 میلادی به حوزه علمیه قم آمد و به تحصیل و تحقیق در زمینه فقه شیعی، حدیث و رجال، تفسیر و ادبیات عرب مشغول شد. وی در سال 1990 دکترای خود از دانشگاه سواس لندن گرفت. پس از آن به کانادا رفت و ریاست مرکز مطالعات دینی تورنتو را برعهده گرفت.  وی درحال حاضر استاد کرسی شارجه درباره اسلام جهانی در گروه مطالعات دینی دانشگاه مک‌مستر کاناداست. وی به زبان‌های انگلیسی، سواحیلی و گجراتی مسلط است.

 

آکادمیا یک شبکه اجتماعی برای انتشار مقالات علمی توسط دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه است که در سال ۲۰۰۸ میلادی تاسیس شده است.

کد خبر 1233246

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha