تبعیض های بیشتر در دوره نخست وزیر جدید بریتانیا در انتظار مسلمانان است

به گفته یک کارشناس علوم سیاسی بریتانیا، نخست وزیر جدید این کشور متهم به استفاده از لفاظی تبعیض آمیز علیه مسلمانان است و در دولت او «تبعیض بیشتری» در انتظار پیروان اسلام خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»،«محمد کاگری بیلیر» کارشناس علوم سیاسی بریتانیا، «ریشی سوناک»، نخست وزیر جدید این کشور متهم را به استفاده از لفاظی تبعیض آمیز علیه مسلمانان کرد و گفت: در دولت او «تبعیض بیشتری» در انتظار پیروان اسلام خواهد بود.

«سوئلا براورمن»، منتخب سوناک برای ریاست وزارت کشور اواخر ماه گذشته پس از اینکه از افراد در جستجوی پناهندگی در بریتانیا که بسیاری از آنها سیاهپوست و اغلب از کشورهای مسلمان هستند،  به عنوان «مهاجم» نام برد، مورد انتقاد قرار گرفت، اما او با وجود بیگانه‌هراسی‌ و لفاظی های اسلام هراسانه در سمت خود باقی مانده است.

«محمد کاگری بیلیر» از دانشکده سیاست و مطالعات بین الملل دانشگاه «لیدز» گفت که اظهارات براورمن و همچنین اظهارات سوناک درباره اسلام و افراط گرایی، جهت گیری سیاست های مهاجرتی دولت را نشان می دهد.

بیلیر به خبرگزاری آناتولی گفت: زمانی که سوناک کمپینی را برای رهبری حزب محافظه‌کار برای دستیابی به سمت نخست وزیری راه‌اندازی کرد، گفتمانی مانند مبارزه با «افراط‌گرایی اسلامی» و یکی دانستن اسلام با تروریسم را مطرح کرد.

وی افزود: سوناک به دلیل نادیده گرفتن خواسته های نمایندگان مسلمان مورد انتقاد قرار گرفت، در نتیجه با واکنش های زیادی مواجه شد.

مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که اسلام‌هراسی در حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا به شدت رواج دارد و بوریس جانسون که در ژوئیه امسال از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد، به بیان اظهارات اسلام‌هراسی معروف بود.

بیلیر افزود: در دوره ریاست سوناک نیز چیز زیادی تغییر نخواهد کرد و وضعیت علیه مسلمانان به مراتب بدتر هم خواهد شد.

انتخاب سوناک هندی تبار به عنوان اولین نخست وزیر این کشور با پیشینه آسیایی در سال جاری میلادی تاریخ ساز شد.

ریشی سوناک ،سیاستمدار بریتانیایی از حزب محافظه‌کار است. او از ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ به رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا انتخاب شد. او سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ رئیس خزانه بریتانیا بوده‌است.

کد خبر 1232921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha